Krydderurter i samme tønde
Fra : Heidi

Dato : 08-04-07 08:26

Vi har købt en halv whiskeytønde, som jeg gerne vil have krydderurter i
til sommer.
Kan følgende urter trives sammen, og i samme jord:
Rosmarin, oregano, pebermynte, purløg, persille og evt. koriander, hvis
der bliver plads til det?
De tre første er planter købt på planteskole - resten sås fra frø.
Den kommer til at stå på en terrasse med rimelig meget sol, men den kan
også flyttes så den står i skygge en del af dagen.
Vil det virke med et lag lecanødder i bunden (vi er lidt kede af at bore
hul i tønden), og så evt. et par poser planteskolejord, blandet med
noget meget sandet jord fra haven?

Og burde det ikke være rimelig sikkert at plante de færdige planter ud
nu? Det ser ikke umiddelbart ud til nattefrost, såvidt jeg kan se (det
er vel også kun rosmarin, som er etårig, af de tre?)

--
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-04-07 08:28

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan følgende urter trives sammen, og i samme jord:
> Rosmarin, oregano, pebermynte, purløg, persille og evt. koriander, hvis

Om de KAN trives i samme jord, ved jeg ikke. Mon ikke.

Men så mange planter i en halv whiskeytønde tror jeg ikke på. Slet ikke hvis
mynte er den ene, for mynter (jeg har mange forskellige af slagsen i min
have) har det med at kunne fylde en hel tønde *S*

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-04-07 08:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Men så mange planter i en halv whiskeytønde tror jeg ikke på. Slet ikke
> hvis mynte er den ene, for mynter (jeg har mange forskellige af slagsen i
> min have) har det med at kunne fylde en hel tønde *S*

Nej, mynte skal hegnes godt ind for ikke at tage magten over alt andet
Oregano har lidt de samme tendenser, men ikke så voldsomt, Den kan sagtens
være i tønden sammen med rosmarin.
De vil gerne have det til den sørre side.

Purløg og persille har brug for kraftigere jord og mere vand, og de to kan
sagtens trives sammen - men ikke med de to første.

Jeg har ikke kendskab til korianders vækstkrav.

Under alle omstændigheder skal der være afløb i tønden. Du bliver nødt til
at bore et hul, medmindre du vil bruge den til vandplanter.
Kunne det være en ide med en lodret adskillelse og oregano og rosmarin i den
ene side (med noget sand/grus i jorden) - og persille og purløg i den anden
(i ren jord) - og mynten i en krukke for sig selv?

Hilsen Inger

Fra : Heidi

Dato : 08-04-07 11:51

Inger Pedersen wrote:
> "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse

> Nej, mynte skal hegnes godt ind for ikke at tage magten over alt
> andet

Ok, så kommer mynten i en krukke for sig selv

> Purløg og persille har brug for kraftigere jord og mere vand, og de
> to kan sagtens trives sammen - men ikke med de to første.

Så tror jeg også de bliver sået sammen, i en anden krukke for sig selv.

> Jeg har ikke kendskab til korianders vækstkrav.

Næ det er også første gang jeg skal forsøge mig - men jeg tror jeg vover
at så den sammen med rosmarinen og oreganoen i tønden.

> Under alle omstændigheder skal der være afløb i tønden. Du bliver
> nødt til at bore et hul, medmindre du vil bruge den til vandplanter.

Er der den store risiko for at rødderne bliver for fugtige, når der
kommer godt med lecanødder i bunden, og man ikke vander for meget? (Det
skulle jo give sig selv, når rosmarin og oregano gerne må tørre lidt
ud).
Vil de ikke suge det op, som ligger nede i lecanødderne? Eller vil det
vand blive stående?
--
Heidi

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-04-07 11:56

> [...]
> give sig selv, når rosmarin og oregano gerne må tørre lidt ud).
> Vil de ikke suge det op, som ligger nede i lecanødderne? Eller vil det

Skal tønden stå under tag?
Hvis det er tilfældet, kan det jo nok styres, omend man skal være
omhyggelig.
Hvis den står i fri luft, vil regnvandet ind imellem give mere, end jord og
planter fordamper, og så vil rødderne tage skade.

Hilsen Inger

Fra : Heidi

Dato : 08-04-07 19:31

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Hvis den står i fri luft, vil regnvandet ind imellem give mere, end
> jord og planter fordamper, og så vil rødderne tage skade.

Nå ja, det havde jeg jo ikke lige tænkt på - så kan det godt være vi er
nød til at bore alligevel, for den kommer ikke til at stå under tag.
Den kan nok heller ikke bruges til vandplanter alligevel, for den ser
ikke helt tæt ud.

Tak for svarene - i morgen skal der købes jord

--
Heidi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-07 19:54

On Sun, 8 Apr 2007 20:31:28 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>nød til at bore alligevel, for den kommer ikke til at stå under tag.
>Den kan nok heller ikke bruges til vandplanter alligevel, for den ser

Jeg ville ikke turde bruge en balje uden huller til planter udendørs.
Pludselig står planterne og mistrives og man opdager de står og sopper i
vand - og har gjort det længe.

En tønde af træ vil blive tæt hvis den står i vand i nogle dage - det
tror jeg også gælder din wiskey-tønde. Men siden du vil have
tørketålende/krævende planter i den, så lav et hul eller tre. Det gode
ved træ er at man altid kan lave en prop at fylde i hullet hvis baljen
senere skal bruges til vandplanter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-04-07 19:47

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> writes:

> Og burde det ikke være rimelig sikkert at plante de færdige planter ud
> nu? Det ser ikke umiddelbart ud til nattefrost, såvidt jeg kan se (det
> er vel også kun rosmarin, som er etårig, af de tre?)

Er en rosmarin etårig? Det er der ikke nogen der har fortalt min busk.
:)

For to år siden købte jeg en lille rosmarin i en planteskole og nu er
den vel 60 cm høj og 60 cm bred. Den har stået ude begge år og jeg har
lige taget af den til aftenens lammekølle.

Min timian og basilikum har også overvintret to år.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-04-07 20:16

> [...]
> lige taget af den til aftenens lammekølle.
>
> Min timian og basilikum har også overvintret to år.

Heldige kartoffel!
Mine rosmarin er ikke enårige - men de dør om vinteren, uanset om jeg tager
dem ind, stiller dem i carporten eller udhuset.
Hvordan hulen får du basilikum til at overvintre?
Timian kan jeg selv klare...

Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-04-07 21:23

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Hvordan hulen får du basilikum til at overvintre?

Aner det ikke. Den stod ude i haven i sådan nogle betonsten med huller
i. De ligner to h'er over hinanden, altså med et åbent hul i hver ende
og et stort lukket i midten.

Og den døde altså bare ikke. Og jeg har kunnet tage af den hele
vinteren.

Men nu har vi ikke huset mere, så den er nok allerede blevet revet op.
Vi havde sådan en dejlig have med masser af blomstrene buske, men
hende der overtog ville have græs i det hele.

Så har jeg i stedet for fået en stor have med en krydderurt jeg ikke
aner hvad er. Den dufter ikke og den smager ikke rigtig af noget. Når
jeg engang har et kamera, så tager jeg et billede af den, så må vi se
om ikke gruppen kan hjælpe.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-07 08:01

On Sun, 8 Apr 2007 21:16:06 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Heldige kartoffel!
>Mine rosmarin er ikke enårige - men de dør om vinteren, uanset om jeg tager
>dem ind, stiller dem i carporten eller udhuset.
>Hvordan hulen får du basilikum til at overvintre?

De skal stå på en veldrænet jord i læ. Hvis jorden er for våd i
vintertiden får de det skidt. Blæser det for meget samtidig med frost og
sol, så tørrer de nemt ud i grenene.
Står de i en potte indendøre, vil de nemt enten være for fugtige i
længere tid, det du'r ikke om vinteren, eller de tørrer ud, uden at man
lige opdager det.
Det er i hvert fald min erfaring, jeg har svært ved at overvintre dem i
drivhuset.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-04-07 10:51

> On Sun, 8 Apr 2007 21:16:06 +0200, "Inger Pedersen"
> <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> De skal stå på en veldrænet jord i læ.

Så er det der, det går galt.
Læet kan jeg nogenlunde skaffe, men min midtjyske lerjord er jo altså
uafvendeligt våd om vinteren.

Hilsen Inger