/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fælgstørrelse (Teori)
Fra : Kasper Egebo


Dato : 21-04-07 18:00

Har snakket lidt frem og tilbage med et par stykker omkring hvilken
fælgstørrelse man bør vælge hvis man skulle have en baneracer.
Under den snak kommer vi naturligvis ind på hvilke forskelle der er fra små
til store fælge, og bliver hurtigt enige om at generalt er en stor fælg
stabil og en mindre fælg lettere at manøvrere.

Vi blir dog lidt uenige om hvorfor det forholder sig sådan.
Jeg mener at det udelukkende at fælgens følighed afhænger af fælgens
inertimoment.

Altså er det ikke fælgens størrelse man skal kigge på med deres
inertimoment.

Nogen der kan be- eller afkrafte min teori.



 
 
flopper (21-04-2007)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 21-04-07 18:28

Kasper Egebo formulerede spørgsmålet:
> Har snakket lidt frem og tilbage med et par stykker omkring hvilken
> fælgstørrelse man bør vælge hvis man skulle have en baneracer.
> Under den snak kommer vi naturligvis ind på hvilke forskelle der er fra små
> til store fælge, og bliver hurtigt enige om at generalt er en stor fælg
> stabil og en mindre fælg lettere at manøvrere.
>
> Vi blir dog lidt uenige om hvorfor det forholder sig sådan.
> Jeg mener at det udelukkende at fælgens følighed afhænger af fælgens
> inertimoment.
>
> Altså er det ikke fælgens størrelse man skal kigge på med deres inertimoment.
>
> Nogen der kan be- eller afkrafte min teori.

Uden at kunne prale af den store viden på området, vil jeg gætte på at
inertimomentet i et roterende hjul er afhængig af 3 faktorer,
rotationshastigheden, vægten og vægtens afstand fra centrum. for alle 3
faktorer gælder at en højere værdi medfører et større inertimoment.
Hvis jeg har ret vil en større fælg, som jo har vægten længere fra
centrum, altid have mere inerti end en tilsvarende lille fælg.

Bare mit gæt
Flopper



Kasper Egebo (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 21-04-07 18:34


"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.ac8f7d74b2b3d1e6.66186@hotmail.com...
>
> Uden at kunne prale af den store viden på området, vil jeg gætte på at
> inertimomentet i et roterende hjul er afhængig af 3 faktorer,
> rotationshastigheden, vægten og vægtens afstand fra centrum. for alle 3
> faktorer gælder at en højere værdi medfører et større inertimoment. Hvis
> jeg har ret vil en større fælg, som jo har vægten længere fra centrum,
> altid have mere inerti end en tilsvarende lille fælg.
>
> Bare mit gæt
> Flopper
>
>

Du har helt ret.
Men der er fx forskel i vægtfordelingen fra en støbt fælg og til en
egerfælg.

En ting jeg havde overset er at rotationshastigheden samtidig blir mindre jo
større fælg. Det gør det lidt sværere at sammenligne 2 fælgtyper.



Armand (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-07 19:00


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:462a4b12$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> En ting jeg havde overset er at rotationshastigheden samtidig blir mindre
> jo større fælg. Det gør det lidt sværere at sammenligne 2 fælgtyper.
- - - - Eller: Periferihastigheden (=asfaltens hastighed) er den samme ved
sammenlignelig hastighed; men hjulets rotationshastighed á rpm øges med
faldende diameter!

En endnu ikke nævnt detalje er dækkets kombinerede krumning á forholdet
mellem tværsnits-krumningen og den radielle krumning: Man vil ikke kunne
konstruere et 19" lavprofildæk der matcher et 17-tommers kombinerede
krumning, og det er dén detalje ar roadracerne bevæger sig rundt i når de
veksler rundt mellem 16½" og 17" dækdimensioner kombineret med forskellige
dækbredders tværsnit!

--
Armand.



Ukendt (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-07 19:13

On Sat, 21 Apr 2007 18:59:36 +0200, Kasper Egebo wrote:

> Vi blir dog lidt uenige om hvorfor det forholder sig sådan.
> Jeg mener at det udelukkende at fælgens følighed afhænger af fælgens
> inertimoment.

Enerti er en væsentlig effekt á gyro, men også fælgbredde er væsentlig. Jo
bredere fælg/dæk, jo mere skal cyklen løftes under indlægning i sving, og
det er også meget væsentlig for graden af styretræghed.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Kasper Egebo (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 21-04-07 19:32


Spændene læsning fra jer begge.

Normalt bruges der smalle 18" egerhjul på de maskiner jeg gerne vil kopiere.
Jeg overvejede så om man i teorien kunne bruge 20" BMX hjul også.
De er ultra lette og stadig meget stærke.

Men på den anden side skal der også være lidt gyro effekt for at holde
maskinen stabil.



per biker (22-04-2007)
Kommentar
Fra : per biker


Dato : 22-04-07 08:31

On Apr 21, 6:59 pm, "Kasper Egebo" <kasper_eg...@FJERNhatomail.com>
wrote:
>[SNIP]
> Nogen der kan be- eller afkrafte min teori.

Saa er mit spoergsmaal bare, er det diameteren der vurderes stabilitet
paa
eller bredden eller begge dele.
Jeg mener nemlig at have hoert at hvis man exempelvis monterer et 300
mm
bagdaek, saa bliver MC'en mindre stabil, isaer i svingene. Er dette
korrekt.

Og blot en tilfoejelse, jag aner faktisk intet om dette emne, men
besidder kun den viden
som jeg har laest mig til paa mit faste forum.

Paa forhaand Tak

Per Jakobsen
VRSCR streetRod
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8459



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste