Olie til plænetraktor ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-07 12:31

Hej NG.

Min plænetraktor skal have en SAE 30 motorolie.
Jeg synes det er for dyrt at betale 30 kr for 0,6 liter hvis jeg kan
købe fx. 4 liter Castrol GTX Highmilage 15W-40 til 125 kr.
Er det så vigtigt at det er en SAE 30 olie ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-03-07 14:14

[...]

Nej men det vil alle havemaskinepushere garanteret prøve at bilde dig ind.
15W-40 er fint.

Steen.

Fra : M Sørensen

Dato : 30-03-07 20:11

> [...]
> Er det så vigtigt at det er en SAE 30 olie ?
>
> Nej men det vil alle havemaskinepushere garanteret prøve at bilde dig ind.

og de pushere kan nu også godt have ret for en SAE 30 olie er beregnet
til motore der er stænk smurt , hvor i mod 15/40 er til tryk smurte motor

Mvh jens

Fra : Niels Kristensen

Dato : 31-03-07 02:04

> og de pushere kan nu også godt have ret for en SAE 30 olie er beregnet
> til motore der er stænk smurt , hvor i mod 15/40 er til tryk smurte motor
>
> Mvh jens

Jeg har igennem 30 år serviceret og skiftet olie på mange plæneklippere og
altid brugt det billigste, jeg kunne finde - eks. 10w-40 mineralsk olie
og aldrig oplevet problemer med det.
Ligeledes har jeg fået mange ud at køre igen, efter at de egentlig var
dømt til storskrald.

Det er meget vigtigere at få olien skiftet f.eks. en gang om året, da der
som regel ikke er oliefilter på disse motorer.
Jeg har tappet megen sort tjære af motorer, fordi man bare kører så
længe der er liv, når man hiver i startsnoren.
Motorhaverier med revet cylinder er set, fordi der manglede olie, eller
motoren
er blevet overophedet enten ved for stor belastning / høje omdrejninger /
lang køretid
eller manglende køling, fordi køleribberne var fyldt op med gammelt græs og
snavs.
En sådan motor er ikke til at redde.

De fleste rotorklippere skrottes pga. rust i skjoldet, fordi man "glemmer"
at rengøre underneden inden vinterhi.

Husk iøvrigt at når man vipper motoren, skal tændrøret pege op i
luften som stjernen på et juletræ, så olien bliver i bundkaret og
ikke flyder ud i udstødningen eller i indsugningen og ødelægger
luftfilteret, hvis det er af papir.

Mvh. Niels.

Fra : Henning Lund

Dato : 01-04-07 11:21

M Sørensen skrev:

> og de pushere kan nu også godt have ret for en SAE 30 olie er
> beregnet til motore der er stænk smurt , hvor i mod 15/40 er
> til tryk smurte motor

Korrekt.

--
Mvh Henning Lund