Hej Jørgen og Per
"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse
news:4628a0f0$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Jørgen" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4627db26$0$849$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jeg overvejer at anskaffe mig en Honda CX 500.
>> Har I nogle erfaringer (gode eller dårlige) som I kan videregive mig mht.
>> et evt. køb af en CX 500?
>>
>> Jeg er 193 cm høj og tilhører ikke fluevægt-klassen
>> Den skal bruges til mindre ture i Danmark og Sydsverige (ikke til kørsel
>> til/fra arbejde).
>> Jeg synes bedst om udseendet af CX 500 C.
>>
> Hejsa,
>
> Det er da gode overvejelser at gå med
>
> CX'eren er en god slider, men husk på at det ikke er nye cykler længere.
> Finder du en i fornuftig stand, kan du ha' cykel i laaang tid. Pas på ikke
> at købe et sminket, forskruet lig
> Den er økonomisk (18-25Km/l)
> Servicevenlig. (bl.a. ventiljustering på 15min
>
> Med din højde skal du glemme C-modellen, den er ganske enkelt for lille
> til dig. Jeg er selv 1,83 og har haft et hav af CX'ere mellem hænderne (og
> benene
og selv efter min smag er C'eren for lille.
>
> Om det så skal være en CX500 standard eller Euro, er jo smag og behag.
>
> Ganske få af de sidste std. modeller og alle Euro modeller kører med den
> "nye" type tænding, som er lidt mindre fejlbehæftet.
> Vælger du en af de gamle cx'ere (ca. før 83) så tjek om den lader.
> Tændingen på de tidlige modeller kan have den svaghed, at den ved varm
> motor har svært ved at trække over ca. 5000 Omdr./min - Det er fødespolen
> til tændingen, og et ret kendt problem, der resulterer i at
> generatordelen, hvor denne fødespole er sammenbygget med, skal skiftes.
> Dette er ret omfattende og bekosteligt på en CX'er - specielt hvis den
> skal på autoriseret værksted.
>
> Knastkæden er automatisk justeret på samme cykler som nævnt ovenfor. Jeg
> kan så personligt bedst li' den gamle manuelle type.
>
> Tjek om der sniger sig lidt vand ned af blokken i venstre side af motoren
> ca. fremme under venstre karburator... I så fald er den mekaniske
> vandpumpepakning utæt. Den er dyr - og svær at skifte. Enkelte kan gøre
> det uden at afmontere motoren
Men igen - skal det foregå autoriseret,
> så bliver du flået.
>
> Om du køber den "gamle" (78-82) eller "nye" (83-86) er igen smag og behag.
> Der er kosmetiske ændringer på den gamle. Comstar hjulenes eger bliver
> vendt om - og sorte - i 81, samtidig skiftes kølerinddækningen ud til en i
> alu.
>
> Euro-modellerne er alle ens bortset fra farvevalg.
>
> Gode eller dårlige årgange? - Nej! - Standen / motorgangen afgør om den er
> værd at købe.
> De allerførste 78'ere er modificeret i knastkædearrangementet hvis de har
> gået over 20000Km
>
> CX650Euro eller C er selvfølgelig også alternativer, men 650'eren er ikke
> så slidstærk og problemfri som 500'eren
Jeg deler helt og fuldt de beskrivelser du har fået i ovenstående og de
øvrige indlæg i tråden.
Jeg er selv glad ejer af en E-model fra 1982.
Denne er ikke en lille model, og du burde kunne finde dig til rette på den,
og du har fordelen af justerbar luftunderstøttelse på både forgaffel og
bagsvinger. Jeg har eftermonteret et kit til styret, der rykker dette lidt
tilbage og op, for at få en kørestilling, der ikke belaster arme og ryg.
Mht 500/650 vil jeg fraråde dig 650eren, idet den ikke er så holdbar, og der
er begyndende problemer med nogle dele. CX klubben er dog i gang med RESCUE,
som er et projekt til fremstilling/fremskaffelse af udgåede dele. Hold dig
fra Turbo, medmindre du har et specielt forhold til dette.
Det, du skal være opmærksom på, som supplement til det allerede nævnte, og
det er vigtigt, idet det er det eneste der koster væsentlige
vedligeholdelsespenge:
Der SKAL være en betryggende historik på skift af keramisk pakning, og
samtidig skift af knastkæde og strammere, samt statoren med den indbyggede
fødespole til tændingen.
Dette bør ske for hver 60.000 km, og normalt skifter man alle tre ting
samtidig, idet motoren skal ud, og åbnes bagfra, og det ville være tosset
ikke at gøre rent bord når motoren er ude. CX-klubbens (og CX-Owners-klub)
kan være behjælpelig med tekniske konsulenter.
Min egen CX har gået mindst 106.000 km, og jeg planlægger denne, såkaldte
Triple By Pass operation til næste vinter. (Jeg ser dog allerede nu minimale
mængder (dråber) kølevand på motorens V-side, og hvis det udarter må
operationen fremskyndes).
Endelig, så læg mærke til tændingslåsens tilstand. Den indikerer en del om
cyklens brug, og jeg står overfor at skifte denne lige nu.
CXere der angives til at have kørt fx 28.000 km skal man være skeptisk
overfor, det er de færreste 25 år gamle maskiner der har kørt så lidt.
Med ovennævnte, helt forudsigelige vedligeholdelse på plads, får du en
maskine der er temmelig uopslidelig.
Jeg har et frisk eksempel på en person der importerede en ca. 80ér standard
CX500 fra Tyskland for lidt under 1000 Euro. Km var opgivet til ca. 30.000,
og grunden til at den ikke kunne komme over 5000RPM angav sælger til at den
var kold ved prøveturen. Motoren var nymalet, men efter få km kørsel med
prøveplader, var den blå stribe på motorens V side til at få øje på, ligesom
der lækkede olie ved knastkædestrammeren.
Den nybagte ejer var naturligvis ærgerlig over at blive konfronteret med den
viden, der er bibragt i denne tråd, og som var ham ukendt. Han kom ud i
overvejelser om, hvorvidt man skulle kaste sig ud i Triple By Pass, eller
sælge cyklen videre som stumper.
Jeg ønsker held og lykke til, og hvis du handler efter kølig overvejelse
bliver du rigtig glad for CXen.
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057