Male på murstensvæg
Fra : Hans

Dato : 07-04-07 14:23

Hejsa

Jeg har et malet mustenshus, og har sidste efterår fået muret en dør
til. Kan jeg male muren nu, eller skal der gå længere tid?

På forhånd tak
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 01:19

Hans wrote:

> Jeg har et malet mustenshus, og har sidste efterår fået muret en dør
> til. Kan jeg male muren nu, eller skal der gå længere tid?

Du kan godt male muren nu, hvis ikke den er våd.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 08-04-07 16:00

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Du kan godt male muren nu, hvis ikke den er våd.

Jeg bor også i malet murstenshus og huset trænger
efterhånden til en "opfriskning".
Jeg forestiller mig at rense al murværket med høj-
tryksrenseren - lade muren tørre og så male...!?

Korrekt? Eller skal det være mere besværligt?

Sidst men ikke mindst: Hvilken slags maling skal
jeg købe? Altså hvilken type?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-07 00:09

Uni Bull wrote:

> Jeg forestiller mig at rense al murværket med høj-
> tryksrenseren - lade muren tørre og så male...!?

Det kan ikke gå galt.

> Sidst men ikke mindst: Hvilken slags maling skal
> jeg købe? Altså hvilken type?

Absolut en diffusionsåben malingtype. Eventuelt total afrensning af al
gammel maling og så en behandling med Cempexo eller Skalcem - cementbaserede
malinger specielt til murværk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : John V.

Dato : 09-04-07 19:51

> [...]
> gammel maling og så en behandling med Cempexo eller Skalcem -
> cementbaserede malinger specielt til murværk.

Det afhænger jo af hvad huset tidligere er malet med.
Cementpulver malinger kan ikke med fordel anvendes hvis huset tidligere har
været malet.
Derimod vil silikat maling være en fordel, det er til gengæld vildt dyrt.
Almindelig murmaling er det billigste og nemmeste at bruge, desværre er de
som regel ikke særlig lysægte.
Plastmaling til udendørs brug kan også anvendes, men så skal der grundes
først på al ny puds.

Fordele/ulemper:
Cementpulvermaling: Difussionsåben og billig/holder ikke så længe, kan ikke
behandles med andre produkter senere.
Silikat: Kan ikke skalle af (hvis det er lavet rigtigt)/ vildt dyrt, ætser
glas stænker rigtig meget.
Murmaling ( også kaldet emulsionsmaling): Nemt at arbejde med, billigt, man
kan bruge den som grunder fortyndet med vand/ ikke så lysægte.
Plastmaling: Nemeste måde/ Smådyrt, og mindst en ekstra behandling

Af de nævnte malingstyper er kun Cementpulvermaling rigtigt diffusionsåben,
men den holder ikke oven på andre malingstyper.

MVH
John Vedsegaard

Fra : Hans

Dato : 08-04-07 20:06

On 2007-04-08 02:19:13 +0200, "Erik Ginnerskov"

Tak for dit svar :)

Mvh
Hans