Yamaha YICS værktøj/varmefast slange
Fra : Finn og Angela

Dato : 19-04-07 16:12

Har monteret mine nyrensede karburatorer og skal have dem
synkroniseret/justeret - og på min Yamaha XJ700 skal jo så Yics-kanalerne
mellem cylindrene afspærres vha. ovennævnte værktøj.

Der er et par opskrifter på nettet på, hvordan man laver dette rimeligt
enkelt - grundlæggende sættes nogle små stumper slange i spænd ud for de 3
åbninger, hvorved de udvides tilstrækkelig til at lukke tæt - men jeg er
lidt usikker på, hvor høj temperatur slangestykkerne skal kunne tåle (i 2 af
opskrifterne anvendes benzinslange (ikke nærmere defineret), mens en 3. i
USA, der sælger værktøjet, reklamerer med "high purity silicone rubber
seals" med et smeltepunkt på over 315C).

Har søgt lidt og varmefast gummislange sættes tit = silikoneslange - som så
igen hos diverse fabrikanter opgives at kunne tåle op til 200C. Det er dog
ikke lykkedes mig at finde nogle temperaturangivelser hos forhandlere af
silikoneslanger.

Er det mon kritisk? Nogen bud på, hvor høj cylindertemp. bliver under en
synkronisering (generelt anbefales det at køle de luftkølede motorer med en
blæser- og i øvrigt give den en pause, hvis den bliver for varm).

Inputs modtages med tak (så jeg kan komme ud og nyde mine nysynkroniserede,
nyrensede karbs .

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-07 20:03

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en blæser- og i øvrigt give den en pause, hvis den bliver for varm).
>
> Inputs modtages med tak (så jeg kan komme ud og nyde mine

Jeg har sådan en orginal "pind" liggene, som du er velkommene at komme at
tage et kik på eller vi kan finde ud af en just med den,

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Finn og Angela

Dato : 19-04-07 20:59

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har sådan en orginal "pind" liggene, som du er velkommene at komme at
> tage et kik på eller vi kan finde ud af en just med den,

Hej Flemming

Tak. Jeg har fået en venlig mail fra fremstilleren af den amerikanske kopi,
der anbefaler noget "high temperature silicone hose", så det vil jeg prøve
at opspore til en start.

Det kan være, at jeg må krybe til korset og få det gjort, men da jeg tror,
jeg kører noget for magert nu - tændrør er hvide/lysegrå og omdrejningerne
har nærmest deres eget liv: 2-5 minutter efter start er de ikke meget for at
komme ned under 2-2500 - skal det i givet fald nok helst være i nærheden -
men jeg vil jo helst også lave den sidste finish selv (jeg har et lånt
Morgan Carbtune liggende og har bestilt et Colortune sæt).

Fra : Armand

Dato : 19-04-07 21:19

> [...]
> nærheden - men jeg vil jo helst også lave den sidste finish selv (jeg har
> et lånt Morgan Carbtune liggende og har bestilt et Colortune sæt).

Har du prøvet startgas-tricket for at teste for falsk luft??

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 19-04-07 22:56

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet startgas-tricket for at teste for falsk luft??

Nej, men jeg havde de 4 karb-cylindergummier af, og de så fine ud. Alle 4
tændrør er rimelig ens "magre" at se på. jeg har så ikke haft
luftfilterkasse-karb gummierne ude, men de var ok bøjelige og forholdsvis
nemme at få på plads.

Men det er måske ikke bare på gummierne. men også på tilslutningerne f. eks,
at man sprayer?

Fra : 2

Dato : 20-04-07 09:09

> [...]
>ikke lykkedes mig at finde nogle temperaturangivelser hos forhandlere af

Hej ved ikke hvad temp. bliver der hvor du skal bruge slangerne.
Men der findes nogle rigtig gode og kraftige grønne slanger hos en
kutter service. Den bruger jeg til udstødningsrør på nitro methanol
modelspeedbåde. Vist ca 300 kr/m

der er også klar silikoneslanger i modelhobby butikker, jeg købte en
i Sverige til 70 kr svenske for en meter.

visse biler bruger sorte silikoneslanger til overløb på køleren

Torben

Fra : Finn og Angela

Dato : 20-04-07 21:45

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i Sverige til 70 kr svenske for en meter.
>
> visse biler bruger sorte silikoneslanger til overløb på køleren

Hej Torben

Tak for tipsne; søgte lidt på kutter service, men fandt kun en i Rønne (bor
i Kbh - men det er måske bare at søge lidt rundt i havneområderne her i
byen).

Skal måske lige sige, at yderdiameter på slange skal være 9mm..

Så også i et link at Holte Hobby måske havde noget brugbart, så jeg må ringe
lidt rundt..