Kædeforvirring samt bremseklodser?
Fra : Anders Houmark

Dato : 20-04-07 13:12

Hejsa
Jeg har lige skiftet bagdæk på en zx9r 1998 model C1.. Kunne se, at kæden er
ved at være nedslidt, den har smidt en O ring og er rusten på pågældende
sted.
Da forhandleren som hjalp med dækskiftet ikke har DID kæder, men "kun" RK
(som jeg ikke har lyst til at køre på, mener at have læst herinde, at de
ikke er lige så gode som DID), valgte jeg at prøve selv at finde en ny kæde
til maskinen. Hos Louis.de lister de DID530VM som kæden til min maskine..

Jeg troede kæden skulle hedde ZVM? Var så inde på didchain.com for at se om
jeg kunne finde hoved og hale i det, og der står at VM kæden er en premium
kæde.. Man kan få en 530ZVM2, som måske er bedre? Den har Louis så bare
ikke..
Hvad skal jeg købe for en, og i tilfælde af, at det ikke er Louis' model,
hvilken skal jeg så tage, og hvor køber man den?
Og hvor køber jeg kædekittet billigst?

Angående bremseklodserne, så har jeg (vist nok også herinde?) læst, at der
er stor forskel på bremseklodsernes kvalitet. Enten skal man tage originale
klodser (kawasaki importøren er vist langsom i optrækket, har ventet 1½ uge
på en fjeder og en pakning til koblingen) eller Vesrah?... Jeg skal vist
have Sinter klodser. Hvad mærke skal jeg vælge, og hvor køber jeg dem?

Håber i kan hjælpe mig lidt

Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-04-07 13:20

Anders Houmark skrev:

> Hvad skal jeg købe for en, og i tilfælde af, at det ikke er Louis' model,
> hvilken skal jeg så tage, og hvor køber man den?
> Og hvor køber jeg kædekittet billigst?

Kædekit vil typisk som hos Louis være et sæt med alle dele inc. hvorfor
du overladr valget af komponenter til udbyderen (her DID)

Hvis du her specielle ønsker skal du købe tingene separat, hvilket jeg
da også vil anbefale - det _kan_ være lidt dyrere, men så får du det du
vil have.

DID ZVM2 er bedste kvalitet tilgængeligt pt. IMO Kæden kan købes hos
http://www.mc-importen.dk , det var det billigste jeg kunne finde i
januar (også ved søgning i EU!)

Så er der kædehjul, google lidt efter det, der er danske forhandere der
er leveringsdygtige.

B&Cexpress i UK, kan levere Renthal kædehjul, glimrende kvalitet og
tålelige priser http://www.bandcexpress.co.uk (de skalhave legitimation
for hvem du er før afsendelse - skide besværligt) og tingene kommer frem
rimeligt hurtigt efter formalia er i orden.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : MKS - 74

Dato : 20-04-07 13:24

On Fri, 20 Apr 2007 14:11:50 +0200, "Anders Houmark"
<sunsitenews@andersh.dk> wrote:

> [...]
>til maskinen. Hos Louis.de lister de DID530VM som kæden til min maskine..

Louis har lidt et problem med deres listings til Powerbikes, DID's
anbefaling er 530ZVM2 - http://didchain.com/kawasakipage2.htm

> [...]
>på en fjeder og en pakning til koblingen) eller Vesrah?... Jeg skal vist
>have Sinter klodser. Hvad mærke skal jeg vælge, og hvor køber jeg dem?

Originale er meget ofte, men ikke altid et rigtig godt kompromis
mellem slidstyrke og bremseevne, til gengæld er de så også tit 1½-2
gange dyrere - Det er noget forskelligt, hvad der virker godt på
hvilke cykler og ingen specifik erfaring med Kawa-færgen, selv vælger
jeg normalt originale eller SBS-sinter (road-spec.) til std.
gadecykler.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-07 15:04

On Fri, 20 Apr 2007 14:24:05 +0200, MKS - 74 wrote:

> Louis har lidt et problem med deres listings til Powerbikes, DID's
> anbefaling er 530ZVM2 - http://didchain.com/kawasakipage2.htm

Tyskere i særdeleshed har et vel rigeligt afslappet forhold til
kædekvaliteter :-| Når at jeg ser hvad at der udbydes på E-bay, så bliver
jeg helt dårlig.

En 9'er skal have en ZVM styrke kæde, også af hensyn til levetiden på
kæden.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 20-04-07 23:25

meddelelse news:fxfkd1mzslo1$.2lty6ypmnlvm.dlg@40tude.net...

> Tyskere i særdeleshed har et vel rigeligt afslappet forhold til
> kædekvaliteter :-| Når at jeg ser hvad at der udbydes på E-bay, så bliver
> jeg helt dårlig.

Og så alligevel:
Jeg synes mere og mere at gennemskue at DID nyder deres fabriks-udruster
status til at anbefale kraftigste mulighed og derved få konkurrenterne til
at synes at halte lidt efter.
Slår man Paso750'en op på DID's hjemmeside skal den have en 525ZVM2 med en
trækstyrke som ikke engang 630'er-kæder havde dengang midt i 80'erne da
Paso'en lanceredes :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 08:16

On Sat, 21 Apr 2007 00:24:50 +0200, Armand wrote:

> [...]
> status til at anbefale kraftigste mulighed og derved få konkurrenterne til

Og forventningerne er større. I midtfirserne var folk imponerede af
o-ringkæders levetid på 20.000 Km. Med kvaliteterne idag får man 50% flere
Km. Hvis at man vælger rigtigt.

> Slår man Paso750'en op på DID's hjemmeside skal den have en 525ZVM2 med en
> trækstyrke som ikke engang 630'er-kæder havde dengang midt i 80'erne da
> Paso'en lanceredes :-|

Hvor hutigt aflivede Paso'en en 525 kæde dengang mon ?

Jeg husker i øvrigt min første DID kæde som en ualmindelig klodset og tung
kæde i forhold til de fikse Renold-kæder. Og levetiden var da ikke noget
særligt. Ak-ja

Fra : Armand

Dato : 21-04-07 17:19

meddelelse news:1cdrllijlilp5$.8qq77vavbq1h$.dlg@40tude.net...

> Og forventningerne er større. I midtfirserne var folk imponerede af
> o-ringkæders levetid på 20.000 Km. Med kvaliteterne idag får man 50% flere
> Km. Hvis at man vælger rigtigt.

Hvis trækstyrken er tilstrækkelig gavner det vel ikke levetiden at
trækstyrken er over 50% større :-/
Levetid må afgjort have noget med slitage at gøre og derved: Tætning (á
x-ring o.lign.); brug (regn?); udskiftning af nedslidte tandhjul og
vedligeholdelse
(á både smøring og rengøring) at gøre.

Mine erfaringer omkring kædenedslidning kan sammenfattes i: Ved omkring
20.000 km vil O-ringene på en kun tilstrækkelig smurt kæde begynde at være
så slidte at der kan slippe vand ind i leddene, og typisk har en dårlig
vinterkonservering efter denne distance afstedkommet en uforholdsmæssig
hurtig nedslidning af kæden!

> Hvor hutigt aflivede Paso'en en 525 kæde dengang mon ?

Dét er svært at sige derved at den er født med 520'er
Faktisk tror jeg at 525 er en nyere dimension som ihvertfald ikke hører
blandt de klassiske tomme-størrelser og at størrelsen ikke var tilgængelig i
Paso'ens midt-firsere!
Men igen: Nedlsidningen ligger primært i smøring/vedligeholdelse.

Snakken giver mig inspiration til at opfordre dig til at udvide dine
kæde-detaljer med en beregning af f.eks. Fie's max. træk i kæden i 1. gear,
til sammenligning med de angivne kæde-trækstyrker!?

--
Armand.
(der her genindsender det komplette indlæg og hár slettet tidligere

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 18:03

On Sat, 21 Apr 2007 18:18:39 +0200, Armand wrote:

> [...]
> Levetid må afgjort have noget med slitage at gøre og derved: Tætning (á
> x-ring o.lign.); brug (regn?); udskiftning af nedslidte tandhjul og

Det har også med smøring at gøre, men, det har i høj grad noget med
udbøjning af pindene i kæden, og her spiller styrke ind. Nogle af leddene i
den RK-kæde jeg sprængte var voldsomt slidte ved enderne af
bøsningen/pindene, men stortset som nye på midten.

> Snakken giver mig inspiration til at opfordre dig til at udvide dine
> kæde-detaljer med en beregning af f.eks. Fie's max. træk i kæden i 1. gear,
> til sammenligning med de angivne kæde-trækstyrker!?

Statisk: 10,5 Kn. Hvilket levner en sikkerhedsmargen på 4,5 for dynamiske
påvirkninger. Det er faktisk ikke meget :-/ Men ok, i blot 2. gear er der
jo en fin margin.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-04-07 17:34

Prøv at checke http://www.motomike.eu/mcbutikken om du kan finde det du
skal bruge - og bestil gennem www.discteknik.dk der forhandler stumperne
- han er lidt billigere, og så lander der i det mindste lidt avance i DK.

--
vh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-04-07 19:46

Torben Scheel wrote:
> [...]
> du skal bruge - og bestil gennem www.discteknik.dk der forhandler
> stumperne - han er lidt billigere, og så lander der i det mindste

Har bestilt hos Flemming, fin service og hurtig til at svare. Og god pris!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk