Højtryksrenser anvendt som kloakrenser
Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 15-04-07 08:58

Hej gruppe.

Jeg har et gammelt afløb, der af og til stopper til. Vi har et
abonnement, hvor vi får spulet alle rørene af en professionel en gang
årligt for 275,-. Desværre glippede det med aftalen forrige gang, så nu
har jeg et toilet, hvor vandet siver i moderat tempo, når man har
skyllet ud.

Jeg har læst om andre, der har haft succes med en højtryksrenser med et
særligt kloakrenser tilbehør. Harald Nyborg har f.eks. denne
højtryksrenser: http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5299 til
478,- og kloakrenseren http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2397
til 398,-.

Mit spørgsmål er nu, om Alto C100.3-5 er for lille? Den er opgivet til
at kunne give 10-100 MPa og 320-440 l/time og har metalpumpe.

/Kjeld

Fra : Leonard

Dato : 15-04-07 09:19

On Sun, 15 Apr 2007 09:57:41 +0200, Kjeld Borch Egevang wrote:

> hvor vi får spulet alle rørene af en professionel en gang
> årligt for 275,-. Desværre glippede det med aftalen forrige gang, så nu

> [...]

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare ringer til den prof.
Det koster jo kun en trediedel.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 15-04-07 10:33

Leonard wrote:

> Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare ringer til den prof.
> Det koster jo kun en trediedel.

Desværre ikke. Det gode tilbud på 275,- gælder kun ved abonnement og så
kommer de fast en gang om året (i november). Det koster 1100-1200 kroner
at få dem til at dukke op. Højtryksrenseren kan jeg jo så også bruge til
f.eks. at rense mit glastag.

/Kjeld

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-07 23:10

Kjeld Borch Egevang wrote:

> Desværre ikke. Det gode tilbud på 275,- gælder kun ved abonnement og
> så kommer de fast en gang om året (i november).

Og sidste gang brændte han dig så af - skylder han dig så ikke en rensning
til abonnementspris?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bino

Dato : 22-04-07 14:58

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Og sidste gang brændte han dig så af - skylder han dig så ikke en rensning
> til abonnementspris?

Og når man får en årlig spuling så fjerner man den "gode" kloak hud som gør
rørene glatte
inden i, og samtidig belaster men rørene yderligere med de 100/150 bar som
man smider i gennem dysen.

Hvis at man ikke har store mængder fedt eller sæbe ( resturation/vaskeri)
,så er det ikke nødvendigt at få spulet rørene 1 gang om året. Stopper ens
kloak tit så burde man få lavet en tv-rapport ,for så er der noget galt med
rørene. Eller man har fået et lavskyl wc og derfor ikke får det vand igennem
ledningen som skal bruges til at skylle papir og lign ud i hovedledningen.

Hilsen Brian

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-04-07 10:16

Få en slamsuger til at suge dine rør det hjælper

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 15-04-07 11:57

"Kjeld Borch Egevang" <kjeldSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu, om Alto C100.3-5 er for lille? Den er opgivet til at
> kunne give 10-100 MPa og 320-440 l/time og har metalpumpe.

Til rensning af tilstoppede rør er den lille højtryksrenser som regel alt
for lille. Jeg har tidligere kørt med slamsuger og spuler, og her er trykket
og vandforbruget væsentlig højere.
Til tynde rør kan du have held med en lille højtryksrenser, men du skal være
mere end alm. heldig i rør fra toiletter og lign.
Hilsen Matthias

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 19-04-07 07:50

Matthias H Matthiessen wrote:

> [...]
> Til tynde rør kan du have held med en lille højtryksrenser, men du skal være
> mere end alm. heldig i rør fra toiletter og lign.

Jeg takker for alle de gode råd fra gruppen. Jeg fik en professionel til
at ordne det. Det viste sig, at røret fra vores kloakbrønd og ud til
hovedrøret under vejen var tilstoppet. Så jeg kunne med sikkerhed intet
have stillet op med den lille kloakrenser fra Harald Nyborg. Jeg fik
renset de øvrige rør, og de blev inspiceret med TV-kamera. Der var ingen
brud eller andet at udsætte på rørene.

Jeg kan altså stadig ikke svare "Olsen" på, hvorfor i alverden mine rør
stopper til ca. en gang årligt. Men kloakfolkene undlod dog ikke at
nævne, at de tvivlede på, rørene var blevet renset ordentligt de forrige
gange, jeg havde haft service. Bl.a. brugt de en split med kæder der
kunne sættes på spuleren. Den var helt klart effektiv.

/Kjeld

Fra : SB

Dato : 19-04-07 17:20

> [...]
> jeg havde haft service. Bl.a. brugt de en split med kæder der kunne sættes
> på spuleren. Den var helt klart effektiv.

Hvem havde du ude at rense, lyder som et omhyggelig firma

Søren

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 19-04-07 17:35

SB wrote:

> Hvem havde du ude at rense, lyder som et omhyggelig firma

Det var et firma, der hed renkloak.dk. De kører i Storkøbenhavn.

/Kjeld

Fra : Bino

Dato : 21-04-07 08:20

Bl.a. brugt de en split med kæder der kunne sættes

Det var da fint at du fik løst problemet.

Det er nok det vi plejer at kalde en rodskære , har du træer i nærheden
af kloaken måske enda birke træer..

Hilsen Brian

Fra : SB

Dato : 21-04-07 19:43

> Det var da fint at du fik løst problemet.
>
> Det er nok det vi plejer at kalde en rodskære , har du træer i nærheden
> af kloaken måske enda birke træer..
>
> Hilsen Brian
Kan også være aflejringer af sæberester, de kan også blive helt utrolig
hårde.
og falder der så en enkelt skal at midt i det hele, så har røret en tendes
til at stoppe, da papiret nemt kan få fat i kanten på det hul, skalle har
lavet

Søren

Fra : Olsen

Dato : 15-04-07 13:15

"Kjeld Borch Egevang" <kjeldSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg har et gammelt afløb, der af og til stopper til.

Var det ikke bedre at få det lavet en gang for alle ?
Der er da noget helt galt hvis et afløb skal renses
en gang om året for at virke. Hvad er årsagen til det ?

Fra : Kjeld Borch Egevang

Dato : 15-04-07 14:04

Olsen wrote:

> [...]
> Der er da noget helt galt hvis et afløb skal renses
> en gang om året for at virke. Hvad er årsagen til det ?

Jo, det er også noget jeg overvejer. Sidst jeg fik spulet rørene, fik
jeg at vide, at der med stor sikkerhed ikke var brud på dem, men at
gamle rør havde det med at blive ru på indersiden. Et typisk problem er
overdosering af sæbe i vaskemaskine og opvaskemaskine. Såkaldte "tabs"
er her en rigtig dårlig idé, da de giver alt for meget sæbe i forhold
til vandmængden. Jeg tror nu ikke, det er det, der er mit problem i
denne omgang. Jeg tror mere det min lille datter, der har haft et
overdrevent forbrug af toiletpapir. Jeg har nu fået lært hende, at man
ikke behøver bruge flere meter ad gangen.

Den billigste løsning er, såvidt jeg har forstået, at få lagt en
"strømpe" inden i de gamle rør, så de bliver glatte igen.

/Kjeld

Fra : SB

Dato : 15-04-07 20:05

> [...]
>
> Den billigste løsning er, såvidt jeg har forstået, at få lagt en "strømpe"
> inden i de gamle rør, så de bliver glatte igen.

Som man ser på det....
Der er et opstart gebyr før de gider gå i gang, og derefter er prisen
omkring de 1000 kr. pr løbende meter.
Hvis det er gennem en græsplæne kan det slet ikke svare sig, er det under
dit hus er situationen lidt en anden.
Alt efter hvor det nu stopper.
En højtryksrenser er alt for lille til at kunne klare det, det er ikke
trykket der er gældende der, det er vandmængden, et stoppet rør er typisk
ret afdrænet for det fugtige, og for at få det til at løbe væk igen, kræver
en masse vand.
En lille højtryksrenser giver vel på en god dag 35 l/min. en slamsuger
omkring de 140 l./min, og den har ofte behov for at køre ind i det op til
flere gange, før det er rent.
Du kan købe toiletpapir der smuldre efter kort tid i vand, det kan ofte med
fordel anvendes, det billige det beholder formen og har det med at sætte sig
fast i røret.
Du kan teste det ved at smide et stykke i en skål og se hvad der sker.

Søren

Fra : ksk

Dato : 15-04-07 18:20

> Var det ikke bedre at få det lavet en gang for alle ?
> Der er da noget helt galt hvis et afløb skal renses
> en gang om året for at virke. Hvad er årsagen til det ?

ja må gi HR Olesen ret hvis der er nødvendig at de skal rense engang om
året må der være nået andet galt for lidt fald på rørene/knæk eller rod
genmebrud

KsK

Fra : Regnar Ingversen

Dato : 26-04-07 21:17

Hej Kjeld,

Vi havde samme problem med gentagende stopning. Vi fik en kloakmester (via
vores forsikringsskab) til at undersøge rørene. Det viste sig, at der var
brud i overgangen mellem plastrør og betonrøret til den offentlige kloak.
Skaden blev udbedret med en foring ("strømpen") af betonrøret.

En højtryksrenser med spulehoved ødelægger (på sigt) gummipakningen i
samlingen på de orange plastrør. De gamle betonrør kan godt klare trykket,
men en såkaldt split til 350 kr. i XLbyg er nemmere og hurtigere at bruge,
når afløbet er stoppet. En split er en slags oprullet "metalsnor" med en
blypil i enden. Spliten rulles ud og stikkes ned i kloaken; køres frem og
tilbage - og forstoppelsen løsnes.

De små Alto modeller har en svag motor. Hvis du vil sikre konstant tryk, er
det nok en Alto 120 med induktionsmoter, du skal kigge efter. Har selv en
Alto 120 med 10 meter slange. Det tager ½ time at klargøre den (strøm +
vand) og 5 minutter at udføre arbejdet. Derefter 20 minuters oprydning.

De små modeller er gode, hvis du vil rense cykel, bil eller havemøbler.

mvh

Regnar Ingversen

NQL (Intel)