Er det meget EL
Fra : Kim2000

Dato : 30-03-07 17:10

Vi har et almindeligt hus på landet og har lige aflæst, vi kan se de
tidligere ejere i 2003, 2004, 2005 brugte godt 3000 KW, vi har brugt 5000 i
2006. Er dette er højt forbrug eller er det fordi de tidligere ejere var
gamle mennesker uden computer.

Vi har ikke de helt vilde ting synes jeg.

1 TV, 20" fra 1996 (lige udskiftet med 32" LCD)
fryser
køleskab
computer med fladskærm
og selvfølgelig lamper

Men er det et meget normalt forbrug? Eller skal alle advarselslamper lyse?

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : JSC-privat

Dato : 30-03-07 17:17

> [...]
> og selvfølgelig lamper
>
> Men er det et meget normalt forbrug? Eller skal alle advarselslamper lyse?

Hej

Det lyder bestemt i den høje ende - har du centralvarme/oliefyr med
cirkulationspumpe? ADSL forbindelse med "modem" som står tændt

Alder på fryser og køleskab er også relevant at se på!!

Mvh.

Jørgen

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-07 17:40

In news:460d366d$0$7239$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Kim2000 <kim2000@surfer.dk> typed:
> [...]
> computer med fladskærm
> og selvfølgelig lamper
>
> Men er det et meget normalt forbrug? Eller skal alle

Jeg synes, at det er et stort forbrug. Jeg kan fortælle at min mand og
jeg (pensionister )har:

TV 42" plasma (bruger vist en hel del strøm).
2 computere med et altid tændt adsl modem på den ene
DVD optager
Parabol (der er tændt i adskillige timer i døgnet)
(De 4 ovenstående apparater kører på "standby" er altså aldrig helt
slukket. )
Fryser
Vaskemaskine
Køleskab
Komfur
Mikro/Combi-ovn (bliver brugt næsten hver dag)
Et havebassin m. luftpumpe gående året rundt + 1 alm. ret stor pumpe
til cirkulation af 10kbm. vand, denne pumpe kører i ca. 8 mdr. om året
konstant. Desuden er der tilsluttet en stor ultraviolet lampe
(algedræber), den er også tændt i 8 mdr.

De lamper vi bruger har ganske vist sparepærer i, det sparer
selvfølgelig lidt

Pumpen på fyret bruger vel også noget strøm.

Vi bruger 4.500 kwh på årsbasis, så i forhold til det du skriver, så
synes jeg godt nok at I har et temmelig stort forbrug af el.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-07 17:54

In news:460d3d4b$0$833$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> typed:

> Vi bruger 4.500 kwh på årsbasis, så i forhold til det du skriver, så
> synes jeg godt nok at I har et temmelig stort forbrug af el.

Jeg mente selvfølgelig ikke 4.500 kwh men 4.500 KW på årsbasis. Dertil
skal lige tilføjes, at både fryser og køleskab er spritnye.

Fra : Jens G

Dato : 31-03-07 07:40

Det var da korrekt nok med kwh.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-07 11:23

Tove Krieger skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg mente selvfølgelig ikke 4.500 kwh men 4.500 KW på
> årsbasis.

Jo - du mener kwh

H'et angiver timerne og er nødvendig for at finde ud af hvor
længe du har brugt hvor mange Watt.

Vores er væsentlig større, men da vi har el-opvarmning, så kan
det ikke sammenlignes.

Jan

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-03-07 18:46

Kim2000 wrote:
> [...]
> computer med fladskærm
> og selvfølgelig lamper
>
> Men er det et meget normalt forbrug? Eller skal alle advarselslamper

Det lyder voldsomt.

Vi har
fjernsyn og radio, video mv.
2 computere
køleskab
em-hætte
fryser
vaskemaskine
tørretumbler
opvaskemaskine
ADSL-modem

og et forbrug på knap 4000kWh

Og selv om vi benytter sparepærer og de hårde hvidevarer så vidt muligt er
A-mærket, synes jeg nok der er langt op til 5000kWh.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : tp

Dato : 30-03-07 20:08

> Det lyder voldsomt.

ro på. Vi er hysteriske - har skiftet alt til a og a++. Computere skiftet
til bærbare, lavenergi cirk.pumpe og alt det der. Vi er kommet ned på
2800kw. tror man siger at 4000 er normalt, såe det er vel kun 25% over
normalen

Meeen tjek fryser og køleskab - det er vidst de værste synere (lån/køb en
elmåler og sæt på). Vi skar ihvertilfælde 600kw væk på den regning!

elvarme - kraftig brug af tørretrumbler, gamle (måske flere)
cirkulationspumper, og så standby strøm for diverse dimser er også mulige
synere

Fra : Sidse

Dato : 30-03-07 20:20

> [...]
> og selvfølgelig lamper
>
> Men er det et meget normalt forbrug? Eller skal alle advarselslamper lyse?

Hvad med varmt vand? Hvis i bruger elvandvarmer, evt. bare en del af året,
lyder 5000 da ikke slemt.
Vi bruger 5-5500 om året med elvandvarmer og tørretumbler.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : Kim2000

Dato : 31-03-07 02:10

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyder 5000 da ikke slemt.
> Vi bruger 5-5500 om året med elvandvarmer og tørretumbler.

Vi bruger tørretumbler (energimærke B, vi synes der simpelthen var for stor
prisforskel på A og B mærkerne), men har ikke el vandvarmer, hvilket der nu
nok bliver købt her i løbet af foråret, da vi har fastbrændselsfyr.
Cirkulationspumpen er formentlig de første 10-15 år gammel, men den kan man
vel ikke rigtig målestrømmen på, men det er da en grundfos. Måske er den
endda ældre, da det tidligere par, der boede i huset i 54 år ikke udskiftede
noget noget som helst før det i bogstavligste forstand var helt færdigt, så
det er måske et sted, hvor vi skal købe nyt. Fryseren er en 100 liter
kummefryser fra 1978, vi ved den er dyr i drift, men alligevel, måske kan en
ny tjene sig ind på nogle år?
Køleskabet er køle og fryseskab (energimærke B). Vi er "nødt" til at have
mere fryseplads end de 25 liter der er i skabet, da vi bor på landet og har
det med at købe en landgris og slagte ænderne om efteråret osv.

En af de ting vi nok skal blive bedre til er slukke computeren, der er tændt
stort set konstant og fjernsynet har det også med at køre i baggrunden fra
vi er kommet hjem til vi går i seng. Endelig har jeg lige læst at en elkedel
åbenbart står og bruger strøm, hvis man ikke slukker den på
stikkontakten(?).

Lampepærene har vi stille og roligt udfaset med elsparepære, men jeg bruger
halogen kontorlampe til at tegne og forberede mig ved. Men vi skal nok blive
bedre til at slukke lyset når vi ikke bruger det.
mvh
Kim

Fra : Preben

Dato : 31-03-07 09:33

> 1 TV, 20" fra 1996 (lige udskiftet med 32" LCD)

Forvent større strømforbrug fra LCD-skærmen. Det er en stor skrøne det med strømforbruget var højere på de gamle
fjernsyn. Efterhånden er LCD'erne nede på nær det for de almindelige skærme, men det er ikke usædvanligt at de ligger på
over 100W i 32".

> fryser
> køleskab

Skift til nyt A+ eller A++

Mit kølefryseskab (170cm) er A+ og ligger på godt 0.6KWh i døgnet. Dvs. det koster ca. 1 kr. om dagen. Husk også at
lukke køleskab/fryser hurtigt igen så kulden ikke forsvinder ud igen. Det betyder meget hvor længe det står åbent og
hvor meget kulde der forsvinder derfra.
Desuden lad mad afkøle helt inden det sættes i køleskab - der er jo ingen grund til at bruge mere energi på at afkøle det.

> computer med fladskærm

Hvis den står tændt døgnet rundt (jeg går ud fra at skærmen går i standby når I ikke bruger den) og at det er en
stationær, så forvent at den bruger omkring 75-100W når den ikke belastes (alm. brugere belaster den stort set ikke).

Din fladskærm bruger næsten ligeså meget strøm som en almindelig monitor. Det er set ud fra det perspektiv at du sikkert
har en væsentligt større fladskærm end den almindelige skærm du brugte tidligere. Der er desuden stor forskel på hvor
meget strøm fladskærmene bruger (det kan også være en parameter når man vælger skærm).

> og selvfølgelig lamper

Brug energispare overalt hvor det er muligt. Vær opmærksom på halogen-pærer. De sluger meget strøm - typisk ligger der
jo 20W i hver pære og typisk har man en 2-3 tændt ad gangen for at få lyset "rundt".

Og som andre også nævner - cirkulationspumpe. De gamle brugte 50+ W og de nye energisparepumper regulerer hele tiden ind
efter hvad der er nødvendigt og banker ikke løs hele tiden uden at det er nødvendigt (mener de siger 6W som det laveste).
Iøvrigt så kan det være den er indstillelig i 3 forskellige niveauer. Du kan sikkert (i hvert fald om sommeren/foråret)
sætte den ned på det laveste uden at det betyder dårligere varme. Du skal jo kun opvarme vandet og det er unødvendigt at
bruge energi på at piske vand rundt til radiatorerne om sommeren.

Fra : Jesper Larsen

Dato : 31-03-07 10:17

Preben wrote:

> [...]
> Desuden lad mad afkøle helt inden det sættes i køleskab - der er jo ingen grund til at bruge mere energi på at afkøle det.

Det er rigtigt i forhold til energiforbruget, men næppe noget der
fremmer hygiejnen. Bakterier trives rigtigt godt under denne afkøling,
så den bør ske hurtigst muligt. Altså hurtigst muligt i køleskab! Det er
selvfølgelig ikke godt for energiforbruget, så man må nok finde et
kompromis.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Fra : Leonard

Dato : 31-03-07 10:40

On Sat, 31 Mar 2007 11:16:36 +0200, Jesper Larsen wrote:

> [...]
> så den bør ske hurtigst muligt. Altså hurtigst muligt i køleskab! Det er
> selvfølgelig ikke godt for energiforbruget, så man må nok finde et

Kompromis?
- jeg vil hellere bruge lidt mere energi end have dålig mave af
halvfordærvet mad.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Jesper Larsen

Dato : 31-03-07 11:09

Leonard wrote:

> Kompromis?
> - jeg vil hellere bruge lidt mere energi end have dålig mave af
> halvfordærvet mad.

Enig, men det vel ikke smart at sætte maden direkte fra komfur i
køleskab, selvom det er det bedste ift. hygiejnen. Det var bare det, jeg
mente.

Fra : Leonard

Dato : 31-03-07 14:38

On Sat, 31 Mar 2007 12:09:27 +0200, Jesper Larsen wrote:

> Enig, men det vel ikke smart at sætte maden direkte fra komfur i
> køleskab, selvom det er det bedste ift. hygiejnen. Det var bare det, jeg
> mente.

Hvorfor skulle det ikke være smart?
- altså bortset fra at det vel lige skal forbi spisebordet og
hovedparten skal spises, så resten kan komme i køleskab til næste dag.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 31-03-07 22:33

> Hvorfor skulle det ikke være smart?

Forestil dig hvad sker med temperaturen i et lille, lukket skab hvor en
gryde med 7 liter skoldhed suppe sættes ind... Tror du de andre madvarer
i skabet har godt af det?

--
Michael

Fra : Kim2000

Dato : 01-04-07 07:50

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

> Forestil dig hvad sker med temperaturen i et lille, lukket skab hvor en
> gryde med 7 liter skoldhed suppe sættes ind... Tror du de andre madvarer i
> skabet har godt af det?

Næppe, men når det har været på bordet i 30-45 minutter, så er det jo ikke
skoldhed længere. Vi er nu også kun 2 så 7 liter laver vi ikke

Ifølge Illustreret Videnskab er der en japaner der tænkt på det problem med
at åbne og lukke lågen. Han har gjort det gennemsigtigt, det er så genialt
at man undres over det ikke er sket før.
mvh
Kim

Fra : Preben

Dato : 01-04-07 08:11

> [...]
> så den bør ske hurtigst muligt. Altså hurtigst muligt i køleskab! Det er
> selvfølgelig ikke godt for energiforbruget, så man må nok finde et

Ja, lad aldrig maden stå natten over... Det vil være dybt godnat.

Det med bakterierne.. ja, men maden har jo (forhåbentligt) været over
kogepunktet og alle bakterierne er døde. Så hvis man f.eks. har opdelt
hvad der kommer på bordet og hvad der ikke gør vil bakterieniveauet være
minimalt i maden alligevel. Derfor kan den godt afkøles en del uden at
bakterierne vil eksplodere selvom denne vækst er eksponentiel.

Og hvis folk ellers kan tage maden med andet bestik end det de spiser
med og ikke hoster udover bordet, så vil bakterieniveauet alligevel være
minimalt på maden fra bordet.

Fra : Kenned

Dato : 31-03-07 09:33

Kim2000 wrote:
> [...]
> computer med fladskærm
> og selvfølgelig lamper
>
> Men er det et meget normalt forbrug? Eller skal alle advarselslamper

Har i eget vandværk?

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 31-03-07 11:44

"Kenned" <tgs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er såment kun 5,5 KWH mere per dag.
Hvis I bare lader vaskemaskinen køre en enkelt eller 2 gange mere om
måneden end
de forrige ejere, kommer I let op på det forbrug.
Det er ialt kun knapt 14kwh per dag. Ville være glad for at bruge så lidt.
Vi bruger knapt 40KWH om dagen! Primært på grund af mit akvarie og vores
computere.

Elmer

Fra : Gunna007

Dato : 31-03-07 21:25

> [...]
> i 2006. Er dette er højt forbrug eller er det fordi de tidligere ejere var

Har i børn ??

Men jeg hopper også på den med at i vasker og tørrer mere tøj end de
foregående ejere.
Hvad med opvaskemaskine ??
Der er mange ting som gør sig gældende.

Vores forbrug på 2 voksne og 2 børn var 2006 på 5000 kwh
Indenvi fik børn var det på ca 3000 kwh.
Men nu kører mikroovnen, og elkedlen, og min nye Senseo jo mere end før i
tiden.

Og iflg dongenergy er det vist meget normalt forbrug.

Hilsen G