Vindruer i drivhus, 3 slags
Fra : Grønne

Dato : 31-03-07 20:17

Vi er endelig ved at være nået så lang med vores 30m2 drivhus at vi skal ha
sat lidt planter og noget af det første skal være 3 slags vindruer. Hvad
skal vi vælge, det skal gerne være store druer og fruen ønsker at de skal
være kernefri !

Hvad vi i anbefale ?

Og lige et tillægs spørgsmål, skal jeg gøre noget specielt ved jorden. De
kommer til at stå i 50 cm god ny lagt muldjord i blandet noget kompost.

/Grønne

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-07 22:12

Grønne skrev:
> [...]
> skal vi vælge, det skal gerne være store druer og fruen ønsker at de skal

Heimrod og Schuyler er populære druer på vores breddegrader, jeg har
selv en af hver foruden tre vinstokke af en sort jeg ikke kender, den er
fra Italien og bærer store grønne kernefri druer, men den har en lang
sæson - hvis vi har en kold sommer, så når den ikke at modnes før
nattefrosten kommer i oktober.

Selvom vi i Danmark er begyndt at dyrke vin mhp. vinbrygning, så er det
kun ganske få sorter, der kan trives her på vores breddegrader - typisk
er druerne små, med kærner ligesom smagen er mindre attraktiv end druer
fra de sydeuropæiske lande.

Hvis i vil vide lidt mere om forskellige sorter, så har den danske
vinavlerforening en hjemmeside om sorter (dog fortrinvis sorter til
vinbryg) og Landbohøjskolen er også begyndt at forske og undersøge
vinsorter der er egnet til at blive dyrket i Danmark.
http://vinavl.dk/
http://www.pometet.kvl.dk/Vinliste.htm

> Og lige et tillægs spørgsmål, skal jeg gøre noget specielt ved jorden. De
> kommer til at stå i 50 cm god ny lagt muldjord i blandet noget kompost.

Vinstokke udvikler temmelig kraftigt rodnet, så det er tilrådeligt at
plante vinstokkens rod udenfor drivhuset og lede stammen gennem
fundament eller ind under glasset og ind i drivhuset. Husk at stammen
med tiden bliver kraftig, den kan nemt blive på tykkelse med en arm.

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Grønne

Dato : 02-04-07 21:52

> [...]
>
> Og lige et tillægs spørgsmål, skal jeg gøre noget specielt ved jorden. De
> kommer til at stå i 50 cm god ny lagt muldjord i blandet noget kompost.

Er der virkeligt ikke flere her inde der har en mening om hvilken vindruer
jeg skal vælge ??

/Grønne, der gerne skulle plante i påsken !

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-07 07:03

On Mon, 2 Apr 2007 22:51:35 +0200, "Grønne" <ag@ag.ag> wrote:

>Er der virkeligt ikke flere her inde der har en mening om hvilken vindruer
>jeg skal vælge ??

Klaus har sagt hvad der skal siges - sådan ca.

Himrod og Schuyler er noget nær de bedste valg, når det er til
spise-druer.
Der findes også en rød som hedder 'Vanessa', om den er kernefri kan jeg
ikke huske. Så vidt jeg husker er den ikke helt så sød som de to andre,
men den er/burde være men at få fat på.

>/Grønne, der gerne skulle plante i påsken !

Det kan jo også sagtens nåes endnu
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/