Plade til væg bag brændeovn
Fra : Peter Westh

Dato : 10-04-07 16:58

Jeg har en brændeovn stående i mit sommerhus. Der er 25 cm afstand til
væggen, som er beklædt med malede profilbrædder.

Jeg vil gerne sætte fliser op bag ovnen. Jeg forestiller mig at skrue en
plade op, og så montere fliserne på den.

Mit spørgsmål er hvilken type plade jeg kan bruge. Ville det fungere at
bruge (grundet) krydsfiner, eller bør jeg bruge noget som med sikkerhed ikke
arbejder, eksempelvis en gipsfiberplade?

Mere generelt, ville det være nogen tekniske eller andre problemer i denne
løsning? Jeg kan læse mig til at afstanden mellem væggen og en brændeovn
foret med ildfast sten skal være min 20 cm, hvis der er en ikke-brændbar
vægbeklædning. Men er der nogen lovkrav til hvad denne vægbeklædning skal
bestå af?

På forhånd tak

Peter

Fra : Jan Raarup

Dato : 10-04-07 19:03

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev:
> [...]
>20 cm, hvis der er en ikke-brændbar
>vægbeklædning. Men er der nogen
>lovkrav til hvad denne vægbeklædning skal

Hej Peter

Brug en mdf-plade eller en calciumsilicatplade
Prim den og sæt fliserne op i f.eks. Lips multiklæb

Hilsen Jan

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm