Ophæng i pæretræ
Fra : Jens Nissen

Dato : 18-04-07 10:17

Jeg har et træ hvori jeg vil ophænge en gynge i to snore. Hvis ikke de to
snote er præcis lige lange fra gyngesæde til fastgørelse i træet, så gynger
gyngen skævt. Jeg har førsøgt at binde tovet rundt om en gren to steder, og
har forsøgt igen og igen. Jeg får altid en forskel på måske 5 cm, og det er
nok til at der er skævhed (svingningstiden afhænger jo af pendulets længde,
og den kombinerede svingning vil kompensere ved at svinge langs en drejet
linie).

Spørgsmålet er dels om der e rnogle som har et fikst trick til løsningen af
problemet, og dels om nogle ved om der er et problem i at skroe nogle helt
almindelige forsinkede skruer (øskener?) i en 30cm tyk pæretræsgen. Med
skruer vil jeg godt kunne gøe det lige, men jeg ville jo hellere holde mig
udenfor barken på træet.

Fra : John

Dato : 18-04-07 16:09

Jens Nissen formulerede:
> [...]
> 30cm tyk pæretræsgen. Med skruer vil jeg godt kunne gøe det lige, men
> jeg ville jo hellere holde mig udenfor barken på træet.

Når man opsætter gyngen i et æbletræ, så
er det nok at gyngen er i vatter. Jeg ved
ikke om det gør sig gældende når det er et
pæretræ :)

Fra : William Bertelsen

Dato : 18-04-07 21:20

> Når man opsætter gyngen i et æbletræ, så
> er det nok at gyngen er i vatter. Jeg ved
> ikke om det gør sig gældende når det er et
> pæretræ :)

Det er det nu ikke, æbler eller pærer upåagtet.
Hvis grenen er meget skrå, så vil et vandret gyngesæde betyde at de to snore
ikke er lige lange. Det generer ingen når gyngen hænger lige ned, og er
vandret, men hvad sker der nu når den gynger? Da snorene ikke er lige lange,
så vil sædet drejes når gyngen svinger frem og tilbage.
Forestil dig at de to tove er henholdsvis to meter og tre meter, for at gøre
problemet åbenbart. Grenen peger eksempelvis 45 grader op i luften. Gyngen
er vandret, grenen er ikke. Gyng nu ud så snorene er vandrette. Det korte
tov gør at den ene ende af gyngen er en meter nærmere grenen end den anden
ende. Sædet er altså ikke længere parallelt med udgangspunktet, men er
drejet omkring den lodrette akse. Sving så ud til vandret den modsatte vej,
og sædet er nu drejet den modsatte vej omkring lodret.

En mindre skæv gren, den vil give et mindre problem, men det er der stadig.
Hvis min forklaring ikke gav mening, så gå til yderligheder og forestil dig
en snor på en meter og en anden på ti. Det er tydeligt at det ikke går,
upåagtet af selve sædet er vandret.