Tændrørskabler
Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-04-07 21:25

Hejsa,

I forbindelse med at jeg forsøger at finde ud af hvorfor kværnen til
tider opfører sig mærkeligt, vil jeg forsøge at give den nye
tændrørskabler.

Men jeg kan ikke lige lure hvordan kablerne sidder fast i tændspolerne.

Partfische:
<http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=92391,6,0>

Jeg vil ikke lige begynde at flå i kablerne, og ødelægge mere end jeg
gavner

Er der en der sidder med guldkornet?

Hvis jeg skal beskrive hvordan den opfører sig. Vil jeg beskrive det som
at den til tider ikke tænder på alle fire cylindre. Især under
accelleration. I fredags på vej til Fredericia var det især slemt når
man nåede 140 og over.

Jeg har i dag forsøgt at tømme karburatorerne, samt tjekke at kablerne
sidder ordentligt fast. Men når kablerne er gamle, kan der jo godt
springe gnist til stel istedet for i tændrøret.

--
-René

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-04-07 21:27

Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

> I forbindelse med at jeg forsøger at finde ud af hvorfor kværnen til
> tider opfører sig mærkeligt, vil jeg forsøge at give den nye
> tændrørskabler.

Og til dem som ikke lige kan huske hvad det er jeg kører på. Kan jeg
oplyse at det er en FZR600 fra 1993

--
-René

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-07 21:42

On 16 Apr 2007 20:24:53 GMT, Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

Hej Rene.

>Men jeg kan ikke lige lure hvordan kablerne sidder fast i tændspolerne.

Enten er de støbt i spolerne = Udskiftning umulig.
Eller også er kablerne skruet ned over en træskruelignende stift.
Er det det sidste kan kablerne skrues ud ved at vride dem mod uret.

> [...]
>at den til tider ikke tænder på alle fire cylindre. Især under
>accelleration. I fredags på vej til Fredericia var det især slemt når

Muligheder:
Defekt tændrør > defekt pickup > defekt tændspole > kontaktfejl.
Jeg ville undersøge den sidste mulighed først.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-04-07 21:53

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Enten er de støbt i spolerne = Udskiftning umulig.
> Eller også er kablerne skruet ned over en træskruelignende stift.
> Er det det sidste kan kablerne skrues ud ved at vride dem mod uret.

Jeg tror desværre at det er det første. Forbandede japanere :)
Hvis det er tilfældet, er det eneste jeg kan skifte tændrørshætten.

> Muligheder:
> Defekt tændrør > defekt pickup > defekt tændspole > kontaktfejl.
> Jeg ville undersøge den sidste mulighed først.

Med kontaktfejl, hvad mener du så? Stik?

Tændrørsspolerne skulle gerne virke. De virkede ihvertfald på den gamle
motor uden problemer

Tændrørene er spritnye, men det er jo ingen garanti for at de er
fejlfri. Men burde det så ikke være hele tiden? Det er kun engang
imellem at den skaber sig.

Pickuppen sad i motoren da jeg købte den, så den kender jeg ikke
fortiden på :)

--
-René

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-07 22:01

On 16 Apr 2007 20:52:38 GMT, Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

Hej Rene.

>Med kontaktfejl, hvad mener du så? Stik?

Ja, alle stik der har med tændingen at gøre.
Specielt alle stelforbindelser omkring tændspoler.

>Tændrørsspolerne skulle gerne virke. De virkede ihvertfald på den gamle
>motor uden problemer

OK nok, men pas på du ikke blinder dig selv ved at udelukke noget for
tidligt..

>Tændrørene er spritnye, men det er jo ingen garanti for at de er
>fejlfri. Men burde det så ikke være hele tiden? Det er kun engang
>imellem at den skaber sig.

Jo, det er også derfor jeg er efter kontaktfejlene først.

>Pickuppen sad i motoren da jeg købte den, så den kender jeg ikke
>fortiden på :)

Pickup'er kan lave de mærkeligste fejl pga. det store temperaturspænd
de arbejder i.
Det samme gælder tændspolerne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-04-07 22:49

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Ja, alle stik der har med tændingen at gøre.
> Specielt alle stelforbindelser omkring tændspoler.

Jeg må se på det imorgen.

> OK nok, men pas på du ikke blinder dig selv ved at udelukke noget for
> tidligt..

Jeps. Man kan jo altid vende tilbage.

> Pickup'er kan lave de mærkeligste fejl pga. det store temperaturspænd
> de arbejder i.
> Det samme gælder tændspolerne.

Jeg kan jo altid prøve at flytte pickuppen over fra den gamle motor hvis
den bliver ved med at drille.

--
-René

Fra : Armand

Dato : 16-04-07 22:34

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror desværre at det er det. ..........
> Hvis det er tilfældet, er det eneste jeg kan skifte tændrørshætten.

Ikke helt! Du kan forsøge dig med at ombytte de to spoler og se om fejlen
flytter cylinder derved, eller om den består. I sidstnævnte tilfælde er
spolen frikendt!

> Tændrørene er spritnye, men det er jo ingen garanti for at de er
> fejlfri. Men burde det så ikke være hele tiden? Det er kun engang
> imellem at den skaber sig.

Same story: Prøv at bytte dem om á én plads til højre/venstre(?) og se om
fejlen flytter med!
Det samme gælder forøvrigt også tændrørshætterne!!

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-04-07 22:53

Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:

> Ikke helt! Du kan forsøge dig med at ombytte de to spoler og se om fejlen
> flytter cylinder derved, eller om den består. I sidstnævnte tilfælde er
> spolen frikendt!

Jeg ved ikke hvilken cylinder det er der skaber sig. Det er lidt svært
at finde ud af på vej til 10k rpm :)

--
-René

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 17-04-07 11:57

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror desværre at det er det første. Forbandede japanere :)
> Hvis det er tilfældet, er det eneste jeg kan skifte tændrørshætten.

På min FZR600R sad de fast, dvs. udskiftning var umulig.

> Med kontaktfejl, hvad mener du så? Stik?

Jeg glemte sgu at sige det i søndags, men det var præcis den fejl min
maskine havde. Stikket til tændspolen sad løst, og når kontakten ikke var
til stede, gik den over og kørte på 2 cylindre.

Mvh Anders

Fra : Finn og Angela

Dato : 16-04-07 23:07

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> On 16 Apr 2007 20:24:53 GMT, Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:
>
> Hej Rene.

> Enten er de støbt i spolerne = Udskiftning umulig.

Det er nu ikke helt rigtigt; selv om det er noget omstændeligt og næppe kan
svare sig (ihvertfald til XJ´ere anbefales i stedet at skifte til
Dyna-coils, der skulle give bedre gnist = nemmere start, bedre tomgang og en
lille forbedring af trækket generelt + at tændkabler derefter er
udskiftelige) er det gjort og beskrevet:
http://www.xs11.com/tips/repair/repair24.shtml (slibe/skære/dremle
plasthuset op for adgang til det lille tilslutningssyd) - men som du er inde
på bør (nemmere) fejlkilder nok udelukkes først.

Hvad med at måle på spolerne (primær og sekundær modstand)?

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-04-07 08:56

Finn og Angela wrote:
> [...]
> plasthuset op for adgang til det lille tilslutningssyd) - men som du er inde
> på bør (nemmere) fejlkilder nok udelukkes først.

Fint tip! Det kan sikkert bruges på andre japanske MC'er - der er
sikkert ikke overvældende mange forskellige producenter af spoler.

--
vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-07 09:58

On Tue, 17 Apr 2007 00:06:35 +0200, "Finn og Angela"
<afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> wrote:

Hej Finn.

>Hvad med at måle på spolerne (primær og sekundær modstand)?

En måling på tændspolerne med et ohm meter vil kun afsløre en
permanent afbrydelse.
Det vil ikke afsløre en periodisk defekt som følge af termisk
påvirkning.
Den eneste sikre metode til at teste en tændspole er at sætte den op i
en testopstilling med en pulsgenerator og lade den sidde der nogle
timer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-04-07 10:40

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Den eneste sikre metode til at teste en tændspole er at sætte den op i
> en testopstilling med en pulsgenerator og lade den sidde der nogle
> timer.

Sådan en ejer jeg ikke lige

--
-René

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-07 15:33

On 17 Apr 2007 09:39:59 GMT, Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

Hej René.

>Sådan en ejer jeg ikke lige

Det viste jeg på forhånd, men for at give et indtryk af hvad der skal
til skrev jeg det.
Den "billige" (nemme) løsning er at skifte spolerne.
Jeg har ser mange sporadiske tændspolefejl, og hver gang bander jeg
eftertrykkeligt over at man ikke "bare lige" kan måle sig til det.
Mine egne problemer med subjekt fik mig til at gratte lidt på et
stykke papir.
Prøv at læse denne her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
Fra side 32 - -- specielt eksempel 4

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 05:21

> [...]
> Den eneste sikre metode til at teste en tændspole er at sætte den op i
> en testopstilling med en pulsgenerator og lade den sidde der nogle

Vi har en tændspole tester, men det er ikke det samme som på når den sidder

motorcyklen, bla.mangler vibrationer og varme.

Pulsgenerator er i dette tilfælde en lille motor der driver en del af
engammel
strømfordeler og hvor + strøm kan justeres.

Hygge PD CBR1100t Bosch Odense

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-04-07 09:31

On Wed, 18 Apr 2007 06:21:04 +0200, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.

>Vi har en tændspole tester, men det er ikke det samme som på når den sidder
>på motorcyklen, bla.mangler vibrationer og varme.

Jeg er helt enig, men en test med gnist og belastning på er trods alt
mere sigende end et ohm meter.
Det med varmen kan klares med en heath gun, og vibrationerne med en
hammer
Det sidste har jeg dig aldrig praktiseret

>Pulsgenerator er i dette tilfælde en lille motor der driver en del af
>engammel strømfordeler og hvor + strøm kan justeres.

Her kommer pulsgeneratoren ind i billedet.
Der kan man stille omdrejningstallet til alt mellem "0" og dertil hvor
spolen giver op.
Samtidig kan pulsforholdet og dermed "Dwell time" ændres, så der
faktisk går strøm i spolen i kortere eller længere tid end normalt.

Jeg skal så, i retfærdighedens navn, tilføje at jeg aldrig har fundet
en fejl med testopstillingen, kun fået den bekræftiget.
Og så er mange tændspoler testst OK med den.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Stud

Dato : 18-04-07 20:02

OT:

Hej alle sammen. Undskyld den utidige indblanden
- Steen jeg har prøvet at emaile dig, men jeg får smidt en "fejlmail" i
hovedet. Jeg bruger din "normale" adresse. Er din mailserver nede?

Morten - nu hjemme igen fra Østrig og klar til at husere i gruppen :)

Fra : kc

Dato : 17-04-07 07:27

> [...]
> at den til tider ikke tænder på alle fire cylindre. Især under
> accelleration. I fredags på vej til Fredericia var det især slemt når

Check at den får luft nok ned til kaburatorene (frie luftveje fra
indsugningen)

KC

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-04-07 08:40

kc <sibm@SLETmailme.dk> wrote:

> Check at den får luft nok ned til kaburatorene (frie luftveje fra
> indsugningen)

Hvis problemet var lufttilførslen, ville det vel være hver gang, da
luftmængden er konstant ved X antal omdrejninger.

--
-René

Fra : kc

Dato : 17-04-07 13:08

> Hvis problemet var lufttilførslen, ville det vel være hver gang, da
> luftmængden er konstant ved X antal omdrejninger.
>
> --
> -René

Ja, den smuttede med at læse at det kun var engang imellem den gjorde det.

KC