Terrasse - træ eller sten?
Fra : Erik Andersen

Dato : 23-04-07 22:07

Jeg har lige lavet en ny vinterhave og vil gerne have lavet lidt terrasse
udenfor skydedøren, så vi lige kan sidde 2 personer og nyde morgenkaffen.
Nu er spørgsmålet så, om det skal være træ eller sten?
Min kone vil gerne have træ (læs: snakker ikke om andet!!!), men det kæmper
jeg meget imod, da jeg mener at det bliver glat og slimet og er svært at
holde pænt.
Mit forslag er nogle belægningssten - som vi iøvrigt har flere steder i
haven.
Jeg hører meget gerne om erfaringer med træ - stenene kender jeg til.
Hvilken træsort og kvalitet skal man vælge, og hvor går man hen og ser på
udstillinger med slagsen. Jeg har ikke set alverdens udgaver i
byggemarkeder. Hvis det skal være træ, vil jeg gerne have noget der er
supergodt. Prisen taler vi så om senere, hvis der skal tales om den. Det
drejer sig nok omkring 10 m2.

Mvh Erik (3660)

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-07 08:39

> Jeg har lige lavet en ny vinterhave og vil gerne have lavet lidt terrasse
> udenfor skydedøren, så vi lige kan sidde 2 personer og nyde morgenkaffen.
> Nu er spørgsmålet så, om det skal være træ eller sten?

Vil du kunne finde på at tøffe derud i bare tæer - så træ.

Det er et temperamentspørgsmål men vi har lagt sten på nord/syd side af hus
og udhus samt en terrasse mod øst. På vestsiden bliver det 40m2 træ. Om det
skal være trykimprægneret, lærk eller en af de mere eksotiske har vi endnu
ikke besluttet ...

Fra : Puk Tutein

Dato : 24-04-07 08:48

Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hus og udhus samt en terrasse mod øst. På vestsiden bliver det 40m2 træ.
> Om det skal være trykimprægneret, lærk eller en af de mere eksotiske har

Jeg har fået anbefalet varmebehandlet gran (tror jeg nok det var). Det
kaldes Thermowood. Det er marginalt dyrere end lærketræet men skulle være
mindre modtageligt for de sorte alger, som rigtig mange er ramt af i år
fordi det har været en varm og våd vinter. Jeg har set det lagt på en
enkelt terrasse og må indrømme, at det faktisk ser rigtig godt ud.

Er der måske andre som har erfaringer med det?

Mvh
Puk

Fra : Old Meower

Dato : 24-04-07 09:57

Puk Tutein wrote:
> [...]
> enkelt terrasse og må indrømme, at det faktisk ser rigtig godt ud.
>
> Er der måske andre som har erfaringer med det?

Hejsa.

Jeg har kun set det anvendt på Girafhuset i Zoo i København, men der var
det meget pænt!

For interesserede:

http://www.moelven.dk/index.asp?menuItem=L119

/Joakim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-04-07 20:22

> [...]
> byggemarkeder. Hvis det skal være træ, vil jeg gerne have noget der er
> supergodt. Prisen taler vi så om senere, hvis der skal tales om den. Det

Jeg har en træterrasse i lærk, og selv om den var flot som helt ny, så
kræver den en hulens masse vedligeholdelse for at vedblive at være pæn -
tænk på dine havemøbler af træ. Pæne det første år, og de næste mange år
bruger man et par week-ender på at få dem bare nogenlunde pæne igen.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 19:06

On Tue, 24 Apr 2007 21:21:33 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:
>Jeg har en træterrasse i lærk, og selv om den var flot som helt ny, så
>kræver den en hulens masse vedligeholdelse for at vedblive at være pæn

Jeg har også lige lavet en terrasse i lærk, sidste sommer. Jeg vaskede
den i udendørs rodalon 2 gange inden jeg gav den een gang træolie. Den
ser ikke så pæn ud nu. Den har en del sorte pletter. Hvordan holder du
din lærketræs-terrasse pæn? Gode råd modtages gerne

/Thomas

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-05-07 17:35

Thomas Lykkeberg <no way> wrote:

> [...]
> ser ikke så pæn ud nu. Den har en del sorte pletter. Hvordan holder du
> din lærketræs-terrasse pæn? Gode råd modtages gerne

Det kommer vel an på.

Jeg rensede min med noget sæbe fra Silvan og en højtryksspuler. Nu er den
helt ren, men grå, fordi den ikke er mættet med olie. Hvis du vil have
den "lysebrun" igen, så skal du så give den noget olie.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Those who have challenged the inequalities of global trade have pointed to
the fact that some of the world's richest nations once used tariff barriers
to devastating effect in building their economies. But the history of patent
protection suggests that that is not the only means by which the rich
nations have raised the drawbridge after entering the castle. When it suits
the rich countries to impose free trade, they do so. When it suits them to
impose protectionism, they argue that this is the only path to development.
But woe betide the poor nation which seeks to apply the lessons of the past.
- George Monbiot on Patent nonsense

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-04-07 06:57

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> byggemarkeder. Hvis det skal være træ, vil jeg gerne have noget der er
> supergodt. Prisen taler vi så om senere, hvis der skal tales om den. Det

Hej Erik

Jeg går selv med planer om en "lille" terrasse i haven. Mit valg af
materialer er taget og det bliver noget "næsten træ"...
Rias har lavet et produkt der hedder Lyx Deck som er lavet af træ og
polyethylen. Det skulle efter sigende være totalt vedligeholdelsesfrit og
bliver ikke angrebet af svampe og alger.

Det er lidt pebret, men hvis jeg kan spare et par dages rens og oliering om
året giver jeg gerne lidt ekstra.

For øvrigt ser det ski... godt ud.
Se mere på www.rias.dk.

Mvh
Lars Hansen
(P.S. jeg har intet med Rias at gøre, men har blot læst om produktet)

Fra : Erik Andersen

Dato : 25-04-07 14:13

> [...]
> Mvh
> Lars Hansen
> (P.S. jeg har intet med Rias at gøre, men har blot læst om produktet)

Meget interessant!
Jeg kan så forstå at du ikke har set det "live". Kan det ses nogen steder
her i Nordsjælland? Jeg kan ikke finde ud af om RIAS har udstilling.
Er der nogen der har erfaring med produktet?
Mvh Erik

Fra : Lars Hansen

Dato : 26-04-07 07:10

> [...]
> her i Nordsjælland? Jeg kan ikke finde ud af om RIAS har udstilling.
> Er der nogen der har erfaring med produktet?

Hej igen Erik

Jeg har set det live for et års tid siden da det kom frem. Det føles
fuldstændigt som almindeligt træ (også med bare futter).
Jeg kan desværre ikke huske hvor det var jeg stødte på det. Enten var det i
Bauhaus (Holbæk) eller også Silvan i Roskilde.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-04-07 14:45

Jeg har fået ny emailadresse. Benyt venligst erik-andersen@tdcadsl.dk
fremover.
"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan desværre ikke huske hvor det var jeg stødte på det. Enten var det
> i Bauhaus (Holbæk) eller også Silvan i Roskilde.

Har lige set et holalndsk produkt i JA i Måløv.
Det skulle være bedre end RIAS og 15 års garanti.
www.gardendeck.dk
Silvan har også noget i deres nye katalog.
/Erik