Ventildæksel pakning utæt på XJ 600
Fra : E Henrichsen

Dato : 22-04-07 10:11

Hej NG,

? fra en nybegynder og ikke motorkyndig

Utætheden er kun under den ene ydere bolt på dækslet og kun under belastning
af motor. Jeg har prøvet om den kan efterspændes - det kan den ikke.

Der er iøvrigt intet at mærke på motoren gang/optræk etc.

Jeg skal selvfølgelig checke olieforbruget og om det bliver værer

Er det noget der kræver øjeblikkelig reaktion eller er det bare almindelig
"sved" fra en motor der har kørt 50.000 ?

Mvh.
Erik

--
OBS! replace "invalid" with "dk" in mailadress

Fra : Western

Dato : 22-04-07 10:26

"E Henrichsen" skrev

> Er det noget der kræver øjeblikkelig reaktion eller er det bare almindelig
> "sved" fra en motor der har kørt 50.000 ?

Hvis der bare er tale om at den sveder, så er det et rent kosmetisk problem,
og du kan roligt vente til låget alligevel skal af. Det største problem i
den forbindelse kan meget vel være at olien kan svine tøj og maskine.

Det har ingen betydning for motorens funktion - så længe der er nok olie på

mvh.

Leif Westen

Fra : E Henrichsen

Dato : 22-04-07 11:44

> [...]
> maskine.
>
> Det har ingen betydning for motorens funktion - så længe der er nok olie

Tak for svaret - Det er endnu ikke sådan at udslippet forlader
motorblokken - også kørende tilstand. Så man skal på den ene eller anden
møde i fysisk kontakt med olien

mvh.
Erik

Fra : Finn og Angela

Dato : 22-04-07 13:11

"E Henrichsen" <erik@henrichsen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Utætheden er kun under den ene ydere bolt på dækslet og kun under
> belastning af motor. Jeg har prøvet om den kan efterspændes - det kan den

Der sidder muligvis nogle gummitætninger under boltene. De bliver med tiden
hårde og ufleksible (= utætte).

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Armand

Dato : 22-04-07 14:14

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "E Henrichsen" <erik@henrichsen.invalid> skrev i en meddelelse

> Der sidder muligvis nogle gummitætninger under boltene. De bliver med
> tiden hårde og ufleksible (= utætte).

- - - - Og eftersom at bolten har et bredt bryst, som begrænser
iskrunings-dybden kan man ikke merspænde bolthovedets pres på
gummipakningen!

Formålet dermed er at gummipakningerne er til for at dæmpe motorvibrationers
påvirkning af det spinkle topdæksel, som ellers ville fungere som en
larmende højttaler-membran, og boltens ispændte højde matcher tykkelsen af
frisk gummi mellem såvel topstykke og dæksel som under bolthovedet uden at
sønderfladtrykke dette - Men med alderen krympende og stivnende
gummipakninger bliver der plads til svedning hist og hér!
Det kan ligefrem hænde at serviceplanen byder reglemæssig udskiftning á
50.000km hhv 4-5 år hvilket (som tydeligst set omkring bremseslangerne)
sjældent bliver udført.
Anyhow, så kan du komme over problemet ved at smøre gummiskiverne under
topdækselboltene med en tynd gang silikone-pakning næste gang topdækslet er
afmonteret - Eller her og nu på pågældende bolt eftersom den lyder til at
være til at komme til!

--
Armand.

Fra : E Henrichsen

Dato : 22-04-07 17:03

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er afmonteret - Eller her og nu på pågældende bolt eftersom den lyder til

Også tak til dig for rådet. Ved nærmere eftersyn ser det ud til at det er
den omtalte gummiskive under boltene, da der kommer enkelte små bobler
herfra. Tænk at jeg skulle få brug for silikone

mvh.
Erik

Fra : Armand

Dato : 22-04-07 18:29

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ................Ved nærmere eftersyn ser det ud til at det er den omtalte
> gummiskive under boltene, da der kommer enkelte små bobler herfra.
Ligefrem bobler?
Næste gang du ligefrem ser bobler dér, så prøv at løsne eller udskru
oliepåfyldnings-låget og se om bobleriet fortager sig!
Det opstår stedse tryk inde i motoren p.g.a. det, omend begrænsede,
forbrændingstryk der fiser forbi stempelringene og dette ovetryk skal(!)
kunne slippe ud. Dertil findes der en såkaldt gearkasseudluftning et sted på
motorblokken eller ventildækslet, og som udgøres af en gummislange som (bør)
gå over i luftfilterkassen. Hvis denne slange er spærret p.g.a. "mayonaisse"
eller et uheldigt knæk, endsige bevidst blokeret, vil overtrykket finde
andre veje ud, og derved typisk få pakninger til at svede og pakdåser til at
lække. Hvis du ved at åbne til motoren (á oliepåfyldningen) får fjernet
bobleriet ved ventildækselbolten tyder det på at der er et overtryk som ikke
kan slippe ud andet end ved pågældende bolt (samt nogle oversete pakdåser?)
og den afskruede oliepåfyldnings-prop - Ergo: Du har et problem med
gearkasseudluftningen :-|
Check it out!

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 23-04-07 09:29

"Armand" skrev
> Næste gang du ligefrem ser bobler dér, så prøv at løsne eller udskru
> oliepåfyldnings-låget og se om bobleriet fortager sig!

Og hvis du skruer oliepåfyldnings-låget helt af (med motoren i gang), så
sørg for at holde en klud over hullet, for ellers kan det godt være at det
ikke kun er ved ventildækslet at der er synlig olie

\ Leif Westen

Fra : E Henrichsen

Dato : 23-04-07 17:43

Ok! det lyder som et godt råd