Blandede spørgsmål fra en ny bruger
Fra : Dyhrberg

Dato : 16-04-07 14:37

Hej!

Jeg er ny på siden og har nu i et par uger fulgt lidt med i de mange
gode indlæg. Det ser ud til at folk herinde ikke blot har en stor
viden indenfor mc-området men også er villige til at øse ud af den
viden - og jeg mangler altså lige nu noget viden

Jeg startede på en Suzuki GSXR 250(baby-modellen), som jeg havde i
perioden 2002-2003. Jeg startede med at læse og pengene var derfor
mere til cykel end kværn. Men da man kun lever en gang, og jeg nu hver
eneste sommer, siden jeg solgte den, har savnet at have en mc, har jeg
taget et (alt for stort)lån og besluttet, at jeg ikke endnu en sommer
vil undvære mc.
Jeg har derfor købt en Suzuki GSXR 600 K1 i Tyskland, som jeg får
leveret indenfor en uges tid - yeeehaaa

1)   Jeg ved, der er digital temperaturmåler på denne mc, men min viden
om det rent mekaniske og tekniske kan ligge på et meget lille sted.
Hvor varm skal den derfor være, inden jeg kan køre af sted? Og hvor
varm inden jeg kan "skyde den af"?

2)   Når jeg nu modtager mc'en, og kort tid efter får smidt pladerne på,
er der så nogle ting, I vil mene, jeg skal være opmærksom på/undersøge/
passe på, inden jeg sætter mig op kører?

3)   Jeg har skaffet en garage, hvor den kan stå om natten, men jeg vil
selvfølgelig komme til at parkere den på mere eller mindre udsatte
steder i både dagtimerne og om aftenen. Hvad vil I(måske specielt folk
der selv bor i Århus) anbefale, jeg anskaffer af låse for at sikre
denne, når den holder parkeret?

Det var en start, og hvad jeg umiddelbart havde - men der kommer
sikkert mere til, når min nye kæreste kommer med fragtmanden

Dyhrberg...

Fra : Armand

Dato : 16-04-07 15:38

"Dyhrberg" <Mads_Dyhrberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1) Jeg ved, der er digital temperaturmåler på denne mc, ....
> Hvor varm skal den derfor være, inden jeg kan køre af sted? Og hvor
> varm inden jeg kan "skyde den af"?

Tillykke med ejerskabet!
Motoren har bedst af at køre med "choker" så kort tid som muligt, så tril du
blot afsted så snart der er startet. Chokeren kan formodentlig fjernes
ligesåsnart du har opnået jævn fart!
Læg mærke til hvor varm at motoren bliver under dine første ture - Du bør
under ingen omstændigheder fyre den af inden at nålen kommer derop!

> 2) Når jeg nu modtager mc'en, og kort tid efter får smidt pladerne på,
> er der så nogle ting, I vil mene, jeg skal være opmærksom på/undersøge/
> passe på, inden jeg sætter mig op kører?

Alt det basale, som man burde gøre mindst ugentligt, hvoriblandt:
Syrestand i batteri (hvis kontrollerbar); kølevædskestand i reservoiret;
oliestand; dæktryk; kædeopspænding!
Giv tankens indhold en spritkur her fra starten, før du ender på reservetank
en dag og opdager at bunden af tanken var fyldt med kondensvand!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 09:13

"Dyhrberg" <Mads_Dyhrberg@hotmail.com> wrote in

> [...]
> viden om det rent mekaniske og tekniske kan ligge på et meget lille
> sted. Hvor varm skal den derfor være, inden jeg kan køre af sted? Og

Start den, tag hjelm og hansker på, og kør. Hold øje med hvor
temp.måleren lægger sig stabilt. Så får du en ide om drift temp.
Nogle siger at olien er varm efter 10-20 km kørsel, alt afhængig af
årstid.

> 2) Når jeg nu modtager mc'en, og kort tid efter får smidt pladerne
> på, er der så nogle ting, I vil mene, jeg skal være opmærksom
> på/undersøge/ passe på, inden jeg sætter mig op kører?

Jeg ville ofre en ny gang olie/oliefilter, så ved du hvornår det er
skiftet. Bremsevæsken var måske også værd at tjekke. Den skal være
gennemsigtig, og ikke brun! Kølervæsken er ofte overset, men bør også
skiftes fra tid til anden.
Tændrør og luftfilter ville jeg også skifte.

Nu skiver du ikke om der er servicebog med. Er der det kan du jo se hvad
der er tjekket/skiftet, og hvornår.

Fra : Dyhrberg

Dato : 20-04-07 13:52

Hej Armand og Rasmus

Tak for jeres svar.

Jeg fik plader på kværnen i går og hold kæft en fornøjelse det var at
komme ud at køre - på trods af regnvejr, manglende mc-tøj og for stor
hjelm

Mht. det rent mekaniske/tekniske I omtaler kunne jeg straks se at jeg
måtte smide håndklædet i ringen for med ti tommelfingre og manglende
viden om området måtte jeg hellere holde snitterne væk for ikke at
ødelægge noget

Jeg kørte derfor forbi Brdr. Sejr(autoriseret Suzuki-forhandler i
Århus) hvor jeg fik bestilt en tid til service og de desuden var så
venlige lige at løbe den hurtigt igennem for at være sikker på den var
klar og ikke tog skade af kørsel indtil jeg kunne komme til.

Det irriterer mig dog at jeg ikke engang er i stand til at kontrollere
de mest basale ting hvorfor jeg har besluttet at ville læse om dette.
Det mest oplagte sted er selvfølgelig en manual hvorfor jeg efter
dette indlæg vil lave en ny tråd for at se om jeg kan finde en sådan....

Mads...

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 09:54

> [...]
> Det mest oplagte sted er selvfølgelig en manual hvorfor jeg efter
> dette indlæg vil lave en ny tråd for at se om jeg kan finde en

Start med instruktionsbogen, når du har været igennem den, kender du det
mest basale ved cyklen. Herefter vil en værkstedsmanual (haynes eller
clymer) være en god ide. Der står step-by-step, hvordan man foretager
div. vedlige og reparationer.

God læselyst