LED pærer
Fra : Martin Clemmensen

Dato : 18-04-07 18:56

Jeg husker at jeg for nogle uger siden fandt en dansk webshop der havde
LED pærer til MCer med passende fatninger Bl.a. LED pærer til lys i
speedometer, blinklys, baglygter osv. Men jeg kan dælme ikke huske hvad
siden hed, er der nogen der ved hvilken webshop jeg snakker om eller kan
anbefale en anden side med lignende ting?

Skal have sat nyt lys i min omdr. tæller og mit speedometer på min
GS500E, og kan jo lige så godt få nogle der bruger mindre strøm og kan
holde længe.

--
Martin Clemmensen
http://jir.dk/clemme

Fra : OK

Dato : 18-04-07 19:01

"Martin Clemmensen" <no@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal have sat nyt lys i min omdr. tæller og mit speedometer på min GS500E,
> og kan jo lige så godt få nogle der bruger mindre strøm og kan holde

Måske T-Hansen?
Husk at du skal have en formodstand også for at sikre at LED pæren bruger
lige så meget strøm som en glødelampe (ellers vil dit blinkrelæ ikke virke).

mvh OK

Fra : bigOne

Dato : 18-04-07 19:29

> Husk at du skal have en formodstand også for at sikre at LED pæren bruger
> lige så meget strøm som en glødelampe (ellers vil dit blinkrelæ ikke
> virke).

hvis du montere en formodstand, så trække den mindre strøm....

Fra : Perminator

Dato : 18-04-07 20:27

Hej Martin mfl.

> Husk at du skal have en formodstand også for at sikre at LED pæren bruger
> lige så meget strøm som en glødelampe (ellers vil dit blinkrelæ ikke
> virke).

Den fundne webshop er rigtig nok. Jeg har ikke været derinde fornylig men
husker fra tidligere, at de tager forbehold for at lysudbyttet kan være
mindre, som for en godkendt pære (fx 12V 21W for en blinklyspære).
LED pærer holder meget længere, og bruger meget mindre strøm, så det er jo
en ønskesituation.
Efter min mening er det skarpere skift mellem Tændt/Slukket også en stor
opmærksomhedsgivende fordel!
Vær opmærksom på, om pærer til signaler/lys/bremser mv. har det samme eller
større lysudbytte end krævet.

Det er en misforståelse med formodstand, hvilket yderligere vil nedsætte
strømmen gennem et konventionelt blinkrelæ, - til dets store forvirring.
Der er tale om at sætte en modstand i parallel, således at blinkrelæet ikke
mærker LEDens lave strømforbrug, fordi resten af strømmen passerer i
modstanden!

Efter min mening bør man samtidig med udskiftning til LED signallamper
skrotte det konventionelle blinkrelæ, og udskifte det med et elektronisk,
som matcher det lave strømforbrug, uden at blive forvirret eller sende
fejlindikationer.

Hvergang man sænker strømforbruget, nedsætter man belastningen af
generatoren, spændingsfaldet i ledningerne, og optimerer ladningen af
akkumulatoren, så det er - igen efter min mening en god vej at gå.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-04-07 19:02

Mon ikke det er www.dioder.dk du har set ?
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 18-04-07 19:04

Martin Clemmensen skrev:
> [...]
>
> Skal have sat nyt lys i min omdr. tæller og mit speedometer på min
> GS500E, og kan jo lige så godt få nogle der bruger mindre strøm og kan

15 sek på google

http://www.dioder.dk/

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 18-04-07 19:13

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> 15 sek på google
Eller 5 min på dk.fritid.motorcykel ;)

Google var skam også prøvet, må bare være blind eller søge på de
forkerte ting.

> http://www.dioder.dk/
Det var den, tak til jer alle.

--
Martin Clemmensen
http://jir.dk/clemme

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 19:20

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i en meddelelse

> 15 sek på google
>
> http://www.dioder.dk/

Forhandler af dele fra MC-Nøglen kan skaffe og sælge bag/bremselys pære til
52,75kr.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : André S Hansen

Dato : 18-04-07 20:18

> [...]
>
> Skal have sat nyt lys i min omdr. tæller og mit speedometer på min GS500E,
> og kan jo lige så godt få nogle der bruger mindre strøm og kan holde

Hvis den er rød har jeg 2 styk røde dioder som har siddet i en gs500e, som
du må få

Mvh
André S Hansen

Fra : Ager

Dato : 18-04-07 22:02

Hej

Prøv her: http://www.norbsa02.freeuk.com/
Jeg har handlet mange gange med ham.

MVH

Kai

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 18-04-07 23:20

André S Hansen wrote:
> Hvis den er rød har jeg 2 styk røde dioder som har siddet i en gs500e, som
> du må få
Jep, det er meningen at det skal være røde dioder, hvis du vil af med
dem skal jeg gerne betale portoen :) Du kan smide mig en mail på:

clemme(snabel-a)jir(prik)dk

--
Martin Clemmensen
http://jir.dk/clemme

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 19-04-07 04:33

> [...]
>
> Skal have sat nyt lys i min omdr. tæller og mit speedometer på min GS500E,
> og kan jo lige så godt få nogle der bruger mindre strøm og kan holde

Hvis du skal bruge diodepærer til stop og alm. baglys, så skal du bruge røde
pærer, da de hvide lyser så stærkt, at lygteglasset ikke får den røde farve
nok frem.
Hilsen Matthias

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-04-07 07:27

Martin Clemmensen wrote:
> Skal have sat nyt lys i min omdr. tæller og mit speedometer på min
> GS500E, og kan jo lige så godt få nogle der bruger mindre strøm og kan
> holde længe.

Bare du lige er klar over at de ikke er lovlige. Det kan måske få betydning
ved en forsikringssag efter et uheld.

/jim

Fra : MFO

Dato : 19-04-07 07:44

Jim Andersen wrote:

> Bare du lige er klar over at de ikke er lovlige. Det kan måske få
> betydning ved en forsikringssag efter et uheld.
>
> /jim

Hej
Hvor finder du reglerne for belysning i omdr. tæller og speedometer?

--
Michael
Kawa Z650

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-04-07 09:35

Jim Andersen skrev:

> Bare du lige er klar over at de ikke er lovlige. Det kan måske få betydning
> ved en forsikringssag efter et uheld.

Enten må du længere ud i cyberspace for at sælge det statement, ellers
må du forklare hvor i ulovligheden består, med henvisning til relevant
forskrift, og §

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : bigOne

Dato : 19-04-07 14:11

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Enten må du længere ud i cyberspace for at sælge det statement, ellers må
> du forklare hvor i ulovligheden består, med henvisning til relevant
> forskrift, og §

Der forklaring vil jeg også gerne læse om )

Fra : Anders Majland

Dato : 19-04-07 22:13

> Der forklaring vil jeg også gerne læse om )

Ganske kort skal alle lygter være godkendte. De fleste lygteproducenter
anvender en standardpære i ders lygte og kan nøjes med at specificere at der
f.eks skal en 12v 21/5W glødepære med en specific fatning i en bag/stoplygte
og den vil så leve op til sin godkendelse.

Problemet opstår så når man vælger en anden lyskilde. Det er de færreste af
de LED pærer med standard fatninger der har samme lysudbytte og ikke mindst
samme spredning af lyset som en alm glødepærer.

Mhs til LED så er der efterhånden et stort udvalg i LED blinklys - Og læg
lige mærke til at de fra f.eks de store tyske portordrekæder er der de
sædvanlige E godkendelsesnumre i glasset som vi er vandt til fra tradionelle
lygter med udskiftelige pærer.

Jeg kører selv med ulovligt baglys på min xt600. 2 hvide thansen led pærer.
Problemet er der primært at spredninger er for lille til at give noget
særligt nummerpladelys ... Og jeg tror heller ikke lysudstrålingen er stor
nok. Jeg har ihvertfald alligevel suppleret med en ekstra stoplygte i
topboksen så mit stoplys ikke er til at overse ... Grunden til at jeg
skiftede til LED's var at jeg var træt af at baglygtepærerene røg ca hver
6000km (eller ca hver 3. måned da jeg kørte meget på det tidspunkt) pga
vibrationerne OG det var pissebesværligt at komme til at skifte dem. Jeg har
nu kørt godt 25000km med de hvide LED's og der er da lys nok i dem til at en
betjent i en paragraf 77 ikke lige falder over at der måske er for lidt.

/Anders

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-04-07 22:30

Anders Majland skrev:

>[lang snak om E-mærkning af /Anders]

Jo den er jeg helt med på, men vi taler om lys i instrumentpanelet,:-/

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-04-07 11:00

"J.C.Kløve" wrote:

> Jo den er jeg helt med på, men vi taler om lys i instrumentpanelet,:-/

Og det havde jeg da lige overset Jeg mente naturligvis
for-bag-bremse-osv lys.

Til mit forsvar skal siges at nogle indlæg i tråden var kommet ud i andet
end instrument-belysning.

/jim

Fra : 2

Dato : 20-04-07 09:27

> [...]
>de LED pærer med standard fatninger der har samme lysudbytte og ikke mindst
>samme spredning af lyset som en alm glødepærer.

De biler med klart glas og så orange pære i blinklyset, dem ser man
utroligt dårligt når der også er sol på bilen. Så hvis orange pærer
er godkendt, så er LED pærer da lige så gode/dårlige?

Torben

Fra : 2

Dato : 19-04-07 16:48

>Jeg husker at jeg for nogle uger siden fandt en dansk webshop der havde
>LED pærer til MCer med passende fatninger Bl.a. LED pærer til lys i
>speedometer, blinklys, baglygter osv.

Findes der også LED pærer til forlygten?
Eller går det ikke at få et koncenteret nok lys til godt nok nær og
fjernlys?

Torben

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 19-04-07 18:49

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der også LED pærer til forlygten?
> Eller går det ikke at få et koncenteret nok lys til godt nok nær og
> fjernlys?

Til forlygten findes kun positionspærer som LED.
LED pærer giver ikke lys nok som nær- og fjernlys.
Hilsen Matthias

Fra : 2

Dato : 20-04-07 09:30

>Til forlygten findes kun positionspærer som LED.
>LED pærer giver ikke lys nok som nær- og fjernlys.
>Hilsen Matthias

Er det fordi LED giver et defust lys i flere retninger, frekvensen på
lyset, eller fordi der ikke er samlet nok LED til at lyse nok?
Hvor langt/godt lyser fx et grønt lysregulering, men der er jo også så
mange LED at de fylder som en hel rund forlygte?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-07 11:01

On Fri, 20 Apr 2007 10:30:23 +0200, 2 wrote:

> Hvor langt/godt lyser fx et grønt lysregulering, men der er jo også så
> mange LED at de fylder som en hel rund forlygte?

En lysregulering kan ses på lang afstand. Men stiller Du dig en aften ved
en stander vil Du se at den stortset ikke lyser noget som helst op. LED kan
slet ikke levere en punkt lyskilde med et lysudbytte som en glødepære, og
en punktlyskilde er nødvendig for at en forlygte parabol kan virke.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : 2

Dato : 20-04-07 21:23

On Fri, 20 Apr 2007 12:01:26 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>slet ikke levere en punkt lyskilde med et lysudbytte som en glødepære, og
>en punktlyskilde er nødvendig for at en forlygte parabol kan virke.

Ja det er rigtigt nok. Det virker dog som om nogle lysregulering med
LED lyser kraftigere eller måske bare mere fokuseret i en retning, end
en med glødepære som spreder mere, også til omgivelserne.

Men en glødepære lyser jo godt, men brænder også en hel del af i
varme.
Kan man så sammenligne glødepære med LED hvor meget der bliver lys i
candela og hvor meget der bliver varme.
Altså et lysstofrør giver jo ret effektiv lys i forhold til watt
forbruget.
Er det ikke også sådan med en LED; så bare der er nogle LED samlet så
skal de nok lyse som en H4 pære, dog skal forlygteparabol nok
udformes anderledes?

Torben