Ujævn motorgang på GS500F (2004)
Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 21-04-07 14:07

Hej alle,

De sidste par gange jeg har brugt min motorcykel, har jeg lagt mærke
til at motoren har lydt lidt underlig i tomgang. Under kørsel har det
overhovedet ikke været til at bemærke, så jeg har ikke tænkt så meget
over det.

I dag lagde jeg så mærke til det igen, og besluttede mig for at ringe
til en kammerat for lige at høre hans vurdering af lyden - han synes
det lød som om der var skidt i kaburatoren, eller den kun gik på en
cylinder. Han synes IKKE jeg skulle køre mere på den, og i stedet få
den smidt til service.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive lyden fra motoren. Men når den
er kold, lyder den som om den kører lidt ujævnt. Hvis man fx giver den
3000 omdrejninger (i frigear), kan den stå og hoppe mellem 2000 og
4000 omdrejninger, selvom man ikke bevæger gassen overhovedet.

Nogle forslag til hvad det kan være? Cyklen er fra 2004 og har kun
gået 5000km - alle service checks er blevet overholdt.

For bare 500km siden vurderede min onkel (som ved en masse om mc's) at
jeg havde gjort et super køb, og motoren lød rigtigt godt.

Håber I har nogle gode bud,

mvh., Kasper

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-04-07 15:31

skrev den 21 apr 2007 i

> [...]
> 3000 omdrejninger (i frigear), kan den stå og hoppe mellem 2000 og
> 4000 omdrejninger, selvom man ikke bevæger gassen overhovedet.

Først og fremmest den klassiske bør prøves:
Tøm karburator - "bundkarrene" for snask og kondens.
(Slange på studsen og åbne, ned i benzinfast gennemsigtig beholder for
inspektion af væsken).

En søgning på http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel
med begreberne tømme karburator vil give dig mange hits

Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 21-04-07 15:31

...nå ja, og hvis nogle kan anbefale et godt sted at aflevere den til
service, så sig endelig til!

Jeg bor på Nørrebro (ved Runddelen), og har før handlet nogle småting
hos Fisker MC på Åboulevarden - det var umiddelbart også der jeg havde
planer om at aflevere den til service, men andre bud modtages med
kyshånd!

Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 21-04-07 15:34

On Apr 21, 4:30 pm, Arne Lorenzen <a...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:

> [...]
>
> En søgning påhttp://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel
> med begreberne tømme karburator vil give dig mange hits

Hej,

Tak for svaret - men jeg er typen der nærmest aldrig har haft en
skruetrækker i hånden, så jeg ved ikke lige om jeg har mod på at
begynde at skrue på cyklen. Jeg var bare interesseret i at høre om der
var nogle bud på hvad det kunne være, og fx hvor dyr en fornøjelse det
kunne risikere at blive for mig.

Uanset hvad afleverer jeg den til service, jeg har absolut ingen ide
om hvordan man selv laver den slags

/Kasper

Fra : Grunnet

Dato : 21-04-07 18:13

kapsel@gmail.com skrev:

> [...]
> begynde at skrue på cyklen. Jeg var bare interesseret i at høre om der
> var nogle bud på hvad det kunne være, og fx hvor dyr en fornøjelse det

Arne har jo lige givet dig et rigitig godt bud på problemet - nemlig vand i
karburatorerne/svømmerhusene.
Har du kørt på reservetank fornyligt og derved tappet fra bunden af tanken
(vand) ?
Find en kammerat der kan holde på en skruetrækker og få så tømt de
svømmerhuse
Fyld en stor sjat karburatorsprit i benzintanken for at få "bundet" vandet i
bunden af tanken til benzinen

--
Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84