Befrugtning af Clara Frijs
Fra : @net

Dato : 21-04-07 19:40

Hej NG

Kan nogen fortælle mig hvilket træ jeg skal ha i haven for at befrugte mit
Clara Frijs pæretræ?

Mvh
Anette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-07 20:25

On Sat, 21 Apr 2007 20:40:11 +0200, "@net"
<kaasing@fjernmig.hotmail.com> wrote:

>Kan nogen fortælle mig hvilket træ jeg skal ha i haven for at befrugte mit
>Clara Frijs pæretræ?

Clapps Favorite kan i hvert fald.
Muligvis også Conference, Pierre cornelli og nok et par mere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Frank

Dato : 21-04-07 20:52

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]

Clara Frijs kan befrugtes af følgende sorter: Bonne louise, Clapps
Favorite, Colorée de Juillet, Conference, Doyenne du Comice, Fondante de
Charneu, Giffard, Herrepærer og Pierre Cornellie. Så der er noget at vælge
imellem.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-07 22:59

Frank wrote:
> [...]

> Favorite, Colorée de Juillet, Conference, Doyenne du Comice, Fondante
> de Charneu, Giffard, Herrepærer og Pierre Cornellie. Så der er noget

Grev Moltke skulle også kunne gøre det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-07 07:13

On Sat, 21 Apr 2007 23:59:03 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Grev Moltke skulle også kunne gøre det.

Er du sikker?
Mig bekendt er Grev moltke og Gråpære meget dårlige til at bestøve andre
pæretræer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-04-07 16:05

Mads Lie Jensen wrote:

> Er du sikker?
> Mig bekendt er Grev moltke og Gråpære meget dårlige til at bestøve
> andre pæretræer.

Den besked fik jeg da, da jeg i efteråret købte netop en Clara Frijs og en
Grev Moltke - men det vil så vise sig i løbet af sommeren - enten får jeg en
masse pærer på begge træer eller jeg får ikke en snus.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Frank

Dato : 22-04-07 19:02

> [...]
en
> masse pærer på begge træer eller jeg får ikke en snus.

I.flg. min "befrugtningsoversigt for pærer" kan Grev Moltke, Gråpærer og
Merton Pride ikke bestøve nogen af de 13 andre pæresorter som er opstillet i
skemaet. Beklager!

Grev Moltke kan dog bestøves af Clara Frijs, men ikke omvendt.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-04-07 20:36

Frank wrote:

> Grev Moltke kan dog bestøves af Clara Frijs, men ikke omvendt.

Øv, surt. Så må jeg til at overveje, hvilken sort jeg skal have skaffet
yderligere for at opnå den ønskede frugtsætning - det skulle også gerne være
en pære, jeg gider spise.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Frank

Dato : 22-04-07 20:47

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> wrote in message

> Øv, surt. Så må jeg til at overveje, hvilken sort jeg skal have skaffet
> yderligere for at opnå den ønskede frugtsætning - det skulle også gerne
> [...]

En udvej kunne jo være at pode en tredie sort på et af de to eksisterende.
Det er ikke særlig svært, men nok for sent i år. (podekviste
skæres/bestilles om efteråret og podes på omkring marts).

Jeg har 2 pæretræer med hver 2 sorter - på den måde har jeg pærer over flere
måneder og sikrer god bestøvning.

v.h. Frank

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-07 04:36

Frank wrote:

> En udvej kunne jo være at pode en tredie sort på et af de to
> eksisterende.

Du har ret, den løsning havde jeg lige glemt at tage i overvejelse. Det
bliver nok sådan, så undgår jeg også at få oprettet en veritabel
pæreplantage.

Jeg har prøvet podning før, så det skræmmer mig ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : @net

Dato : 23-04-07 19:11

Hej igen

Mange tak for svarene. Det var da rart at der er så mange at vælge imellem,
og jeg havde heller ikke overvejet podning! Så er det bare at komme igang
til foråret, hvis ikke een af naboerne har eet af de nævnte træer.

Vh
Anette