skel
Fra : tp

Dato : 21-04-07 18:38

Vi er ved at søge om at sætte top på vores garage. Derfor er afstand til
skel vigtig. Vi har marker på alle sider, og vores nabo der ejer jorden har
godkendt det da vi satte hegn op på det vi havde fået oplyst var vores
grund. Nu er problemet bare at når vi måler vores grund op for at sende
byggeansøgning, er der noget der ikke stemmer. Vi har ca 75m2 for meget
grund. Det er derfor tænkeligt at det skel vi fik oplyst ikke var det
korrekte.

Vi har tidligere spurgt kommunen om matrikel tegning/opmålig, men de havde
kun en ikke målfast uden bygninger påtegnet.

Når vi sender ansøgningen, vil kommunen så matche op mod noget? Hvis der ex
er 4 m til skel, men der egenligt kun er 2,5m, hvad så? Hvis kommunen ikke
har andre tegninger, og hvis nabo ikke er sur over den nuværende skel, er
der vel ingen der kan blive sure eller?

Det skal siges at det er et meget gammelt hus i landzone, med ca 100m til
nærmeste nabo, og derfor bør det ikke genere nogle (men man ved jo aldrig
vel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-07 20:24

On Sat, 21 Apr 2007 19:38:29 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Vi har tidligere spurgt kommunen om matrikel tegning/opmålig, men de havde
>kun en ikke målfast uden bygninger påtegnet.

Det rigtige må være at finde skelpælene.
Jeg har hørt - da jeg selv købte hus for et par år siden - at arealet i
m2 ikke nødvendigvis var særlig præcist. Så måske du har regnet dit
areal mere præcist end på matrikelkortet?

> [...]
>har andre tegninger, og hvis nabo ikke er sur over den nuværende skel, er

Næh, det er altid godt at være enig med sin nabo. Men hvis du regner med
at skellet er et andet sted end det egentlig er, så kan du vel altid
senere få problemer - enten når du sælger eller når naboen gør.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-04-07 21:55

> [...]
> ikke har andre tegninger, og hvis nabo ikke er sur over den nuværende
> skel, er der vel ingen der kan blive sure eller?

Nej, men du kan få problemer,. hvis du får ny nabo, grundene senere
udstykkes eller når du sælger. Få styr på dine skelpæle og arbejd så videre
derfra - hvis du ikke selv kan finde en skelpæl til at starte på, så spørg
den lokale landinspektør. De er vant til den slags opgaver.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 21-04-07 22:10

Hej Maria

> Nej, men du kan få problemer,. hvis du får ny nabo, grundene senere
> udstykkes eller når du sælger. Få styr på dine skelpæle og arbejd så

Er det ikke sådan at har man købt et hus hvor grunden er indhegnet
af hæk og den slags, og ingen gør indvendinger, ja så gælder den
indhegning som grænsen på ens grund ?

--
Mvh Max

Fra : tp

Dato : 21-04-07 22:19

> Er det ikke sådan at har man købt et hus hvor grunden er indhegnet
> af hæk og den slags, og ingen gør indvendinger, ja så gælder den
> [...]

hævd. det kræver ti¨år.... vi mangler to år

Fra : Max

Dato : 21-04-07 22:28

Hej tp

> hævd. det kræver ti¨år.... vi mangler to år

Ok, jeg må tilstå at jeg ikke kender reglerne til bunds,
og faktisk aner jeg heller ikke hvor mine 3 skelgrænser
går, de 2 af hækkene er fra 1936 og den sidste fra 1950,
så den regner jeg bare med.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-04-07 10:33

Max wrote:
> [...]
> og faktisk aner jeg heller ikke hvor mine 3 skelgrænser
> går, de 2 af hækkene er fra 1936 og den sidste fra 1950,

Prøv at finde skelpælene.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 22-04-07 10:57

Hej Erik

> Prøv at finde skelpælene.

Fra engang omkring 1880, glem det.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-04-07 11:05

Max wrote:
> Hej Erik

> Fra engang omkring 1880, glem det.

Tja, jeg er ikke sikker på at en hæk er nok når det virkelig gælder.

Fra : Aksel

Dato : 22-04-07 12:38

> Tja, jeg er ikke sikker på at en hæk er nok når det virkelig gælder.
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen

Hvis i ikke kan finde skelpælene er den eneste sikre måde er at få en
landmåler til at måle grunden op og sætte nye skelpæle.

Det koster 2-3.000 kr, men kan spare meget besvær senere.

Hilsen Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-07 17:13

> Fra engang omkring 1880, glem det.

Vores er fra 1863 og dem fandt vi rimeligt problemfrit. Du skal bare finde
en, så kan du måle dig frem til resten (snor kan bruges til meget sjovt i
den forbindelse )

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-07 17:12

> hævd. det kræver ti¨år.... vi mangler to år

Mindst 20 år, og der skal også være andre ting inde - bl.a at man er
uvidende, og det er du jo ikke mere.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-07 15:36

tp wrote:
> [...]
> grund op for at sende byggeansøgning, er der noget der ikke stemmer. Vi
> har ca 75m2 for meget grund. Det er derfor tænkeligt at det skel

Som andre har nævnt, led efter skelpælene. Kan de ikke findes, måske nok
svært hvis huset er gammelt, så prøv at kontakte den lokale landinspektør.
Der er gode chancer for at han har noget liggende.
Alternativt har Kort og Matrikelstyrelsen målfaste måleblad over alle danske
ejendomme. De skal bruge matrikelnummer og ejerlaugh.
De tager et mindre gebyr.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info