Grill og rustfast stål
Fra : Max

Dato : 17-04-07 20:35

Hej

Nu har jeg hørt flere nævne at det er en dårlig ide at lave
grill riste i rustfast stål på grund af de stoffer der findes
i dette materiale. Er der nogen der har set artikler eller
undersøgelser om dette ?

--
Mvh Max

Fra : Q

Dato : 18-04-07 10:20

> [...]
> grill riste i rustfast stål på grund af de stoffer der findes
> i dette materiale. Er der nogen der har set artikler eller

Har ikke hørt noget konkret, men der er både nikkel og chrom i rustfast
stål, og det farveskift der sker på det rustfri når det har været varmet op
( nærmest til det gullige ) er vist relateret til et af disse stoffer, og
det er egentlig ikke noget jeg har lyst til at indtage..

/peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-07 10:44

> [...]
> grill riste i rustfast stål på grund af de stoffer der findes
> i dette materiale. Er der nogen der har set artikler eller

Forkromede ting giver samme problem. Men har du ingen rustfrie
køkkenredskaber/gryder iøvrigt? De er vist ikke underlagt særlige
bestemmelser, og jeg har ikke talt med nogen endnu, der er døde af det.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leo Havmøller

Dato : 18-04-07 11:37

> jeg har ikke talt med nogen endnu, der er døde af det.....

Dem taler man vel også kun til, ikke med

Leo Havmøller.

Fra : Max

Dato : 18-04-07 15:54

Hej Preben

> Forkromede ting giver samme problem. Men har du ingen rustfrie
> køkkenredskaber/gryder iøvrigt? De er vist ikke underlagt særlige

Nu er der lidt forskel på at bruge tingene i køkkenet og
så over åben ild som i en grill.

> bestemmelser, og jeg har ikke talt med nogen endnu, der er døde af
> det.....

Du er ikke nem at tage seriøs med det snak :)

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-07 19:15

> Nu er der lidt forskel på at bruge tingene i køkkenet og
> så over åben ild som i en grill.

Hvilken?

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-04-07 11:08

Max wrote:
> [...]
> grill riste i rustfast stål på grund af de stoffer der findes
> i dette materiale. Er der nogen der har set artikler eller

jeg ved ikke om rustfast stål er specielt sundhedsfarligt, men hvis du (som
jeg) er tilhænger af en god pladejernsgrill, har jeg fundet en løsning der
virker for mig.

jeg har købt en god pladejernsgrill, godstykkelse 2-3 mm. Satarter med at
bore ca. 10 6mm huller i bunden for at lede evt vand væk.
Et stk karosseriplade der passer med bunden skæres til og lægges i grillen.
Denne kan så udskiftes efterhånden sån den ruster/brænder op. Normalt 2-3
år.

Risten er lavet af 6mm tentorstål (det man bruger til jernbinding i beton).
Risten er så bruneret med linolie a.la. Poul Skouboe:
Efter fremstilling opvarmes risten til 'aftensolkulør' i et bål af gløder.
Risten fjernes fra bålet og sprøjtes/pensles med rå linolie. (Pas på
flammerne og brug evt. en gammel pensel). behandling kan evt. to til tre
gange til man er sikker på at hele overfladen er dækket.
Bruneringen vil holde i op til 5 år eller mere. Begynder skidtet at ruste,
gentages behandlingen bare ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Max

Dato : 18-04-07 15:58

Hej Carsten

> jeg ved ikke om rustfast stål er specielt sundhedsfarligt, men hvis
> du (som jeg) er tilhænger af en god pladejernsgrill, har jeg fundet
> en løsning der virker for mig.

Min grill har en temligt kraftig støbejernsrist, så det er ikke
noget problem.

Men jeg skulle have have lavet en ny underrist og spurgte en
af mine underleverandøre om noget hulplade i rustfast stål,
men fik at vide at jeg kunne få det i almindelig jernplade.
De laver industri grill anlæg og vil ikke bruge rustfast stål
fordi firmaet de levere til af sunhedshensyn ikke vil have det.

--
Mvh Max

Fra : Thomas Petersen

Dato : 18-04-07 19:56

Først og fremmest er det stort set umuligt at indtage fødevarer der ikke har
været i kontakt med rustfast stål, det siger noget om udbredelsen. Når i
køber stegte frikadeller og lign er de stegt på rustfrit udstyr. Man kan
sådan set ikke komme uden om det rustfaste stål.
Hvad angår sikkerhed i anvendelsen er det godkendt af fødevarestyrelsen til
kontakt med fødevarer....... Så nej der er ingen risiko for dig.

MVH
Thomas

PS. Blåfarvningen der kan forekomme, er blot stålets reaktion på kraftig
opvarmning.