Jernvitriol, bider det på andet end mos i ~
Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-04-07 18:08

Jeg har læst at en brugte det mod mælkebøtter?, men tror ikke helt på
effekten.

Fra : F. Hansen

Dato : 02-04-07 18:17

> Jeg har læst at en brugte det mod mælkebøtter?, men tror ikke helt på
> effekten.
Måske hvis du lagde sækken over mælkebøtten, ville det have lidt effekt.

Mælkebøtter kan aflives med toxan plænerens.

Eller hives op med håndkraft hvis man ikke har andet og få tiden til at gå
med

Finn

Fra : Max

Dato : 02-04-07 19:50

Hej

> Mælkebøtter kan aflives med toxan plænerens.

Et par dråber saltsyre er også temlig effektiv :)

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-07 19:55

On Mon, 2 Apr 2007 19:07:55 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Jeg har læst at en brugte det mod mælkebøtter?, men tror ikke helt på
>effekten.

Det virker ikke mod mælkebøtter.
Til gengæld kan det misfarve fliser ret voldsomt.

Jeg har også hørt det kan bruges til at styre farven på hortensia - de
skulle blive blå hvis man gav bedet et drys jernvitriol.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 02-04-07 20:01

Hej Mads

> Jeg har også hørt det kan bruges til at styre farven på hortensia - de
> skulle blive blå hvis man gav bedet et drys jernvitriol.

Det bruger man nu aluminiumssulfat til.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-07 20:51

On Mon, 2 Apr 2007 21:00:48 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Det bruger man nu aluminiumssulfat til.

Jojo, det ved jeg.
Men man kan - har jeg hørt - lege lidt med farven ved at bruge
jernvitriol. altså, gå fra svagt blå til mere blå, efter hvor meget man
giver - men det kan man givetvis også med aluminiumsulfat.
Men hvis man nu lige har en spand jernvitriol stående, og den virker
nogenlunde på samme måde .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/