Round-up - overlever ligusteren??
Fra : Henriette Døssing

Dato : 13-04-07 18:31

Efter at have brugt et par dage på at luge kvikgræs under hækken, var
jeg selvfølgelig så smart at gøde hækken, vande og så lægge et lag flis.

Men, men, men... de steder, hvor jeg åbenbart ikke fik hele roden med
fra græsset spirer det nu lystigt frem og lader sig ikke stoppe af flisen.

Nu er jeg klar til at tage skrappere midler i brug end blot håndkraft,
derfor er mit spørgsmål om ligusterhækken kan overleve, hvis jeg
sprøjter round-up på kvikgræsset??

På forhånd tak,
Henriette Døssing

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-04-07 18:56

On Fri, 13 Apr 2007 19:30:46 +0200, Henriette Døssing
<tmp@FJERNDETTEdoessing.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu er jeg klar til at tage skrappere midler i brug end blot håndkraft,
>derfor er mit spørgsmål om ligusterhækken kan overleve, hvis jeg

Hvis du pensler det på kvikgræsset så sker der ikke noget. Men det er
mega vigtigt at der ikke kommer RoundUp på bladene på ligusteren...

** Lars

Fra : Henriette Døssing

Dato : 14-04-07 07:33

Lars Knudsen skrev:

> Hvis du pensler det på kvikgræsset så sker der ikke noget. Men det er
> mega vigtigt at der ikke kommer RoundUp på bladene på ligusteren...

Tak for hjælpen. Jeg vil straks begive mig afsted mod nærmeste
byggemarked og købe en omgang Round-up og begynde penslingen.

Henriette Døssing

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-07 21:05

On Sat, 14 Apr 2007 08:33:03 +0200, Henriette Døssing

>Tak for hjælpen. Jeg vil straks begive mig afsted mod nærmeste
>byggemarked og købe en omgang Round-up og begynde penslingen.

Hvis du har en sprøjte med lanse (langt håndtag), så kan du montere en
spand omvendt over dysen. Så kan du komme helt tæt på ligusteren uden at
ramme andet end kvikgræsset. Det er noget nemmere end at pensle, hvis
der er meget ukrudt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henriette Døssing

Dato : 15-04-07 19:18

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> spand omvendt over dysen. Så kan du komme helt tæt på ligusteren uden at
> ramme andet end kvikgræsset. Det er noget nemmere end at pensle, hvis

Tak for tippet - har både sprøjte med lanse og spand, så det må jeg lige
afprøve.

Henriette Døssing

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-04-07 09:36

On Sun, 15 Apr 2007 20:17:48 +0200, Henriette Døssing
<tmp@FJERNDETTEdoessing.dk> wrote:

>Tak for tippet - har både sprøjte med lanse og spand, så det må jeg lige
>afprøve.
>
>Henriette Døssing

Undskyld jeg bryder ind, men hvilken sprøjte, og ca. pris
jeg har haft en af de billige til at pumpe op, og var meget
utilfreds, så jeg drømmer om en rygsprøjte.
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-07 20:07

On Mon, 16 Apr 2007 10:36:07 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Undskyld jeg bryder ind, men hvilken sprøjte, og ca. pris
>jeg har haft en af de billige til at pumpe op, og var meget
>utilfreds, så jeg drømmer om en rygsprøjte.

Man kan få særdeles billige rygsprøjter nu om dage. Kender ikke
kvaliteten, men det er formentlig noget kineser-værk, som er såsomså.
Afhængigt af hvor meget den skal bruges og hvor kræsen man er med sit
værktøj, er den nu nok god nok.

Jeg har en Hardi 15 liters, man kan få masser af forskellige dyser,
skærme osv. til den. Funktionsmæssigt er jeg nu ikke helt tilfreds med
den, det er for besværligt at få den brede skærm til at sidde
ordentligt, slangen er en lille bitte smule for kort itl mig, nogle
gange går den nærmest i baglås, så man ikke kan trykke håndtaget op og
ned, for så efter et par forsøg igen at virke. Det er en af de nye
modeller jeg har, den er vel 3-4 år gammel. Jeg kunne bedre li' de gamle
20 liters modeller, de virkede altid.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/