Opløse acrylfugemasse?
Fra : Peter Jensen

Dato : 02-04-07 19:25

Hej,

Kan man opløse acrylfugemasse? Hvis JA, hvordan? En idiot mente at man kunne
spartel gipsplader med acrylfugemasse og derefter slibe på det !!! Nu er
jeg blevet sat på opgaven at få acrylfugemassen af gipsplader og derefter
spartle det op igen. Fed opgave !!

Fra : Leonard

Dato : 02-04-07 19:35

On Mon, 2 Apr 2007 20:24:40 +0200, Peter Jensen wrote:

> [...]
> jeg blevet sat på opgaven at få acrylfugemassen af gipsplader og derefter

Det kan opløses, delvist, med lampeolie, terpentin, WD40 o.lign. men det
vil sandsynligvis ødelægge gipspladerne.
Skær det væk med en skarp hobbykniv.
Der skal jo "bare" skæres V ned imellem pladerne, så der er noget at
fylde spartelmasse i.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-04-07 21:12

Én spartel kan tage det. Gips pladen bliver dog lidt beskadigt, men så er
det på den igen med korrekt spartel masse

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-04-07 14:38

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er jeg blevet sat på opgaven at få acrylfugemassen af gipsplader og
> derefter spartle det op igen. Fed opgave !!

Xylen og kloroform kan i hvert fald opløse acryl, så mon ikke det også kan
opløse acrylfugemasse (har ikke prøvet, jeg ved godt hvordan man spartler
gipsplader).
Husk åndedrætsværn og god udluftning, hvis du går igang med at
eksperimentere. Det er noget temmelig sundhedsskadeligt skidt

Det ville være at foretrække at fjerne acrylfugemasse mekanisk, men jeg tror
du trækker så meget pap af gipspladerne at deres styrke ødelægges. Det er
meget uheldigt at trække pappet af omkring samlingerne med skruer, og det er
nok der man har forsøgt at spartle.

Fra : J. E.

Dato : 03-04-07 22:04

> [...]
> acrylfugemassen af gipsplader og derefter spartle det op igen. Fed opgave !!

Så var der da to idioter - ham der smurte det på også, hvis ikke det er samme person ...