Hortensiaer
Fra : qx

Dato : 16-04-07 13:13

Jeg har en 5-6 hortensiaer stående ude i potter og krukker. Denne vinter har
de alle overvintret og har mere eller mindre knopper, som nu er i gang med
at folde sig ud.

Et par stykker får store fine blade opad stilkene, og de andre har dem nu
mest nede i midten, hvor stilkene mødes.

Jeg kunne godt tænke mig at plante 2 ud i staudebedene og de andre, der står
i ret små potter over i nogle gode krukker.

Er der noget man særligt bør tænke på vedr. den jord de skal vokse i og er
det okay at plante dem om lige nu?

qx

Fra : Dorthe

Dato : 16-04-07 13:31

Hejsa

Der sker ikke noget ved at plante Hortensia om nu - har selv lige gjort
det med succes

Husk, at de skal stå i sur/rhododendron jord

God fornøjelse

/Dorthe

Fra : Max

Dato : 16-04-07 13:31

Hej

> Er der noget man særligt bør tænke på vedr. den jord de skal vokse i
> og er det okay at plante dem om lige nu?

Jeg tror du sagtens kan plante dem om nu, og så elsker
de forøvrigt lerjord.

--
Mvh Max

Fra : qx

Dato : 16-04-07 14:38

"Max" skrev i en meddelelse > Hej

> Jeg tror du sagtens kan plante dem om nu, og så elsker
> de forøvrigt lerjord.

Tak skal I have begge to. Der var lige en ting mere, jeg glemte at spørge
om. Der er vist noget om at hortensiaer helst skal have skygge, men må de
gerne få sol lige nu, hvor de grønne blade skal udvikle sig?

qx

Fra : Max

Dato : 16-04-07 16:09

Hej qx

> skygge, men må de gerne få sol lige nu, hvor de grønne blade skal
> udvikle sig?

Mine har altid stået i fuld sol på sydsiden af huset.

--
Mvh Max

Fra : qx

Dato : 16-04-07 17:38

"Max" skrev i en meddelelse
> Hej qx

> Mine har altid stået i fuld sol på sydsiden af huset.

Hej Max

Jeg tror da forresten også de stod ved sydsiden af et hus hos en gammel
dame, min mor kendte. De var mægtig store, og jeg tror da egentlig osse de
voksede i lerjord.

Jamen så skal jeg bare lige have omrokeret dem, der står i for små potter.

qx

Fra : Max

Dato : 16-04-07 19:48

Hej qx

> gammel dame, min mor kendte. De var mægtig store, og jeg tror da
> egentlig osse de voksede i lerjord.

Indtil en ombygning her for et par år siden stod der også hos mig
en kæmpe med store blå blomster. Den stod mod sy og i noget
utaknemlig lerjord og trivedes mægtig. Den blev klippet helt plan
med jorden hver efterår, først med hækkeklipperen og til sidst med
plæneklipperen. Jeg prøvede at lade være med at klippe den ned,
så gav den kun små blomster det år.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-07 20:55

On Mon, 16 Apr 2007 18:37:49 +0200, "qx" <quade@cafeer.dk> wrote:

>Jeg tror da forresten også de stod ved sydsiden af et hus hos en gammel
>dame, min mor kendte. De var mægtig store, og jeg tror da egentlig osse de
>voksede i lerjord.

Blålige farver for hortensia bedst i surbundsjord, altså spagnumblandet,
og rødlige blomster lettest i mere kalkholdig jord.
Sol vil de gerne have, det giver masser af blomster, men hvad de absolut
ikke kan li' er at stå for tørt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/