Olie/Benzin blanding til Puch Maxi
Fra : afdeling28@gmail.com

Dato : 23-04-07 23:55

Jeg har anskaffet mig en gammel puch maxi maxico fra omtrent 1984 med
kickstart og choker og det hele :) Nu da man jo ikke længere kan købe
knallertbenzin på tanken ...altså færdigblandet...så må man jo selv
igang.
Nogle siger man skal køre med 2% olieblanding...andre 3.5% og lidt
flere 4%....hvad er det rigtige ?

Jeg har købt mig en 2 takts halvsyntetisk olie : MOTUL Scooter Expert
2T.....desværre med røghæmmende virkning der jo desværre hæmmer
smøreegenskaberne..er den god nok ? Eller skal jeg have fat i en
fuldsyntetisk type ?

Fra : Søren

Dato : 24-04-07 16:43

Personligt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at bruge den olie
som du har købt. Det er jo en 2-taktsolie...

I instruktionsbogen til min gamle Puch Maxi P, står at man skal bruge 4 %,
men har altid kørt med ca. 3 %, for ellers røg den alt for meget. Og jeg har
altid brugt den billigste 2-taktsolie som jeg kunne finde (min knallert er
fra '72, og stadig med den originale motor).

Fra : Bertel Haarder

Dato : 26-04-07 12:58

Nu er det godt nok ved at være længe siden jeg selv var på maxi vognen, men
dengang jeg selv blandede benzin og olie var det altid 2 - 3% opløsning,
aldrig mere, da den så kom til at svine ad H... til, både ind- og udvendig.
min mekaniker sagde, at de 4% kun var, hvis man købte benzinen blandet ved
tankstationen...
Og din olie er glimrende til det.

Bertel