Lægge kartofler i murer spand?
Fra : MaG

Dato : 30-03-07 18:11

Ja så fik vi det nye "ide nyt" ind af døren og der var en super ide med at
lægge kartofler i en 10 liters sort potte, men nu har vi en masse 12 liters
murer spande stående som aldrig har været brugt, og tænkte så på om man
kunne bruge dem istedet for? Har engang hørt noget om at man ikke må bade i
en murer balje da der er nogle stoffer i sådan en som ikke så godt? og
tænkte så på om der måske også er det i sådan en murer spand som kan gå over
i kartoflerne?

Håber at i kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-03-07 19:08

"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> og tænkte så på om der måske også er det i sådan en murer spand som kan gå

Det tror jeg ikke du behøver være bange for. Jeg ville ikke være bekymret.
Det vil nok være en god ide ikke at vande for meget. Eller bor evt. et hul i
spandens bund. Kartofler tåler ikke at stå i vand.
Hilsen Matthias

Fra : Dan Andersen

Dato : 30-03-07 20:38

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-07 21:29

On Fri, 30 Mar 2007 19:10:43 +0200, "MaG" <maria@fredslund.biz> wrote:

> [...]
>tænkte så på om der måske også er det i sådan en murer spand som kan gå over

Jeg ville ikke have noget problem med det. Har selv en plan om at sætte
kartofler i store sorte murerbaljer, skal bare lige ahve dem købt først.

Jeg tror ikke at en sort murerspand er lavet af noget specielt
anderledes plastik end de potter man bruger i gartnerierne.

Bare husk at lave hul i bunden af spandene hvis du bruger dem. Der må
ikke stå vand i, og det er der alt for stor risiko for hvis ikke der er
hul i bunden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 30-03-07 21:31

Førhen brugte man jern baljer hvor der havde været kemiske produkter i, idag
bruger man plastik baljer og spande som er helt nylavede og ikke nogen
former for genbrud altså plastik brug dem trygt,

Fra : Per Tordrup\(MIL\)

Dato : 30-03-07 22:50

Hmm, måske ikke lige noget med murespande at gøre, men jeg læste engang at
man osse kunne bruge gamle bildæk, man startede med 2 dæk fylte dem op med
jord satte 2 - 3 kartofler og når de så var kommet op lagde man et dæk mere
på og fylte jord påsådan blev man ved indtil man ikke havde flere dæk, eller
stablen var høj nok, når man så ville høste væltede man bare stablen og tog
kartoflerne. Jeg har ikke prøvet, endnu

Per

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Førhen brugte man jern baljer hvor der havde været kemiske produkter i,
> idag bruger man plastik baljer og spande som er helt nylavede og ikke
> nogen former for genbrud altså plastik brug dem trygt,

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : BA

Dato : 30-03-07 23:45

"Per Tordrup(MIL)" <ds013aper@mil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dæk, eller stablen var høj nok, når man så ville høste væltede man bare
> stablen og tog kartoflerne. Jeg har ikke prøvet, endnu

Jeg har set nøjagtigt det samme i et eller andet "økologisk" center på
Bornholm for ca 10 år siden.
Ideen med at fylde dæk på efterhånden (ligesom at hyppe kartofler) er, at
der så vil blive ved med at blive dannet kartofler fra stænglen fra toppen,
eller sådan noget lignende
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 31-03-07 07:06

Virkelig god ide
Brugt her i Ledøje i mange år
Har selv 10 baljer stående
Husk huller så de ikke drukner
Per

Fra : MaG

Dato : 01-04-07 20:53

Hej igen!

1000 tak for svarene, nu står den endelig på hjemmedyrket kartofler her hos
os, håber at det bliver godt...glæder mig til at skulle igang med projektet!

Maria

Fra : Klaus Andersen

Dato : 03-04-07 12:37

> [...]
> og tænkte så på om der måske også er det i sådan en murer spand som kan gå

Hej Maria

Jeg ville bestemt ikke bruge murerspande eller baljer.

De er lavet af en speciel blød form for plast som tåler at man slår gammel
størknet mørtel ud af dem med en hammer.

For at give plasten denne egenskab indeholder de endog meget store mængder
phtalater som er meget skadelige, især for børn og unge, som kan få ødelagt
deres senere forplantningsevne.

Samtidig benyttes der også en række tjærestoffer og PAH'er til at give den
meget bløde plastik dens egenskaber - disse er meget kræftfremkaldende.
Du vil enda nogengange opleve at en murerspand lugter lidt røg/tjæreagtigt.

Nej - jeg ville helt sikker ikke benytte murerspande eller baljer.

Mvh

KA

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-07 13:50

On Tue, 3 Apr 2007 13:37:16 +0200, "Klaus Andersen"
<klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Du vil enda nogengange opleve at en murerspand lugter lidt røg/tjæreagtigt.

Jeg har ingen anelse om om det er rigtigt, men jeg tror ikke rigtigt på
at arbejdstilsynet ville tillade murere at arbejde med giftige
redskaber.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-04-07 14:34

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg har ingen anelse om om det er rigtigt, men jeg tror ikke rigtigt
> på at arbejdstilsynet ville tillade murere at arbejde med giftige
> redskaber.

Der er i den grad forskel på at arbejde med noget og opbevare fødevarer i
noget. Der er en grund til at man opererer med begrebet "food-grade
plastic".

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 19:30

> Jeg har ingen anelse om om det er rigtigt, men jeg tror ikke rigtigt på
> at arbejdstilsynet ville tillade murere at arbejde med giftige
> redskaber.

Jeg kan så fortælle dig at det er fuldstændig korrekt at en murerspand ikke
egner sig til grøntsagsdyrkning på grund af phtalater mm. og at murerne jo
ikke går og sutter på spanden så her er det en helt anden sag.
Og så har du vist i øvrigt ingen anelse overhovedet om havd arbejdstilsynet
i øvrigt tillader af usunde og giftige ting og sager i industri og byggeri
mm.?

Hilsen Arne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-07 19:54

On Tue, 3 Apr 2007 20:30:17 +0200, <Afix> wrote:

>Jeg kan så fortælle dig at det er fuldstændig korrekt at en murerspand ikke
>egner sig til grøntsagsdyrkning på grund af phtalater mm. og at murerne jo
>ikke går og sutter på spanden så her er det en helt anden sag.

Man sutter da heller ikke på spanden fordi man dyrker kartofler i
den.....

Hvad er den dybere forskel på en murerspand og relativt blødt plast og
så en sort plastpotte fra Billund Plast?

>Og så har du vist i øvrigt ingen anelse overhovedet om havd arbejdstilsynet
>i øvrigt tillader af usunde og giftige ting og sager i industri og byggeri
>mm.?

Faktisk ikke - men man hører jo ofte i medierne at de brokker sig over
småting.

Jeg spørger netop fordi jeg gerne vil vide hvad man må og ikke må, og
for at blive klogere på sagen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 20:00

> On Tue, 3 Apr 2007 20:30:17 +0200, <Afix> wrote:
>

> Jeg spørger netop fordi jeg gerne vil vide hvad man må og ikke må, og
> for at blive klogere på sagen.

Det er ok at spørge - en plastpotte til planter indeholder meget mindre af
de farlige phtalater end murer spanden, og heller ikke så mange af de andre
giftige ting. Men det at en plasttype er hård betyder stadig ikke at den må
bruges til dyrkning eller opbevaring af fødevarer, det kommer helt an på
hvilken type plast det er.
og jeg ved godt at man ikke sutter på spanden når man dyrker noget i den ,
men grundenb til at murerspanden er farlig er at giftstofferne optages i
jorden og videre over i grøntsagerne.

Hilsen Arne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-07 19:06

On Tue, 3 Apr 2007 21:00:22 +0200, <Afix> wrote:

> [...]
>bruges til dyrkning eller opbevaring af fødevarer, det kommer helt an på

En plastpotte er ikke nødvendigvis hård.
Jeg har kigget lidt på mine kasser med potter ude i stalden og kan ikke
finde noget om hvilken type plast de er lavet af og har ikke haft tid at
søge nærmere.

Heller ikke på mine murerspande står hvad de er lavet af.

>og jeg ved godt at man ikke sutter på spanden når man dyrker noget i den ,
>men grundenb til at murerspanden er farlig er at giftstofferne optages i
>jorden og videre over i grøntsagerne.

Men hvor stort er problemet?
Millionvis af grøntsager starter deres liv i plastpotter - de tidligste
nye danske kartofler er forkultiveret i sorte plastpotter inden de
plantes ud i marken.

Jeg har i øvrigt lige købt mig 5 sorte murerbaljer, 90 liter, som skal
bruges til kartoffeldyrkning i drivhuset. En risiko, måske? Men jeg tør
uden videre tage den risiko.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus Andersen

Dato : 05-04-07 00:01

> Jeg har i øvrigt lige købt mig 5 sorte murerbaljer, 90 liter, som skal
> bruges til kartoffeldyrkning i drivhuset. En risiko, måske? Men jeg tør
> uden videre tage den risiko.

Ja - ja Mads det er ok ... løb du bare risikoen, det er jo din private sag.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4338328/

Mvh

KA

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-07 07:40

On Thu, 5 Apr 2007 01:00:51 +0200, "Klaus Andersen"

>Ja - ja Mads det er ok ... løb du bare risikoen, det er jo din private sag.
>
>http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4338328/

Men hvorfor blande antallet af børn ved kunstig befrugtning ind i det?
Jeg har ingen ønske om børn, men om tidlige kartofler.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus Andersen

Dato : 05-04-07 21:58

> Men hvorfor blande antallet af børn ved kunstig befrugtning ind i det?
> Jeg har ingen ønske om børn, men om tidlige kartofler.

Du er da vist ikke den skarpeste kniv i skuffen?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-07 07:55

On Thu, 5 Apr 2007 22:58:01 +0200, "Klaus Andersen"

>Du er da vist ikke den skarpeste kniv i skuffen?

Du vil altså hellere svine mig til end svare på spørsmålet?

I så fald EOD herfra.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 11:19

> Du vil altså hellere svine mig til end svare på spørsmålet?

Jeg tror du tager fejl Mads, han sviner dig ikke til, men konstaterer blot.
Men jeg er ikke enig med ham, jeg tror ikke du er langsomt opfattende. Til
gængæld tror jeg du er et fjols.

Hilsen Arne

Fra : Rene Joergensen

Dato : 06-04-07 11:45

<Afix> <Afix> wrote:

> Jeg tror du tager fejl Mads, han sviner dig ikke til, men konstaterer blot.
> Men jeg er ikke enig med ham, jeg tror ikke du er langsomt opfattende. Til
> gængæld tror jeg du er et fjols.

Hvad sker der lige for tonen i gruppen?

At Mads ikke har ønske om børn gør ham vel ikke til et fjols?

Prøv at holde en sober tone tak.

--
-René

Fra : Klaus Andersen

Dato : 06-04-07 11:59

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der lige for tonen i gruppen?
>
> At Mads ikke har ønske om børn gør ham vel ikke til et fjols?
>
> Prøv at holde en sober tone tak.

Du har ret Rene - at Mads ikke har noget ønske om børn gør ham ikke til et
fjols.

Det var ikke pænt af mig at skrive det med "kniven i skuffen" ... og at Arne
kalder ham et fjols er heller ikke godt.

Undskyld Mads

Mvh

KA

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-07 16:44

On Fri, 6 Apr 2007 12:19:06 +0200, <Afix> wrote:

>Jeg tror du tager fejl Mads, han sviner dig ikke til, men konstaterer blot.
>Men jeg er ikke enig med ham, jeg tror ikke du er langsomt opfattende. Til
>gængæld tror jeg du er et fjols.

Så man sviner ikek folk til når man siger de ikke er for kloge?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-04-07 09:39

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Men hvorfor blande antallet af børn ved kunstig befrugtning ind i det?
> Jeg har ingen ønske om børn, men om tidlige kartofler.

Siden andre nu bare kaster med mudder, vil jeg svare hvad sammenhængen
er:

Ptalater er mistænkt for at gribe forstyrrende ind i kroppens
hormonbalance. Det gælder også kønshormonerne og derfor kan det være
svært at få børn, hvis man har spist for mange ptalater.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-07 17:00

On Wed, 04 Apr 2007 20:05:50 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>søge nærmere.
>
>Heller ikke på mine murerspande står hvad de er lavet af.

Nu har jeg undersøgt sagen nærmere.
Der står rent faktisk på mine murerspande og nyindkøbte murerbaljer hvad
de er lavet af. PE (PolyEthylen)

Ifølge The Plastic Web's side om PE
http://www.ides.com/generics/PE/PE_overview.htm er 'Food Contact
Acceptable'

Lidt søgen om phtalater siger at det bruges i pvc (PolyVinylchlorid) for
at blødgøre det. Så vidt jeg kan se bruges der slet ikke phtalater i
PE-plastik.

Vandrør som graves ned fra vandværk til forbruger er også lavet af en
PE-plastik.

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at bruge disse spande til at
dyrke årets tidligste kartofler - men jeg er selvfølgelig også bare et
uskarpt fjols ....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Dan

Dato : 13-04-08 14:39

> Lidt søgen om phtalater siger at det bruges i pvc (PolyVinylchlorid) for
> at blødgøre det. Så vidt jeg kan se bruges der slet ikke phtalater i
> PE-plastik.

Gad vide hvad der er i plasticen omkring salaten i supermarkedet,
kartoffelposen mv.
Man kunne jo også undre sig over hvad der er i de der jordposer, som mange
bruger til tomater og agurker.
Man kan jo også gå "økovejen" og så bo ved siden af en meget trafikeret vej

Eller hvad nu hvis en keminova due skider på dine ærter?
/Dan