Hængekøje
Fra : nana sørensen

Dato : 13-04-07 13:46

Hej gruppe...

Jeg tror jeg har spurgt om det før, men kan ikke finde det igen, så here
goes:

Har en hængekøje, og den skal op ude i haven. Jeg har godt nok et træ til
den ene ende, men træet står ikke særlig smart i forhold til solen, så jeg
vil egentlig hellere have to stolper. Hvordan griber jeg det an? Jeg går ud
fra at jeg skal skaffe mig nogle stolper og så grave dem ned/støbe noget
omkring/noget. Altså:

1. Hvilke stolper skal jeg have fat i? Hvor store/tykke og hvor høje, så jeg
ikke ender med røven i jordskorpen.

2. Hvordan får jeg dem til at stå fast, også når jeg smider mine vinterkilo
i hængekøjen? Hvor langt ned skal jeg grave og hvor meget støbedims skal der
til?

3. hvordan finder jeg ud af hvor langt der skal være mellem dem? Det må være
noget med at måle længden på hængekøjen og så lægge noget til, så jeg også
kan spænde den lidt op.

Jeg vil især gerne høre fra folk der har gjort det i praksis, så det er
gennemprøvet, for den hængekøje må og skal op i år. Det hele må gerne
skæres ud i pap, så jeg kan forklare det til min bedre halvdel der får lov
til at gøre det hårde arbejde.

Mvh. Nana

Fra : Mads

Dato : 13-04-07 13:57

On Fri, 13 Apr 2007 14:45:48 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>2. Hvordan får jeg dem til at stå fast, også når jeg smider mine vinterkilo
>i hængekøjen? Hvor langt ned skal jeg grave og hvor meget støbedims skal der
>til?

Da jeg satte en hængekøje op for nogen år siden gad jeg ikke
grave så dybt som der skulle til for at få stolperne til at stå fast
og da det var i en kolonihave måtte jeg ikke støbe dem fast.

Istedet satte jeg en lægte imellem de to stolper, oppe i toppen,
så min vægt ikke kunne trække stolperne ind mod hinanden.
Så var det ikke nødvendigt at grave stolperne mere en en god
halv meter ned i jorden og det hele står stadigt solidt, selv her
efter ca 10 års brug.

mvh Mads

Fra : nana sørensen

Dato : 13-04-07 18:15

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> [...]
> Så var det ikke nødvendigt at grave stolperne mere en en god
> halv meter ned i jorden og det hele står stadigt solidt, selv her

Det er faktisk ikke en dårlig ide´, om ikke andet så for at være sikker. Der
skal dog en del regning til mht til det der med afstand mellem stolperne i
forhold til hængekøjen.

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 13-04-07 20:47

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så var det ikke nødvendigt at grave stolperne mere en en god
> halv meter ned i jorden og det hele står stadigt solidt, selv her

det ville også være mit valg, og så kan man enda nøges med at par stolpespyd
som de her.
http://www.hegnsbutikken.dk/produkter.php?show=catalogue&group_id=33&ugroup_id=84
så er man helt fri for at grave, og det hele kan laves på ½ time med
oprydning og det hele.

jens

Fra : Henning

Dato : 13-04-07 15:14

<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
>gennemprøvet, for den hængekøje må og skal op i år. Det hele må gerne
>skæres ud i pap, så jeg kan forklare det til min bedre halvdel der får lov

Køb dig i stedet en hængekøje med stativ - så er du ude over det
problem

Fra : nana sørensen

Dato : 13-04-07 18:14

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Køb dig i stedet en hængekøje med stativ - så er du ude over det
> problem

Tak for "hjælpen". Jeg vil som sagt gerne hænge den op på stolper. Der
er nemlig mening med galskaben. je ghar nogle slyngplanter, der skal bo på
stolperne.

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-04-07 18:27

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Køb dig i stedet en hængekøje med stativ - så er du ude over det
> problem

Og så kan man flytte den efter solen.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-04-07 08:04

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> Har en hængekøje, og den skal op ude i haven. Jeg har godt nok et træ til
> den ene ende, men træet står ikke særlig smart i forhold til solen, så jeg
> vil egentlig hellere have to stolper. Hvordan griber jeg det an?

Lige et tip... sætter du ikke to men tre stolper op (i en trekant) kan du
pludselig have tre hængekøjer *S*

Her er en vejledning, der dog kun omfatter to stolper:
http://www.kochs-canvas.dk/dk/haengekoeje/montering/index.html

Jeg skal selv i gang med at sætte tre stolper op i min have.

Fra : Mads

Dato : 14-04-07 12:41

On Sat, 14 Apr 2007 09:04:15 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> wrote:

>Her er en vejledning, der dog kun omfatter to stolper:
>http://www.kochs-canvas.dk/dk/haengekoeje/montering/index.html
>
>Jeg skal selv i gang med at sætte tre stolper op i min have.

God ide med 3 stolper. Så kan man jo flytte hængekøjen
efter solen.
Men så dur ovenstående vejledning så ikke, når stolperne
står på skrå, for de kan kun klare et træk i en retning.

mvh Mads

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-04-07 16:56

> Men så dur ovenstående vejledning så ikke, når stolperne
> står på skrå, for de kan kun klare et træk i en retning.

Selvom man stiller dem på skrå og i trekant, vil jeg umiddelbart mene, at
det går alligevel. De vil kp alle tre kunne pege mere bagud end stå lodret.
Og det vil vel under alle omstændigheder være bedst... eller hvad?

Tæt på min have et der nogen, der har sat tre stolper op. De har dog ikke
sat dem på skrå.

Fra : Mads

Dato : 14-04-07 17:29

On Sat, 14 Apr 2007 17:56:20 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
> [...]

>det går alligevel. De vil kp alle tre kunne pege mere bagud end stå lodret.
>Og det vil vel under alle omstændigheder være bedst... eller hvad?

Måske, måske ikke. Så snart du får et skævt træk i forhold til
stolpens hældning og i forhold til de to løse fliser der ellers skulle
støtte den, så risikerer du jo at stolpen begynder at skride sidevejs
i forhold til fliserne og så sidder den pludselig løs.

Måske man kunne gøre et par korte brædder fast til stolperne
lige inder jorden og modsat fliserne, så de forhindrer stolperne
i at glide sidelæns. Det virkede fint på mit hængekøjestativ.

>Tæt på min have et der nogen, der har sat tre stolper op. De har dog ikke
>sat dem på skrå.

Så stikker de jo nok en hel del dybere eller de er støbt fast.

mvh Mads