"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:46290500$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Så nederst side 14 i seneste touring nyt :
>
> MC med sidevogn ... og en Peugeot HDI motor.. Sådan en sag yder da en
> halv røv i moment. Hvordan mon det er på en mc
.......
> Selv med sidevogn kan sådan en fætter da ikke veje i nærheden af en bil
> (den har dog nok vindmodstanden i mod sig,
Min Pu'gøjt har sådan en 1,4'er og efter anskaffelsen var min første
skuffelse at jeg i den skulle arbejde omend mere med gaspedalen ved bakke-op
hhv. bakke-ned, end min tidligere 1,9 bensin (og, om jeg husker ret, min
forrige 1,1 bensin)
Men sagen er egentlig ganske ligetil: Turbo-dieselen kan(!) levere et endog
meget stort drejningsmoment hvilken man jo ikke bruger under "vandret"
kørsel med fast hastighed, og eftersom at det er en turbo der står for
kraft-opbygningen skal der trampes i pedalen for at få den til at snurre ved
bakke-op. Ved bakke-ned må det modsat være stigende omdrejninger der
forstærker virkningen af at køre nedaf: Dé får turboen til at rotere mere og
derved give mere gas
Hvis man med en traditionel motorcykelmotor kan klare forekommende
stigninger uden nedgearinger, og det kan man vel selv med sidevogn (?), kan
jeg ikke se nogen moment-fordel ved en HDI-konvertering :-|
--
Armand.