Afrika - Safari - Hvilke rejsebureauer?
Fra : Kim Andersen

Dato : 17-04-07 15:18

Jeg vil gerne ned og tage billeder af vilde dyr.

Hvilke rejsebureau kan i anbefale??

Hvilke områder i Afrika kan i anbefale?

Er der bestemte tider på året der er bedre end andre??

MVh

Kim

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-04-07 09:11

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne ned og tage billeder af vilde dyr.
> Hvilke rejsebureau kan i anbefale?? Hvilke områder i Afrika kan i
> anbefale? Er der bestemte tider på året der er bedre end andre??
> MVh
Kim

Hej Kim.
Jeg er netop kommet hjem fra Sydafrika, hvor jeg varmt kan anbefale dig at
tage hen.
Det var en stor tur der blev planlagt over en lang periode, med det klare
endelige mål at fotografere vilde dyr, ligesom du gerne vil.
Jeg gjorde følgende:
Først ringede jeg til Nyhavn Rejser og bad om et tilbud på det samlede
arrangement, hvilket jeg efterfølgende fik.
Så sorterede jeg i alle tingene i tilbudet, og endte med at købe
flybilletterne, billejen, indenrigsflyvningen, safarien, og enkelte
overnatninger undervejs hos Nyhavn Rejser.
Efterfølgende arrangerede jeg selv hovedparten af overnatningerne,
udflugter, hajtur, elastikspring, ballonflyvning, kør-selv-safari m.m., og
turen blev således:
Fly til Cape Town, og 3 dage dér.
Billeje og kørsel ad Garden Route i 3 dage, med hajdykning, elastikspring,
strudseridning m.m. undervejs, til Port Elizabeth.
Fly fra Port Elizabeth til Durban
Kørsel i lejet bil op til Hluluwe Umfolosi (kør-selv-safariområde) og
St.Lucia Wetlands, med flodheste, krokodiller, fugle m.v.
Videre kørsel op gennem Swaziland til Bongani Mountain Lodge i det sydlige
Kruger National Park, hvor Nyhavn havde arrangeret 3 dages safari.
Videre kørsel på egen hånd gennem hjørnet af Kruger Parken op til Hoedspruit
hvor jeg selv havde arrangeret ballonflyvning ind over et safariområde.
Viderekørsel ad Panoramaruten til Johannesborg , og med fly op til Victoria
Falls, 1 overnatning og så tilbage til Jo.Burg og videre hjem til DK.
Hvis du har lyst kan du se ca. 350 udvalgte fotos ud af de ca. 3000 billeder
jeg tog, her : http://www.hejnfelt.dk/Sydafrika/index.html
Korte gode råd:
Cape Town er OK, Garden Route flot men ikke et "must".Vejene og forholdene
på sydkysten er perfekte.
St.Lucia var en skuffelse, lidt for lidt vildt end forventet.
Hluluwe Umfolosi var vores første møde med de vilde dyr, og kan anbefales.Vi
kørte der i ca. 4-5 timer og så bunker af dyr hele tiden, og lige op ad
vejen.
Swaziland var en ren gennemkørsel, men Bongani var utroligt smukt, med
beliggenhed på en bjergtop, og med safari (gamedrives) nede i dalene mellem
bjergene, og alle dyrene i løbet af de 3 dage (= 6 gamedrives: 1 hver morgen
og aften).
Vores egen ca. 5 timer lange køretur ind gennem Kruger var helt vildt. Vi
forlod asfaltvejen og kørte ad de kortlagte grusveje og her kom vi på klods
hold af stort set alle dyr igen (dog ikke løver): Elefanter, giraffer,
geparder, gnuer, krokodiller, hyæne, osv osv. Du kan jo se billederne !
Ballonturen var sublim, og Panoramaruten også flot, og Victoria Falls synes
vi var for dyrt i forhold til oplevelsen. Der er for meget vand i marts, så
man kan intet se !
Jeg håber at du kan bruge dette til noget. Det var i hvertfald en kanongod
tur !
Med venlig hilsen
Niels Hejnfelt

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-04-07 17:53

"Niels Hejnfelt" <niels@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billederne !
> Ballonturen var sublim, og Panoramaruten også flot, og Victoria Falls

Kanon flotte billeder...men må jeg lige spørge: Ballontur - med hvem, hvor
meget kostede det, og blev det arrangeret hjemmefra eller på stedet dernede?
Og hvad med malaria? En del af Sydafrika er vist malariefrit - siger de
ihvertfald, men...Kruger går vel ikke fri?
Eller sagt på en anden måde: Hvis man vil holde sig i de malariefri områder,
går man så ikke glip af de rigtig gode dyreområder, som f.eks. kruger?
preben

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-04-07 19:24

> [...]
> Eller sagt på en anden måde: Hvis man vil holde sig i de malariefri
> områder, går man så ikke glip af de rigtig gode dyreområder, som f.eks.
Hej Preben.
Sydafrika er for den største dels vedkommende malariafrit, men i St.Lucia på
østkysten, er der nærmest tropiske forhold, og dermed er det også i
risiko-zonen, og man bør tage malariapiller dér, hvilket vi også gjorde.
Fra 1 dag før og til 7 dage efter, når det er Malarone man tager, og den er
dyr: Ca. 1.600,- til 4 personer.
Kruger er også i risiko-zonen, men mest oppe i den nordlige region. Da vi
var der, havde de haft tørke i den østlige del af landet et stykke tid,
hvilket bevirker at der ikke er myg, men vi ville ikke løbe nogen risiko.
Ballonturen fandt jeg frem til blot ved at skrive "balloon flight South
Africa" i Google.
Der flyves mange forskellige steder, men risikoen for aflysning er stor, pga
vejrforhold.
Dem vi fløj med opererede fra Hazyview, hvor aflysningsprocenten var over
40, og fra Hoedspruit hvor vi fløj, hvor procenten var 2 !Det vidste vi nu
først da vi var der.
Det var en fødselsdagsgave til min kone, og hun vidste ikke noget om det
..Det gjorde det lidt større
http://www.ottersden.co.za/balloon.htm er dem som vi fløj med, men der er
sikkert mange andre.
Prisen er stort set ens overalt, og det er dyrt: ZAR 2.200,- pr. person x
0,80 =DKK 1.660,- ...men det er en "one-in-a-lifetime" oplevelse, og jeg
fortryder ikke et sekund !
Ingen forudbetaling! Kun bestillingen pr. mail, og lidt skriveri frem og
tilbage omkring antal deltagere, deres vægt o.s.v.

Bare spørg hvis der er mere! Jeg genoplever nemlig turen hver gang jeg
fortæller...
Med venlig hilsen
Niels

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-04-07 21:02

> Prisen er stort set ens overalt, og det er dyrt: ZAR 2.200,- pr. person x
> 0,80 =DKK 1.660,- ...men det er en "one-in-a-lifetime" oplevelse, og jeg
> fortryder ikke et sekund !

Tak for tips`ne. Vi ved endnu ikke om det bliver Tanzania (ngorogoro) eller
Sydafrika - men safari bliver det! Min kone og jeg var I kenya for mange år
siden, og nu vil vi have børnene til at opleve noget i samme stil - inden de
flyver fra reden..
Ang. ballonturen:
Hvor lang tid flyver man typisk for de penge?

preben

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-04-07 21:30

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stil - inden de flyver fra reden..
> Ang. ballonturen:
> Hvor lang tid flyver man typisk for de penge?

Selve flyveturen varer ca. 1 time, men der går også en del tid med
klargøring m.v.
Vi blev hentet på vores lodge kl. 04.15 og kørte i ca 45 min til
launch-sitet. Der gik der ca. 1 times tid med udpakning, klargøring og
oppustning af ballonen, og derefter take-off så vi fik solopgangen deroppe.
Det er en så rolig opstigning, at al urolighed/angst/gåsehud forsvandt med
det samme.Efter landing serverer ground-crew'et champagne, og kører én
tilbage til lodge't hvor der serveres morgenmad.
Der er balloner der kan tage op til 16 personer. Vi var 4, og vi fløj med et
tysk ægtepar i en 8 personers.

I Sydafrika er reservaterne relativt begrænsede i størrelse, og selv om
Kruger er dobbelt så stor som Jylland (nogenlunde), så er det min
opfattelse, at Tanzania og Kenya har langt større arealer, og meget større
flokke af dyr, og mulighed for at overnatte i telt/Campcabins i temmelig øde
områder, hvor man i Sydafrika hele tiden vil møde andre biler med jævne
mellemrum, i hvertfald dér hvor man selv kører bilen, for dér skal man blive
på vejene. Det er kun med tour-operators at man må køre rundt i bush'en og
vildnisset.
Til gengæld ser man nok dyrene og de forskellige arter lidt oftere og
hurtigere i Sydafrika, uden først at skulle køre 300 km.

Mvh
Niels

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-04-07 09:53

"Kim Andersen"
> [...]
>
> Hvilke rejsebureau kan i anbefale??
>
> Hvilke områder i Afrika kan i anbefale?
>
> Er der bestemte tider på året der er bedre end andre??

Som Niels er inde på - lej en bil og kør selv, book hjemmefra
eller få fat i Coast to Coast bogen, som ligger fremme stort set
alle vegne, der er en del billige bil udlejere, nye biler alt tip top,
forsikring og det hele. Den ligger også i Lufthavnen i Joburg,
der finder i også guesthouses i nærheden af lufthavnen de kommer
og henter jer gratis, mange af dem er hyggelige og der er gode tips
at hente.

Lej gerne en bil hvor i kommer lidt op, transporter type, det gir
meget bedre foto muligheder - indenrigsfly er rimeligt billige, hvis
i kan booke forud og få rabatterne.

Jeg nåede ikke Mozambique, men alle talte om strandende og
dykningen der som deres turs højdepunkt. Syd Afrika har alt,
Namibia har noget andet og er mere laid back - den efter sigende
bedste safari finder du i Botswana, oppe nordpå i Okawango delta
området, og den fik jeg heller ikke set, men det er cremen af cremen,
og priserne er der efter, men med camping og kortere målrettede
udflugter, er det overkommeligt -

Den billigste metode er en arrangeret bus til div parker og lande, fra
få dage til en måned plus, det er spejder lejr standart, men sikkert
sjovt, foto, uhm tjae..

Laurent arrangerer egne foto safarier, og booker ture gennem andre
selskaber, om i booker gennem ham eller direkte, prisen er den samme,
han har et udemærket overblik over hvad der dur.
www.safarisforphotographers.com
-max-

Fra : Flemming Reintoft

Dato : 19-04-07 20:25

Vi har i marts været med BravoToursn i Kenya. Det var en spændende tur.
Du kan evt. se nogle billeder på:

http://picasaweb.google.dk/Reintoft/KenyaSafariMarts2007

Venlig hilsen
Flemming Reintoft