Pexrør til brugsvand - Holdbarhed?
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-07 22:43

Kan pexrør ikke tåle sollys?

Da jeg forleden skulle åbne for vandet til haven, stod der en stråle ud af
det udvendige pexrør. Det har siddet der i 3 år. (Er kun 12 mm i diameter)

Da jeg afmonterede det, viste det sig, at den udendørs del var stenhård,
og en let påvirkning resulterede i mange revner i bøjningen.
Se: <http://kjeld-u-nielsen.dk/pex/>

Er det sollys eller frost, der er årsagen?
(Rørene er tømt for vand om vinteren).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-07 23:04

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> wrote in message
> Kan pexrør ikke tåle sollys?

Det kan du jo saa se, at det ikke goer...

Det samme er gaeldende for fx elkabler.. At selvom det er et
installationskabel, skal det kunne taale UV lyd og vind og vejr.. det
kraever et specielt udendoerskabel. Dog laver de fleste idag kablerne saa
det kan taale det.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-07 08:38

Den 20/04-2007 klokken 00:04, skrev
"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com>
i <JHRVh.55$fr5.12@news.get2net.dk>:

> <Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> wrote in message

> Det kan du jo saa se, at det ikke goer...

Njaeh. Jeg var i tvivl om, hvorvidt det var UV lys eller frost, der var
årsagen. Derfor stillede jeg spørgsmålet.

> [...]
> installationskabel, skal det kunne taale UV lyd og vind og vejr.. det
> kraever et specielt udendoerskabel. Dog laver de fleste idag kablerne

Ja, efter at dette er gået op for folk, sælges der vist nutildags
udelukkende udendørs kabel - også i byggemarkederne

Men tilbage til pexrør:
Finder der en version, der egner sig til udendørs brug?

Ellers må jeg forsøge at overtrække den udendørs del med en lystæt
strømpe. (Det drejer sig kun om ca. 2 x ½ m).

Alternativt skal hele konstruktionen ændres, og det er jeg ikke meget
for

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-07 09:29

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da jeg afmonterede det, viste det sig, at den udendørs del var stenhård,
> og en let påvirkning resulterede i mange revner i bøjningen.

Du skal bruge sort PEL rør udendørs.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen