Biludlejning i Tyrkiet (Alanya)?
Fra : Brian Olesen

Dato : 20-04-07 23:08

Hejsa
Vi skal bo lidt uden for Alanya i noget der lyder som kanaktepe -
Rejsen er nu her i Maj.
Rejsesselskabet tilbød os, at vi kunne leje en bil, men dagspriserne var
temmelig voldsomme syntes vi.

Har nogen her erfaring med, at leje bil dernede og kan der findes noget til
en rimelig pris, der også kan køre?

Pft.

Mvh. brian, som bare ikke fatter, at man kan lave "all included" til 2500
kr. for en uge og så koster en bil 7-800 om dagen??? Det er jo ikke danske
afgifter. *gg*

Fra : Peter Kjær

Dato : 21-04-07 07:09

Mvh. brian, som bare ikke fatter, at man kan lave "all included" til 2500
> kr. for en uge og så koster en bil 7-800 om dagen??? Det er jo ikke danske
> afgifter. *gg*

Hej Brian,

Her tager du fejl, det er temmeligt dyrt at købe bil i Tyrkiet, ligesom
benzin nogen gange er lidt dyre end i DK. Vil klart anbefale at du lejer
gennem "en af de store" avis, hertz eller lign. og husker at tegne
forsikring - men prisen vil ca. være det samme som i DK.

Har selv prøvet at leje en jeep gennem en af de lokale og det var ikke sjovt
da den gik i stykker :(

/Peter

Fra : Webpoint

Dato : 22-04-07 00:13

Hej.

Har efterhånden prøvet at leje en del biler i netop Tyrkiet og selvom det at
leje igennem rejseselskabet er en del dyrer, så giver det som regel også en
sikkerhed for at der ikke er nogle problemer bagefter.

Uanset, så husk at tegne en skadesforsikring - check hvad den dækker, så du
ikke kun er dækket ved tingskade, men også ved personskade. Tykerne har et
meget liberalt forhold til færdselskultur

Check at tanken er fuld og at bilen er uden synlige skader. Er det ikke
tilfældet, så få det skrevet på udlejningspapirerne med det samme. Dvs. får
du bilen leveret til jeres hotel, så kør til udlejeren som det første, hvis
der er problemer. Alt andet kan blive meget dyrt for dig.

Når bilen afleveres, så husk at aflevere den med fuld tank igen. Udlejeren
vil hjertens gerne tanke den for dig - til 12-15 kr literen

Bemærk, at ved nogle udlejere kræver det at se dit visakort som "sikkerhed"
og selv om de kun skriver info ned på udlejningsseddelen, så står der i det
med småt, at du giver tilladelse til at de kan trække uforudsete udgifter på
din konto.
Det læser man så ikke og underskriver udlejningsformularen - DET kan blive
meget meget dyrt

Og som en anden skrev, selvom det er fristende med de små udlejere, så er de
større og kendte at fortrække. Generelt er bilerne nyere ( sikkere ) og i
tilfælde at problemer efterfølgende, kan de normalt afklares med det danske
kontor efterfølgende.

Ps. Når i nu har bilen, vil jeg da lige anbefale at I besøger Managavat, som
er en
flod ca 50 km vest for Alanya. Prøv at køre helt op til
flodens udspring. Ca 60 km i alt. Her vil i komme til en port, hvor der står
en betjent. Aflevere I jeres kørekort til ham, får i lov til at køre ind på
Managavat vandkraftværk. Her er utroligt flot og dejligt køligt. Massere af
skyggefulde steder.

Da vi var der sidst, kørte vi på vejen nedad ind til en lille flodcafe.
Stedet er mærket af med en kæmpe
metalbanner hen over vejen, som viser ned til cafeen. Selv om det ikke
ser ud af meget, så besøg stedet. De er fantastiske flinke, og her få man
den ægte oplevelse med at kunne sidde ud i floden og spise. Jeg vil gerne
anbefale deres ørred - Det smagte himmelsk.

I kan også køre en tur øst på ud af Alanya - her ligger en grotte som hedder
Dimcay. Igen kommer man op i bjergene og grotten er et særdels flot
udflugtsmål. Dimcay floden er også fantastisk flot, men skulle siden vi har
været der sidst, være
blevet opdæmmet, så man ikke længere kan sidde ude i den og spise.

Guldsmedene er her, uden for Alanya centrum, væsenligt
billigere end inde i Alanya.

God tur !

Kim

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-04-07 23:44

Hej Kim
Snip nogle gode råd og inspirerende udflugtsmål.

Først tak for den fængslende beskrivelse af dine udflygtsmål.
Lækkert sådan at høre lidt fra folk der selv har været der
nede. det er nemlig første gang for vores vedkommende.

Omkring det med bilen er det nok for sent. Hos hmm Tyrkieteksperten (nu tør
man jo næsten ikke skrive det herinde længere) *gg* skulle man bestille 40
dage før afrejse og vi smutter af sted her i Maj.

Nå jeg prøver dem da lige.
Også tak for tippet om forsikring.
Man skulle jo helst hjem i et stykke.

Mvh. brian