Kompostkværn - kan den klippe bambus??
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 18:30

Hej
Jeg har lige fældet min bambus. Pyh, den var stor. Nu har jeg en kæmpe bunke
bambus liggende i haven, så næste projekt er at få det kørt væk. Der er til
cirka en million ture med traileren.

Så er det jeg tænker, måske kan jeg klppe det til flis med en flishakker /
kompostkværn.

Er der nogen af jer, der har prøvet det? Kan en kompostkværn klippe bambus
til småstykker?

Og, skal det være en specielt god kværn, eller kan den billigste model fra
HN (http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7600&n=10) bruges?

Venlig hilsen
Lars

Fra : Leonard

Dato : 05-04-07 18:37

On Thu, 5 Apr 2007 19:30:13 +0200, LarsM wrote:

> Så er det jeg tænker, måske kan jeg klppe det til flis med en flishakker /
> kompostkværn.

Hvorfor ikke bare brænde det af?

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 18:50

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare brænde det af?
>
> --
> Leonard
> http://leonard.dk/

Det er ikke lovligt, med mindre det er i brændeovnen.

-TT

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-07 19:04

"TT" <trp(minus)hajq.kk> skrev i en meddelelse

> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke lovligt, med mindre det er i brændeovnen.

Så er det at jyden spørger; hvorfor brænder du det ikke bare?
mvh
Kim

Fra : Leonard

Dato : 05-04-07 19:06

On Thu, 5 Apr 2007 19:49:50 +0200, TT wrote:

> Det er ikke lovligt, med mindre det er i brændeovnen.

Siden hvornår er det blevet ulovligt at have et bål?
- i byområder er der så vidt jeg ved nogle perioder, hvor det er lovligt
at brænde haveaffald af, men hvis det er et bål er der så vidt jeg ved
ingen begrænsninger på hvornår du må hygge dig med det.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-07 22:01

> [...]
> at brænde haveaffald af, men hvis det er et bål er der så vidt jeg ved
> ingen begrænsninger på hvornår du må hygge dig med det.

Netop, tag tre pølser med ud så er det lovligt.

Fra : J. E.

Dato : 06-04-07 13:14

> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Netop, tag tre pølser med ud så er det lovligt.

Nej - det er forbudt i mange kommuner at afbrænde haveaffald eller også
er det begrænset til visse uger. I øvrigt også noget værre svineri, da det
tit lægger et helt boligområde ind i røg.

I visse byer er det også kun tilladt at bruge skovhugget brænde
til brændeovnen - altså ikke paller, affaldstræ ol.

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B19990090005-REGL

Fra : Kim2000

Dato : 06-04-07 13:51

"J. E." <jn580@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I visse byer er det også kun tilladt at bruge skovhugget brænde
> til brændeovnen - altså ikke paller, affaldstræ ol.

Okay, det vidste jeg ikke. Herude på landet er det nu nok bare sådan at alt
brandbart ryger i brændeovnen, så gratisaviserne kan roligt komme med deres
20 kg ekstra affald om året, der er plads til det hele

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-07 21:16

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message>>
Hvorfor ikke bare brænde det af?

Det er forbudt i følge vedtægterne i grundejerforeningen. Og jeg er selv ret
glad for at naboerne ikke brænder affald.
mvh
Lars

Fra : Leonard

Dato : 06-04-07 07:58

On Thu, 5 Apr 2007 22:16:15 +0200, LarsM wrote:

> Det er forbudt i følge vedtægterne i grundejerforeningen. Og jeg er selv ret
> glad for at naboerne ikke brænder affald.

OK, det er da en årsag, der er til at forstå.
Bambus vejer jo ikke så meget, så med et par gode stropper kan der være
et meget højt læs på en trailer uden at det bliver til overlæs.

Jeg tror ikke en kompostkværn eller en flishugger kan snitte de tynde
strå.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-04-07 21:31

"LarsM" <mail2--netm--dk fjern bindestreger og indsæt snabela og punktum>
skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer, der har prøvet det? Kan en kompostkværn klippe bambus
> til småstykker?

Ja.

> Og, skal det være en specielt god kværn, eller kan den billigste model fra
> HN (http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7600&n=10) bruges?

Jeg brugte en pænt kraftig, men ville forvente, de fleste vil kunne kværne
bambus.
Min erfaring siger mig, at det er tynde kviste med blade eller nåle, der r
det sværeste. Men dem kan man jo bare sætte sig i solen med en håndbajer og
klippe manuelt med en rosensaks.

Hilsen Inger

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 05-04-07 22:49

Der er ikke nogen kompostkværnsknive der kan holde til bambus det er enormt
hårdt.

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 06-04-07 08:49

Hej
Jeg ville ikke have betænkligheder ved at leje vores ud til bambus

www.udlejer.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-04-07 14:23

Hvis det var mig, ville jeg da gemme alle de gode bambusstænger og bruge dem
til at binde planter op med, i stedet for at skulle gå og købe
opbindingspinde i dyre domme. Eler evt. sætte dem til gratis afhentning.
Hvor henne i landet er det?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 14:23

"Gainsbourg" wrote
> [...]
> dem til at binde planter op med, i stedet for at skulle gå og købe
> opbindingspinde i dyre domme. Eler evt. sætte dem til gratis afhentning.

Det er i Stenløse, Sjælland,
Du er velkommen til at komme forbi og hente dem
Men jeg har nu besluttet at jeg lejer en trailer og kører dem væk i morgen.
Det ta´r nok også for lang tid at kværne dem alle...
Tak til jer alle for jeres gode råd.
Venlig hilsen
Lars

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 08-04-07 16:58

LarsM wrote:

> [...]
> kompostkværn.
>
> Er der nogen af jer, der har prøvet det? Kan en kompostkværn klippe bambus

Det er komplet vanvittigt at køre godt havemateriale på forbrændingen.
Kværn lystigt løs. En kompostkværn æder uden problemer din bambus. Jeg
har lige været igennem samme tur. Har du ikke en kompostkværn, så køb en
omgående! Ikke nødvendigvis den billigste eller dyreste og i hvert fald
en støjsvag (tænk på naboerne). Det er de fleste af kværnetypen
(tandhjul). Haven elsker materialet. Læg det f.eks. langs hækken, hvor
du alligevel skal gå med saksen. Det er en vidunderlig fornemmelse at gå
på et blødt underlag i stedet for en klæg lerjord, som det er hos mig.
Forny laget efter behov og skrab engang imellem ned til jorden og se så,
hvor mange regnorme, der pludselig er.

Man hvad nu med stubbene? Fik du dem op også? Arbejdet er faktisk ikke
så slemt, hvis man er to; en til at grave og hakke ind i klumpen med
spaden og een til at trække i toppen. På den måde får man dem op lidt
efter lidt. Men hvis nu stubbene står tilbage, må du lægge jord hen over
og vande og gøde godt. Så skal de nok forsvinde i løbet af en 5-10 år

mvh
Niels

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-04-07 22:58

"Niels U. Kristiansen" <niels.u.kristiansen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:46191102.3DB1@mail1.stofanet.dk...

> Det er komplet vanvittigt at køre godt havemateriale på forbrændingen.
> Kværn lystigt løs. En kompostkværn æder uden problemer din bambus.

Ikke min erfaring. Min kompostkværn - ikke den billigste - har vanskeligt
ved at skære stænglerne helt igennem. Jeg valgte at køre 10 kæmpestore
trailerfulde på genbrugspladsen, medens min kone brændte resten nederst i
haven - på svagest mulige "blus" og med mindst muligt knalderi.
Mvh
Aksel