Langs floden Loire i Frankrig
Fra : Otto

Dato : 19-04-07 18:58

Et klassisk rejsemål, som manikke hører så meget om i dag, er det
"umoderne"?

Hvad skal jeg sørge for at se og opleve (i maj måned)?

Jeg er interesseret i god vin og i det franske køkken, og det kunne være
rart at finde nogle pragtfulde steder at overnatte.

Hilsen Otto

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 20-04-07 13:55

"Otto" <otto@stiedl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er interesseret i god vin og i det franske køkken, og det kunne være
> rart at finde nogle pragtfulde steder at overnatte.

Hej Otto.
Som barn kørte jeg med mine forældre fra helt ude fra St.Nazaire og Østpå
til Orleans langs Loire, og det var en tur der gjorde så meget indtryk på
mig, at jeg gengjorde den mange år senere med min kone.
Det altoverskyggende langs denne rute er slottene, der ligger drysset med
gavmild hånd hele vejen, og de er meget interessante rent historisk.
Det mest imponerende er nok Chambord ved Blois. Dér kan man opleve lys- og
lydshow om aftenen, og det er restaureret helt og aldeles, og man kan så
vidt jeg husker komme ud i enhver afkrog af slottet..
Vinene følger jo så med helt automatisk, når man bevæger sig rundt dernede

Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-04-07 09:26

On Fri, 20 Apr 2007 14:55:15 +0200, Niels Hejnfelt wrote:

> Som barn kørte jeg med mine forældre fra helt ude fra St.Nazaire og Østpå
> til Orleans langs Loire,

Det er også et dejligt område. "Frankrigs have". Alligevel er jeg lidt
overrasket over at en tur langs Loire næsten at betyder det nedre løb.
Mellemste Loire omkr. Sancerre er nok landskabeligt smukkere og har også
dejlig vin. Øvre Loire, ovenfor St.-Etienne og ind i Massif Central er et
herligt bjergområde.

http://huse-i-naestved.dk