Anbefaling af kædesav
Fra : Puk Tutein

Dato : 23-04-07 19:10

Hej alle,

Vores lille elektriske kædesav har opgivet ævret, og vi skal have fat i en
ny.

Vi har efterhånden fældet alle de træer, som skal fældes på vores grund, så
lige nu og her skal saven bruges til at save nogle gamle jernbanesveller
over. Men på lidt længere sigt skal den også bruges til at save brænde med.
Sidste gang vi bestilte brænde var det stammer hos skovfogden (ca. 21
skovrummeter), som vi savede med den lille kædesav (vi havde en som vi sled
ned og så købte vi den der lige er død). Det er 2 år siden vi sidst købte
brænde og jeg tror der går 2 år før vi skal på den igen (vi køber jo en del
af gangen).

Så jeg er lidt i tvivl om, hvilken type sav vi bør købe. Umiddelbart ville
jeg sige en elsav, fordi vi ikke skal have den med i skoven etc. og bruger
den i et villakvarter, hvor vi jo helst vil genere naboerne mindst muligt.
Vi køber godt nok meget brænde af gangen og det ER en prøvelse for en lille
elsav. På den anden side er det jo ikke ret ofte, at vi gør det og man
kunne vel godt argumentere for at en elsav der holdt til et par års casual
brug i haven og så en stor omgang brænde havde betalt sig selv hjem, hvis
den dør af det.

På den anden side kan jeg se, at vi kan få en reel motorsav (Partner kædesav
P351 - nogen der kender den?) formedes 1399,-

Den sidste elsav vi købte gav vi omkring 1000 kr for.

Skal jeg holde mig til en elsav? Eller kan det betale sig for mig at købe en
reel motorsav? Kan i anbefale en bestemt sav?

Mange hilsner
Puk

Fra : jones_net

Dato : 24-04-07 10:14

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal jeg holde mig til en elsav? Eller kan det betale sig for mig at købe
> en reel motorsav? Kan i anbefale en bestemt sav?

Jeg ved absolut intet om kædesave eller elsave, men da jeg skulle bruge en
sav, blev jeg anbefale den lille til ca. 1500,- fra Jonsered, og jeg har
ikke fortrudt. Den har fældet en del træer i haven og savet dem op til
brændeovnen

/J

Fra : Peter C:

Dato : 24-04-07 12:26

> [...]
>
> Skal jeg holde mig til en elsav? Eller kan det betale sig for mig at købe
> en reel motorsav? Kan i anbefale en bestemt sav?

Umiddelbart lyder dit behov som om du godt kunne have gavn af en rigtig
motorsav.
Iflg. en kammerat der er skovhugger er Stihl nr 1 med Husqvarna/Jonsered
lige i hælene indenfor benzinsave.
Benzinsave i billigklassen (1399,- har jeg ikke den store fidus til. Jeg
tror man er ligesågodt stillet med en el-sav så.

Hvad elsav angår har jeg en Makita 3501A jeg er meget glad for. Jeg synes
den har det suverænt bedste greb,
Husqvarna/Jonsered er efter min mening for kjeine og kantede at holde på, og
Stihl, der som den eneste af disse nævnte har tværstillet motor, er for
klodset og har for kort mellem venstre og højrehåndsgreb til at man har
samme comfort og magt over tingene som på Makitaen.

MVH Peter C:

Fra : Peter C:

Dato : 24-04-07 12:30

> [...]
> klodset og har for kort mellem venstre og højrehåndsgreb til at man har
> samme comfort og magt over tingene som på Makitaen.

Ups ... glemte lige at nævne at også blandt el-savene går Stihl for at være
den stærkeste.
(Baseret på udtalelser fra sælger, samt en kammerat der har været tømrer i
Tyskland hvor alt savearbejde grovere end skyggelister udføres med kædesav

MVH Peter C:

Fra : Puk Tutein

Dato : 24-04-07 17:25

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart lyder dit behov som om du godt kunne have gavn af en rigtig
> motorsav.
> Iflg. en kammerat der er skovhugger er Stihl nr 1 med Husqvarna/Jonsered
> lige i hælene indenfor benzinsave.

Ved du noget om hvilken prisklasse den slags befinder sig i?

> Benzinsave i billigklassen (1399,- har jeg ikke den store fidus til.
> Jeg tror man er ligesågodt stillet med en el-sav så.

Ja det tænkte jeg jo nok.

> Hvad elsav angår har jeg en Makita 3501A jeg er meget glad for. Jeg synes
> den har det suverænt bedste greb,

Ok jeg vil se på hvad sådan en så står i.

Vores situation nu er jo, at vi primært skal bruge den, når vi henter brænde
hjem (vi har brændeovn som eneste varmekilde, så vi køber jo nogle rummeter
træ af gangen bare ikke så ofte).

Tusind tak for dit input. Jeg er helt på herrens mark her, for jeg ved
intet om kædesave og vil godt prøve at anskaffe det der vil være smartest
for mig.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter C:

Dato : 25-04-07 07:23

> Ved du noget om hvilken prisklasse den slags befinder sig i?

Selve saven ligger vel omkring 4000,- men dertil kommer jo hjælm med øre og
øjenværn, skærebukser og støvler med skæreindlæg samt lidt værktøj (kædefil
m.m.) og olie/benzindunk Jeg vil tro man er (rigtig godt) kørende for ca.
7.000,-

> Ok jeg vil se på hvad sådan en så står i.

Jeg købte min for 5-6 år siden og mener jeg gav ca. 1400,- på tilbud.

> Vores situation nu er jo, at vi primært skal bruge den, når vi henter
> brænde hjem (vi har brændeovn som eneste varmekilde, så vi køber jo nogle
> rummeter træ af gangen bare ikke så ofte).

Som en anden også svarer så lyder det som om behovet godt kunne
retfærdiggøre en prof. maskine.

> Tusind tak for dit input. Jeg er helt på herrens mark her, for jeg ved
> intet om kædesave og vil godt prøve at anskaffe det der vil være smartest
> for mig.

Find et RIGTIGT havecenter (IKKE Silvan/Bauhaus) hvor de f.eks. sælger Stihl
og Husqvarna og præsenter dem for dine behov. De kan vejlede dig. (og selvom
du måske på forhånd ved at du ikke vil ofre 7.000,- på sagen så bare gør det
alligevel ... det ved de jo ikke

se evt. mere her

www.husqvarna.dk
www.stihl.dk

MVH Peter C:

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 27-04-07 11:00

> [...]
> Benzinsave i billigklassen (1399,- har jeg ikke den store fidus til.
> Jeg tror man er ligesågodt stillet med en el-sav så.

Husqvarna kører pt. tilbud på en af de små save (Husqvarna 136 -
http://www.husqvarna.skov-have.dk/node2158.asp?pid=7&cid=51), som sælges
til ca. 1600 kr mod normalt ca. 2400. Jeg har tidligere købt netop denne sav
og bl.a. brugt den til at rydde knap en tønde land med graner på ca. 25-30
cm i diameter. Det er en ganske udmærket sav til ikke-professionelt brug -
dens store fordel for en spagettiarmet kontornusser som mig er selvfølgelig,
at den ikke er særligt tung.

Med venlig hilsen

Steen Lindkvist

Fra : Q

Dato : 25-04-07 00:20

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> reel motorsav? Kan i anbefale en bestemt sav?

Det lyder som om du har brug for enten en proff. elektrisk sav eller en
benzindrevet..

Generelt er min oplevelse at benzinsavene holder bedre, simpelthen fordi de
har flere kræfter og du dermed ikke piner motoren så voldsomt.. Du står
med en lækker, kraftig Husqvarna sav i hånden for 2500-4000,-.. Mit forhold
til værktøj er efterhånden blevet til " Buy once, cry once ", og med den
mængde pind du snakker om at save op her ville jeg nok vælge at kigge på den
dyrere løsning.. Problemet med mange af de billige save er at de simpelthen
er lavet for klejnt og ender med at være umulige at få stumper til..

Smut omkring nærmeste maskinforretning og se på sagerne.. Hvis du er i det
nordjyske har Almas på Gugvej i Aalborg et godt udvalg og venlig / kompetent
betjening

/peter

Fra : Regnar Ingversen

Dato : 26-04-07 21:35

Jeg har god erfaring med en Husqvarna elsav på 1900 watt. Den kostede 2000
kr, og den kraftige elmotor med 46 cm sværd har ingen problemer med at skære
brænde ud af træerne, der fældes på grunden.

Elsaven synes at være mere lydløs end benzinmotorsaven. Motorsaven har dog
stadig mere råstyrke, hvis det er egetræ, der skal skæres.

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 27-04-07 21:28

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> Skal jeg holde mig til en elsav? Eller kan det betale sig for mig at købe
> en reel motorsav? Kan i anbefale en bestemt sav?

Jeg bruger bensin ude, og el hjemme.
af den simple grund at hjemme er stykkerne kortet ned og afgrenet så man
ikke får ledningen filtret ind og står i nogenlunde samme stilling
nogenlunde samme sted, her er den en kæmpe fordel at maskinen ikke er så
tung.

og så går jeg efter de billige save de sidste har været boss til 500 - 700
kr. det er godt med en stærk motor men langt det vigtigste er at kæden er
skarp.

Den lille boss jeg har nu er rigelig stærk i lærk, fyr, tjørn, hyld og
forskellige frugttræer (frisk), også selvom jeg har taget lidt af rytteren.

eneste ulempe jeg kan se, er at det er nemt at glemme olien, når den ikke
løber tør for bensin, så lige som det går aller bedst står der man med en
sav der ryger fra sværet, men det betyder ikke så meget på en sav til 500.

Jens