jernkant til højbede
Fra : Bent Hansen

Dato : 19-04-07 08:31

I et tv program så jeg disse jernkanter anvendt.
Der blev sagt, at det skulle være en bestemt slags jern, så det
rustede på den rigtige måde.
Er der nogle af jer, der har et bud på, hvad det er?

Fra : Anton

Dato : 19-04-07 09:43

"Bent Hansen (slet OMFSA)" <k@OMFSAskov.mail.dk> skrev i en meddelelse
>I et tv program så jeg disse jernkanter anvendt.
> Der blev sagt, at det skulle være en bestemt slags jern, så det
> rustede på den rigtige måde.
> Er der nogle af jer, der har et bud på, hvad det er?

Ingen anelse.
Vi har brugt helt almindeligt 2 mm jern skåret ud af plader på 1x2 meter.
De ruster ensartet på nær der hvor der er kontakt med jorden (på den
indvendige side), der kan det ruste i flager.

mvh
Anton

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-04-07 10:13

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev
> [...]
> De ruster ensartet på nær der hvor der er kontakt med jorden (på den
> indvendige side), der kan det ruste i flager.

Uden jordkontakt/vandproblemer ville det holde i 100 år. Har du en ide om,
hvor længe det holder i jordkontakt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : AV

Dato : 19-04-07 12:49

> Uden jordkontakt/vandproblemer ville det holde i 100 år. Har du en ide om,
> hvor længe det holder i jordkontakt?

Indtil videre har det ældste holdt i 4 år uden at det kan ses (udover at det
er rustent).
Jeg har kalkuleret med en levetid på 25 år (uden noget at have det i).

/Anton

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-04-07 19:35

Anton <anton_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
> De ruster ensartet på nær der hvor der er kontakt med jorden (på den
> indvendige side), der kan det ruste i flager.

Hvor høje er dine kanter?

Jeg overvejer nemlig selv at lave højbede i jernkaser, men de skal være
temmelig høje (70 cm), og jeg overvejer derfor tykkelsen af pladerne, da
de jo bliver temmelig tunge, hvis de ikke skal bue for meget.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Anton

Dato : 19-04-07 22:20

> [...]
> temmelig høje (70 cm), og jeg overvejer derfor tykkelsen af pladerne, da
> de jo bliver temmelig tunge, hvis de ikke skal bue for meget.

Jeg har ikke brugt det til højbede men afgrænsning af have.
De højeste er netop 70 cm høje og kun fæstnet for hver 2 meter på T-jern.
Dem har jeg sat på skrå så de holder lidt bedre. Men...
En dag når jeg har rigtig god tid skal jeg lige finde på noget der, de buer
nemlig lidt...
Jeg tror det er meget svært at undgå, selv om pladen bliver tykkere, der
skal bare nogen flere
fæstningspunkter til.

Hvad med at lave det rundt?
Jeg har sat nogen andre jernplader ned, ikke helt så høje (30-50 cm), og
lavet dem buede.
det fungerer faktisk rimeligt godt. Igen er de bare fæstnet for hver 2
meter.

Lige en detalje med tykkelsen på pladen.
Jeg valgte 2 mm, fruen peb lidt over at det så tyndt ud og havde forestillet
sig noget 5-6 mm.
Men prisen afgjorde det. Jern er faktisk dyrt når man skal bruge det i
større mængder.

Hvis du er i nærheden af 7400 er du da velkommen til at se det.

mvh
Anton

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-07 19:59

On 19 Apr 2007 07:31:21 GMT, Bent Hansen <k@OMFSAskov.mail.dk> (slet
OMFSA) wrote:

>I et tv program så jeg disse jernkanter anvendt.
>Der blev sagt, at det skulle være en bestemt slags jern, så det
>rustede på den rigtige måde.
>Er der nogle af jer, der har et bud på, hvad det er?

Jeg kan ikke huske hvad det hedder ..... men det er nok en type jern som
ruster på overfladen, uden at ruste mere end det. Dvs. det ser rustent
ud, men er det ikke - rigtigt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-04-07 20:23

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg kan ikke huske hvad det hedder ..... men det er nok en type jern
> som ruster på overfladen, uden at ruste mere end det. Dvs. det ser
> rustent ud, men er det ikke - rigtigt.

Cor-Ten.

--
Venlig hilsen