Belægningsdug under terasse - Nødvendigt?
Fra : dann@invalidd.dk

Dato : 16-04-07 15:40

Jeg skal til at ligge 70kvm terasse med herregaardsten
Skal man ligge en belægningsdug under ? Nogen siger det er meget vigtigt
andre mener spild af penge. (ca. 1000kr.)

Hvis det kun er for nedenkommende ukrudt vil jeg mene det er ligemeget, da
det meste ukrudt kommer til at ligge i fugerne.

Der ligger ca. 10 cm stabilgrus og 5 cm afretningsgrus

Hvad er for og hvad er imod.

Fra : Mureren

Dato : 16-04-07 18:05

> [...]
> da det meste ukrudt kommer til at ligge i fugerne.
>
> Der ligger ca. 10 cm stabilgrus og 5 cm afretningsgrus

Den skal slet ikke være der!
Hvis den endelig skal bruges, skulle den have ligget mellem stabilgruset og
råjorden.

Besøg evt. www.belaegningsfraktionen.dk, de har et temablad
http://www.belaegningsfraktionen.dk/temablad/laegning.html der forklarer det
hele.

Mvh.
Mureren

Fra : Olsen

Dato : 16-04-07 22:57

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den skal slet ikke være der!

Den kan faktisk være en udmærket forebyggelse mod at myrer
indtager og dermed ødelægger sandet under fliserne.

Fra : Mureren

Dato : 17-04-07 07:14

> Den kan faktisk være en udmærket forebyggelse mod at myrer
> indtager og dermed ødelægger sandet under fliserne.

Det kan du nok have ret i, men det var ikke en grund der ville få mig til at
bruge tid/penge på at lægge geotekstilen ud.

Jeg opponerede egentlig i første omgang fordi det, som med vådrumsmembraner
i badeværelser, er ved at lykkes producenterne at få almenheden overbevist
om at den dug _skal_ være der, og i værste fald gør den skade frem for gavn.
(stenene kan skrider meget nemmere på en dug end på sand)

Mvh.
Mureren

Fra : CC

Dato : 16-04-07 21:19

> [...]
> da det meste ukrudt kommer til at ligge i fugerne.
>
> Der ligger ca. 10 cm stabilgrus og 5 cm afretningsgrus

Spar dine penge.
Kommer der ukrudt er det fordi det vokser i fugeren.
Køb hellere noget at det nye fugesand med en høj ph værdi. Det sikre i lang
tid, at der ikke er ukrudt mellem fugerne.
Se her fx. her: http://www.dansand.dk/?id=8240