Kan man fjerne filter i termostatblandings~
Fra : Ole Jensen

Dato : 15-04-07 20:43

Jeg har lige haft mit termostatblandingsbatteri afmonteret, da der kun
kom varmt vand som dråber.
Det viste sig så, at der sad et filter i indgangen, som var totalt
stoppet, ca en spiseskefuld skidt og snavs.

For at undgå denne situation igen, så vil jeg gerne fjerne dette filter
– men må jeg det?

Eller kan der ske trælse ting hvis der kommer snavs længere ind i
batteriet? Jeg tænker på, om termostatfunktionen kan sættes ud af drift,
eller om jeg i værste fald ikke kan lukke for vandet?

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : mcloud

Dato : 15-04-07 20:55

Hej Ole
Hvis du vil have et batteri ,hvor alt skidt fra din rørinstallation sætter
sig i f.eks de keramiske dele ,med rep. som følge ,kan du godt fjerne
filteret.
Men hvis du en gang om året elller hvert andet år renser filtre kan dit
batteri holde i mange år .
Filtret er der for at beskytte batteriet.
mvh mcloud

Fra : Max

Dato : 15-04-07 21:00

Hej Ole

> For at undgå denne situation igen, så vil jeg gerne fjerne dette
> filter - men må jeg det?

Du må godt, men det er nok en dum ide da dit batteri ikke
kan lide det snavs. Men du kan montere et filter på din insatllation
der er meget nemmere og tømme og løse problemet på
den måde.

--
Mvh Max

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-04-07 21:29

Tak for svarene.

Det var som jeg nok troede. Så jeg lever med at afmontere batteriet med
mellemrum.

Idéen med at montere et filter på hele installationen kan jeg godt
forstå, men jeg tror ikke det er praktisk muligt, da det så skal sidde
umiddelbart før, eller efter, vanduret. Der er desværre ikke kun et sted
hvor vandet kommer ind i huset.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 16-04-07 18:49

Ole Jensen wrote:

> [...]
> forstå, men jeg tror ikke det er praktisk muligt, da det så skal sidde
> umiddelbart før, eller efter, vanduret. Der er desværre ikke kun et

I dit oprindelige indlæg skrev du noget som kunne tyde på at der kommer
mere snavs i varmtvandsfilteret end i koldtvandsfilteret på
blandingsbatteriet. Er det tilfældet?

Det er i hvert det jeg selv oplever. Jeg tror det skyldes at mine
varmtvandsrør er mere korroderede indvendigt end koldtvandsrørene, og at
mange af partiklerne rives løs fra rørenes lag af korrosionsprodukter.
Hvis det er tilfældet, hjælper et koldtvandsfilter ikke meget.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-04-07 19:25

Erik Olsen DK <me@privacy.net> wrote:

> [...]
> mange af partiklerne rives løs fra rørenes lag af korrosionsprodukter.
> Hvis det er tilfældet, hjælper et koldtvandsfilter ikke meget.

Det er korrekt, at der var mest snavs i varmtvandsfiltret.
Der er, som du selv skriver, sikkert en del korrosionspartikler imellem,
da det godt kunne ligne lidt rustpartikler.

Men der er også en del snavs i det kolde vand, som mest ser ud til at
være små sandkorn.