Hvad koster et sommerhus?
Fra : Henning

Dato : 05-04-07 14:47

Et umuligt spørgsmål selvfølgelig, men det er mere de løbende udgifter
jeg er interesseret i.
Antag man køber et hus til 1.000.000,- kontant. Hvad er der af årlige
udgifter i form af beskatning, renovation osv. inden man overhovedet
begynder at tænde for strøm og vand?

Fra : marberg

Dato : 05-04-07 15:23

Det kommer jo lidt an på hvor du vælger at slå dig ned.

MA

Fra : Henrik

Dato : 05-04-07 15:38

On 5 Apr., 15:46, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> [...]
> Antag man køber et hus til 1.000.000,- kontant. Hvad er der af årlige
> udgifter i form af beskatning, renovation osv. inden man overhovedet

Der er de samme udgifter som der er ved at have et almindeligt
parcelhus/villa. Dvs. udgifter til:

Ejendomsværdiskat (sædvanligvis 1% af 2001 vurderingen)
Ejendomsskatter
Renovation
Medlemskab af grundejerforening eller lignende

Og som marberg siger så kommer størrelsen af ovennævnte helt an på
hvor huset ligger.

Henrik

Fra : Henning

Dato : 05-04-07 17:10

>Der er de samme udgifter som der er ved at have et almindeligt
>parcelhus/villa. Dvs. udgifter til:
Mja... Nu bor vi i andelslejlighed, og er derfor fri for alle disse
poster Vi oplever dem ikke direkte på egen krop i hvert tilfælde.

> [...]
>Medlemskab af grundejerforening eller lignende
>
>Og som marberg siger så kommer størrelsen af ovennævnte helt an på

Odsherred - vi har kigget på
http://www.vurdering.skat.dk/Ejendomsvurdering men er ikke rigtig
blevet klogere.
Ejendomsværdiskat - 1% af offentlig vurdering eller salgsvurdering?
Der vil være tale om et nybygget hus, der er derfor ikke nogen
2001-vurdering.
Ejendomsskat - hvor ser man den henne?
Kan man slå de andre ting op på nettet her i påsken? Eller hvad
"plejer" de cirka at ligge på? Det svinger formodentlig ikke flere
100.000 fra landsdel til landsdel?

Fra : Leonard

Dato : 05-04-07 17:16

On Thu, 05 Apr 2007 18:10:16 +0200, Henning wrote:

> Kan man slå de andre ting op på nettet her i påsken?

Find et sommerhus i samme prislag og placering til salg og få en
salgsopstilling fra ejendomsmægleren. Der står svarene på de fleste af
dine spørgsmål og hvis ikke de gør, så ring til ejendomsmægleren og bed
om at få dem uddybet.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Ole C

Dato : 05-04-07 21:33

Henning skrev blandt andet:

> [...]
> Ejendomsværdiskat - 1% af offentlig vurdering eller salgsvurdering?

> Der vil være tale om et nybygget hus, der er derfor ikke nogen

Det er ikke noget problem at huset endnu ikke var bygget i 2001, for på
grund af skatteloftet bliver der lavet en beregning af hvilken værdi huset
VILLE have haft, hvis det havde været bygget da skatteloftet blev indført.
Mit sommerhus fra 2004, som nu er vurderet til 980.000, har man beregnet at
ville have kostet 510.000 dengang - og 1 procent i ejendomsskat er altså
5.100 kr.

> Ejendomsskat - hvor ser man den henne?

Blandt andet på kommunens hjemmeside.

> Kan man slå de andre ting op på nettet her i påsken? Eller hvad
> "plejer" de cirka at ligge på? Det svinger formodentlig ikke flere
> 100.000 fra landsdel til landsdel?

Prøv at se om der er et hus til salg hos home i det område hvor du søger.
Home (og sikkert også andre) har som regel en meget detaljeret økonomisk
oversigt på deres huse på internettet - herunder ejendomsskat og renovation.

--
vh
Ole C.

Fra : Henrik

Dato : 06-04-07 09:02

Ejendomsskattebilletten (indeholder normalt grundskyld,
rottebekæmpelse - meget lille beløb, og måske lidt andet) Du finder
den seneste offentliggjorte grundværdi (den kan selvfølgelig
stige..eller falde på det tidspunkt du flytter ind). Hos kommunene
eller på deres hjemmeside kan du finde grundskyldspromillen og så er
det bare at gange de to tal sammen og så ved du hvad du skal betale
årligt i grundskyld

Ejendomsværdiskat (beregnes som 1% af det laveste af 2001 vurdering
+5%, 2002-vurdering eller årets vurdering) For nybyggede huse laver
SKAT en vurdering af værdien af sommerhuset når huset er
indflytningsklart. Ved denne vurdering laves der tre vurderinger - en
2001 vurdering, 2002 vurdering og vurdering af huset idag. 2001+2002
vurderingerne laves ved at man vurdere hvad et tilsvarende hus vil
have kostet i 2001/2002 udfra de forhold der var på det tidspunkt.
Denne regel er indført som følge af skattestoppet for at nybyggere
ikke skal stilles dårligere end dem der havde et hus på det tidspunkt.

Renovation ved jeg ikke rigtig hvad ligger på normalt - men se en
salgsopstilling fra et andet sommerhus på samme vej i det område i vil
bygge på - så har du et skøn over udgiftens størrelse. Det samme gør
sig gældende for grundejerforening.

Henrik