Skvaderkål.
Fra : poulsen

Dato : 10-04-07 19:41

Hvordan udryder man det stads.Og hvad hulen
kommer de af.
Poulsen

Fra : Holst

Dato : 10-04-07 19:55

poulsen wrote:

> Hvordan udryder man det stads.

Spis det.

Fra : Jørgen

Dato : 10-04-07 19:56

poulsen wrote:

> Hvordan udryder man det stads.Og hvad hulen
> kommer de af.
> Poulsen

Jeg tror de er skabt af samme stof som lommeuld.

Hurtigt og permanent hedder det roundup
I øvrigt virker det også fint at blanchere med en ukrudtsbrænder, og ellers
er der hakkejernet.
Har du mod på det lidt alternative, så udlægges der 10-15 cm flis på de
plagede områder. Det dræber ikke skvalderkålen, men deres rødder søger og i
flisen, og så kan man trække meget lange strenge op af gangen. Jeg brugte
metoden, sidst jeg skulle tilplante et areal med bøg, og nu er
skvalderkålen næsten borte.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-04-07 20:13

Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk> writes:

> Hurtigt og permanent hedder det roundup

Tager RoundUp det helt?
Hvor tæt på andre planter kan man bruge RoundUp?
Hvor tæt på spiseplanter kan man bruge RoundUp?
Hvor længe skal der gå, før man kan gro spiseplanter i jorden?

Mvh Trine, der har fået hus og have med skvalderkål.

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Esben I.

Dato : 10-04-07 20:33

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Tager RoundUp det helt?
kun det du rammer, og planterne har mange rødder og kommer igen flere gange
> Hvor tæt på andre planter kan man bruge RoundUp?
så tæt som du kan ramme
> Hvor tæt på spiseplanter kan man bruge RoundUp?
ditto
> Hvor længe skal der gå, før man kan gro spiseplanter i jorden?

RoundUp er et bladmiddel, ikke et jordmiddel så svaret er straks

> Mvh Trine, der har fået hus og have med skvalderkål.

læs brugsanvisning nøje
sprøjt i stille og fugtigt vejr
lad være at overdosere
det tager et par uger at virke

mvh
Esben I.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-07 21:26

On Tue, 10 Apr 2007 21:12:44 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Tager RoundUp det helt?

Ja, men det skal formentlig have mindst to gange, med ca. 14 dages
mellemrum.
Jeg havde skvalderkål ude i gården, det fik 3 eller 4 gange sidste
sommer. Der blev ved med at være små spirer som ikke ville dø, men det
var tydeligt de ikke havde det godt.
Dette forår lader de til at være helt væk. Jeg har endnu ikke set en
eneste skvalderkålspire i det bed, mens de andre steder i haven er flere
cm høje allerede.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-04-07 20:12

> Hvordan udryder man det stads.

Plænerens / Herbatox er absolut bedst.
Round Up virker af en eller anden grund ikke særligt effektivt.

Mvh Maria

Fra : Puk Tutein

Dato : 10-04-07 20:39

> Plænerens / Herbatox er absolut bedst.
> Round Up virker af en eller anden grund ikke særligt effektivt.

Er det her plænerens også effektivt, hvis skvalderkålen reelt ikke er
synlig, men man ved at der er rødder fra dem, som vil få dem til at dukke
frem igen?

Vi har lige fjernet en gammel hullet hæk af diverse forskellige slags buske.
Mellem dem groede der en stor mængde skvalderkål og forskellige former for
nælder.

Vi har fået lagt et ekstra lag jord ud for at jævne grunden ud, der hvor
plænen stod, og vi har sat et hegn ud mod vejen istedet for.

Langs dette hegn skal jeg til at anlægge et hævet skovbed, som jeg bygger op
med en kant af klyner og herefter får fyldt med en blanding af harvet
muldjord og spagnum. Men inden da, havde jeg tænkt mig at fræse stykket med
min nyerhvervede havefræser og fjerne alt hvad jeg nu kan komme til af
rødder.

Belært af erfaring ved jeg dog, at det med at få fjernet samtlige rødder fra
skvalderkål er ret umuligt.
Så jeg tænker på om der er yderligere jeg kan gøre for at sikre mig at
skvalderkålen ikke kommer igen hele vejen op igennem mit hævede bed.

Lige nu er der som sagt ingen synlige planter, blot bar jord som vi jo har
trampet lidt til mens vi gik og satte hegn. Men jeg bilder mig altså ikke
ind, at skvalderkålen af denne grund er død.

Jeg tænker op om jeg med god effekt, kunne bruge det her plænerens på
jordstykket, når jeg har fræset det og renset det for rødder, så godt jeg nu
kan? Eller om der måske er noget andet, jeg kunne bruge?

Mvh
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-07 21:28

On Tue, 10 Apr 2007 21:39:10 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

>Er det her plænerens også effektivt, hvis skvalderkålen reelt ikke er
>synlig, men man ved at der er rødder fra dem, som vil få dem til at dukke
>frem igen?

Både plænerens og roundup virker kun hvis de rammer grønne plantedele -
de ligger ikke på lur i jorden.
Så hold hellere godt øje med det stykke jord, og så snart du ser en
spirende skvalderkål, så giv den en tur. (hakkejern, kemikalie eller
andet.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 10-04-07 21:40

> [...]
> Så hold hellere godt øje med det stykke jord, og så snart du ser en
> spirende skvalderkål, så giv den en tur. (hakkejern, kemikalie eller

Men det er jo lidt svært at se spirende skvalderkål, når jeg først har hældt
en halv meters ekstra jord på stedet. Altså jeg kan først se det, når det
har bevæget sig den halve meter højere op og så er det jo nogle enorme
sataner nedenunder allerede.

Øv jeg ville ønske, at skvalderkål ville uddø. Jeg har endda ladet mig
fortælle, at man i USA ligefrem sælger skvalderkål som bunddække plante.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-07 07:01

On Tue, 10 Apr 2007 22:40:22 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

>Men det er jo lidt svært at se spirende skvalderkål, når jeg først har hældt

Jeg vil ikke kalde det spiret, før der er noget grønt over jorden.
Så det er ikke så svært at se

>en halv meters ekstra jord på stedet. Altså jeg kan først se det, når det
>har bevæget sig den halve meter højere op og så er det jo nogle enorme
>sataner nedenunder allerede.

Jeg tror de er ret "sultne" når de kommer op - en halv meter ekstra jord
at gro op igennem, er trods alt en del og det kræver noget ekstra.
Planten kan ikke for alvor samle nye kræfter før der er grønne skud over
jorden. Dvs. når det kommer op, så vil det nok være svækket og så er det
nemmere at få has på med kemi.

>Øv jeg ville ønske, at skvalderkål ville uddø. Jeg har endda ladet mig
>fortælle, at man i USA ligefrem sælger skvalderkål som bunddække plante.

Nogle danske staudeplanteskoler sælger skam også skvalderkål
Dog er det den hvidbrogede udgave, som ikke er så voldsom som den
grønne.

Men skvalderkål opfylder jo rent faktisk de krav de fleste stiller til
et perfekt bunddække. Tæt, hurtigvoksende, grøn, ingen pasning. Den
eneste fejl er at den breder sig voldsomt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 10-04-07 20:49

Hej poulsen

> Hvordan udryder man det stads.Og hvad hulen

Udrydde det kan man ikke, men plæneklipperen kan de
ikke lide.

--
Mvh Max

Fra : HF

Dato : 10-04-07 21:32

Udrydde skvaderkål for stedse kan man ikke. Er det så værd at forgifte
jorden, - vi har jo trods alt kun lånt den af vores børn.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-07 07:03

On Tue, 10 Apr 2007 22:31:45 +0200, "HF" <hanne.franz@email.dk> wrote:

>Udrydde skvaderkål for stedse kan man ikke. Er det så værd at forgifte
>jorden, - vi har jo trods alt kun lånt den af vores børn.

Jeg er også tilhænger af at begrænse brugen af kemi i haven.
Men lige i tilfælde som dette, med skvalderkål, kvikgræs og lignende
rodukrudt, kan jeg nu ikke hidse mig op, såfremt folk bruger godkendte
midler til det og gør som der står i brugsvejledningen.

Og man _kan_ udrydde skvalderkål på sin egen matrikel med disse midler.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anita

Dato : 11-04-07 21:21

"HF" <hanne.franz@email.dk> skrev i en meddelelse
> Udrydde skvaderkål for stedse kan man ikke. Er det så værd at forgifte
> jorden, - vi har jo trods alt kun lånt den af vores børn.

Jeg har haft held til at udrydde dem manuelt i et bed. Jeg ryddede
simpelthen bedet, gravede det igennem for rødder - ventede til de nye skud
kom, hvorefter jeg gravede igen.

Man kan godt, men det tager tid.

Nu har jeg dem kun inde fra den ene nabo og i et bed med sten og andet, der
gør det umuligt at fjerne uden at ødelægge bedet. Men det sker nok en dag,
at jeg går amok på dette bed også.

Venligst Anita

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-04-07 10:16

"poulsen" <poulsen@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan udryder man det stads.Og hvad hulen
> kommer de af.

Man udrydder Skvalderkål ved at rense jorden for udløbere, der sørger
for at planten breder sig.
Vil man have hjælp af planteværnsmidler med systemisk effekt
(trænger rundt i hele planten) er det vigtigt, at behandlingen sker når
planten er i god vækst.
Det er i orden at bruge kemisk planteværn, hvis midlet er godkendt
til formålet - så ved man at mange forskellige eksperter har set på
på det aktuelle middel - og at man så nøje følger den trykte
brugsanvisning.

Per A. Hansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-04-07 23:08

"poulsen" <poulsen@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan udryder man det stads.Og hvad hulen
> kommer de af.

Her er noget du kan kigge på:
http://www.herning.dk/Internet/vavide.nsf/6b8c23537e15d24bc1256abc0038de6a/3cc05e7750e9d402c1256fcb00362150?OpenDocument

--