Hvordan griber vi dette an???
Fra : Disney

Dato : 13-04-07 10:06

Hej Alle sammen

Vi går i ombygnings planer. Men ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an,
både så vi ikke kommer til at betale for meget. Og for at byggeriet bliver
godt.

Vi har planer om at bygge følgende:

tilbygning til køkken og et værelse samt depotrum på ca. 50m2
Nyt tag til hele huset med lyskasse i midten (laves i tagpap og profiler)
Der skal i forbindelse med tilbygningen mures nogle vinduer og døre til samt
laves en halvmur.
Nybygning af en muret garage med værksted på ca. 40-50m2

Vi har en skitsetegning fra Bolius, men syntes de var meget dyre med
tegninger.

Hvordan og hvad skal vi forsætte???

MVH
Jens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-04-07 18:58

Hej

Disney wrote:
> Vi går i ombygnings planer. Men ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an,
> både så vi ikke kommer til at betale for meget. Og for at byggeriet bliver
> godt.

Det er ikke let, men med lidt held kan det lade sig gøre. Vi byggede
46m² til de eksisterende 111m², fik komplet nyt tag (betonsten), nye
vinduer overalt (træ/alu), alt efterisoleret, ny el og ny
varmeinstallation, nyt køkken og to nye badeværelser. Materialerne har
været over middel hele vejen igennem. Køkken og bad er i den dyrere ende
fra HTH, italienske fliser, gode tæpper/gardiner osv. Samlet pris er en
lille million. Det lyder måske af meget, men det var det faktisk ikke.
Prisen på huset er nemlig steget med ca 1,2mio.

Og nu hvordan det kunne lade sig gøre. Da vi virkelig skulle igang med
at bygge var jeg så heldig at blive fritstillet. I stedet for at finde
et nyt arbejde hjalp jeg alt det jeg kunne og jeg kunne påpege fejl og
mangler fra dag til dag. Ydermere havde jeg sat mig ind i hvor lang tid
ting skulle tage og hvad jeg kunne forvente, at det skulle koste. For
eksempel sagde elektrikeren 100,- pr enhed + timer. En enhed kunne være
en meter ledning eller en automatiksikring. Det ramte faktisk næsten
plet i sidste ende. Dernæst fik jeg tilbud fra håndværkerne, men selvom
jeg havde disse tilbud fik de besked på at løse opgaven på forbrugt tid.
Så for det første lavede håndværkerne det ordentligt fra start fordi de
ikke var under tidspres og for det andet, så sparede jeg penge ved at
bruge rigtig mange timer på at hjælpe. Desuden brokkede de sig ikke over
at jeg ændrede mening midt i det hele, fordi det var på forbrugt tid.
Jeg har regnet ud, at jeg har brugt timer der svarer til de ca 200.000,-
huset er steget mere end vi har brugt. Så hvis jeg omregner det til løn
i ca 4-5 måneder, så er det slet ikke så tosset. Til sammenligning havde
jeg faktisk et tilbud fra en anden håndværker som gav fast pris på det
hele. Det ville have kostet mig mere end 300.000 mere for den samme opgave.

Så, hvis du har mulighed for at tage orlov fra arbejdet mens det står
på, så ville det være en kanonhjælp til jer. Jeg aner ikke hvordan vi
skulle have fået så meget, hvis ikke jeg havde haft tiden til at give en
hånd og samtidig overvåge hele processen.

> Vi har en skitsetegning fra Bolius, men syntes de var meget dyre med
> tegninger.

Jeg lavede alt selv. Tegninger, byggetilladelsesansøgning,
tilbudsindhenting fra forskellige håndværkere osv. Dertil skal også
siges, at jeg ingen baggrund har i byggebranchen eller lignende. Jeg
arbejder med IT.

> Hvordan og hvad skal vi forsætte???

Find helt præcis ud af hvad i vil have. Lav så nogle færdige tegninger
som håndværkerne kan bruge til at give tilbud ud fra. Ved mig var det
mureren der fortalte hvor tykke murene skulle være og tømreren som
fortalte mål på dørhuller osv. De vil som regel gerne hjælpe med at
fortælle hvad lovkravene er. Gå dernæst i banken for at finde ud af om i
har råd til det eller skal lave planerne om. Når alt det er på plads,
laver i en byggeansøgning. Ring eventuelt først til kommunen og spørg om
hvordan og hvorledes. Hos Vejle lå det hele på hjemmesiden med udførlig
vejledning i hvilket materiale de havde brug for.

Held og lykke med projektet.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : John V.

Dato : 13-04-07 22:24

> [...]
> hvorledes. Hos Vejle lå det hele på hjemmesiden med udførlig vejledning i

Jeps, det er den helt rigtige måde at gøre det på.
Sæt jer ned, lav en brainstorming og skriv alt ned.
Derefter begynder i at sætte det hele i system, således at i kan starte fra
en ende af.

Jeg er selv håndværksmester og har set mange forskellige måder folk har
grebet det an på, ikke alle lige godt.
F.eks. så jeg engang én, der startede med at hente 3 kasser øl til
håndværkerne og ham selv hver morgen, det gav det resultat at byggeriet blev
dårligere end forventet og blev forsinket mere end 4 måneder! Og så blev det
endda væsentligt dyrere.

En anden, fik et tilbud fra en tømrermester på total enterprise på næsten
700.000, men besluttede at få håndværkerne enkeltvis i stedet, resultatet
var en samlet pris på 290.000 incl moms!!

Jeg vil ikke anbefale timeløn, lav en helt præsis beskrivelse af hvem der
skal gøre hvad og få tilbud på det. Faste priser for aftalt arbejde.

Du kan få tilbud fra flere forskellige på en enkelte entrepriser og få et
tilbud fra en total entrepenør. Det er helt lovligt at få flere priser og
koster ikke noget.

Det vigtigste ved faste priser, at at alt er med, tal med de håndværkere der
skal lave arbejdet, f.eks. når de skal give tilbud. Så har du alle
muligheder for at lure hvor samarbejdsvenlige de er, kommer de f.eks. med
ideer eller siger noget om hvilke overraskelser der kan komme.

Lad også være med at bruge "sort arbejde", du har ingen garanti. Jeg kunne
skrive flere sider om hvad der kan ske ved det, ligesom mange andre kan det.
Selvfølgelig kan du være "heldig" at finde nogle sorte der er gode, men jeg
ville ikke tage risikoen.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-04-07 08:43

Hej

John V. wrote:
> [...]
> muligheder for at lure hvor samarbejdsvenlige de er, kommer de f.eks. med
> ideer eller siger noget om hvilke overraskelser der kan komme.

100% enig. For at et projekt bliver godt skal man have tillid til
håndværkerne. Jeg havde bedt en lokal om at give et tilbud på
el-arbejdet, som normalt har et godt ry. Han har interesseret i opgaven
både i telefonen og da han så huset. Problemet var at hans tilbud var på
det dobbelte af hvad han og andre selv havde oplyst på forhånd, så
tilliden var helt væk i den sidste ende. Han blev naturligvis valgt fra.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk