Tagrende mm på udehus
Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 10:40

Hej Gruppe

Lagde som absolut lægmand nyt tag på mit udehus sidste sommer.
Detsværre spurgte jeg ikke om råd herinde først, så jeg har selvfølgelig
lavet fejl :)
Lektien er lært så, jeg har en hel række spørgsmål idag, inden jeg går igang
med flere projekter :)

Men i dette spørgsmål, vil jeg gerne have råd om hvordan jeg retter en fejl
på mit tag på udehuset, samt hvordan jeg sætter en tagrende op på korrekt
vis.

Se et billede her:
http://www.anjaro.dk/ng/10.jpg

Hvordan dækker jeg enderne korrekt af, så træet ikke går til af vand?
Så på et tidspunkt i et byggemarked nogle profiler af alu som havde formen
som et 7 tal. Kunne det evt være en løsning at banke på enderne, og lægge
toppen af 7 tallet ind under Trapezpladerne ? Ved ikke om jeg forklarer
dette godt nok og forståligt :(
Eller kan nogen se en umiddelbart god løsning på problemet ?

Samtidigt vil jeg gerne have en tagrende på, med opsamling i to
regnvandstønder. Er der noget specielt her jeg skal tænke på, og kan det
lade sig gøre at have to tønder ?

Håber problemet er nogenlunde formuleret og forståligt.

Med venlig hilsen
Anders

Fra : TT

Dato : 29-03-07 12:15

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lade sig gøre at have to tønder ?
>
> Håber problemet er nogenlunde formuleret og forståligt.

Sæt tagrenden op, så bliver enderne ikke våde mere. Tagrenden sætter du op
med lille fald mod den ende du vil have vandet ned i, så sætter du en tønde
op, med en stump slange i et boret hul oppe i toppen af tønden, slangen
sættes emd silikone eller noget og føres over i den anden tønde som bliver
fyldt når den første er ved at løbe over ...

-TT

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 12:54

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slangen sættes emd silikone eller noget og føres over i den anden tønde
> som bliver fyldt når den første er ved at løbe over ...

Hej TT

Tak for fornuftigt svar.
Problemet med tagrenden er at jeg ikke har tænkt mig om, og skåret trapez
pladerne af, kun få mm fra lægten. Ved ikke om man kan se dette ordentligt
på billedet.
Således jeg er i tvivl om at tagrenden kan nå ordentligt ind under
"udhænget" på få mm. Må have haft en hjerneblødning da jeg i min visdom skar
Trapezpladen til.

Ang Tønderne, så er det da til at forstå og lige til. Tak for tipset :)

Venligst
Anders

Fra : TT

Dato : 29-03-07 13:03

> [...]
> skar Trapezpladen til.
>
> Ang Tønderne, så er det da til at forstå og lige til. Tak for tipset :)

Måske kan du købe nogle tagrendejern, montere dem på spærrene, istedet, så
de kommer ind under den planke du har lige nedenunder trapez pladerne.

Ellers skal du købe noget mere trapez plade og putte ind under den
eksisterende...

Men det er svært at se afstande på billedet

-TT

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 13:19

> [...]
> eksisterende...
>
> Men det er svært at se afstande på billedet

Hej TT
Tak for svar.

Her er muligvis et bedre billede af situationen.
http://www.anjaro.dk:80/ng/11.jpg

Det er selvfølgelig muligt, som du skriver at smide en stump trapez på
enden, eller købe de 7tals profiler jeg omtalte, hvis ikke der er bedre
løsninger.

Hilsen
Anders

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 14:04

Anders R skrev blandt andet:

> Her er muligvis et bedre billede af situationen.
> http://www.anjaro.dk:80/ng/11.jpg

Det må være overkommeligt at løsne lægten og skubbe den lidt tilbage, så du
får et ordentligt udhæng på trapezpladerne.

--
vh
Ole C.

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-03-07 13:38

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> wrote in message
> [...]
> slangen sættes emd silikone eller noget og føres over i den anden tønde
> som bliver fyldt når den første er ved at løbe over ...

Jeg ville nok forbinde dem med et stykke slange tættere på bunden. På den
måde kan man tømme hele sin beholdning fra den samme hane/pumpe. Men lad
være med at sætte slangen helt ned til bunden. Så får du nemlig det meste
snask bundfældet i den første tank og kan få noget mindre uhumsk vand til
din vanding. Det er det setup jeg er endt med af andre årsager, men det var
en god bivirkning.

Keller

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 14:15

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> snask bundfældet i den første tank og kan få noget mindre uhumsk vand til
> din vanding. Det er det setup jeg er endt med af andre årsager, men det

Ja, der var også en god ide at fundere lidt over.
Dejligt med noget inspiration.
Men det må vel kræve at tønderne står forskudt af hinanden i højden, men det
er absolut også en mulighed.

Tak for input
Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 14:25

On 29 Mar., 15:15, "Anders R" <webmas...@anjaro.dk> wrote:

> Ja, der var også en god ide at fundere lidt over.
> Dejligt med noget inspiration.
> Men det må vel kræve at tønderne står forskudt af hinanden i højden, men det
> er absolut også en mulighed.

Nej, det vil da bare være forbundne kar.
Så de vil blive fyldt op samtidigt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 15:13

Dough, ja selvfølgelig.
Jeg var ude i noget videnskabligt med at fylde en tank først, når den var
fyldt ville den næste starte.... Totalt ånsvagt og unødigt :)

Tusind tak for svar.
Anders

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 02-04-07 20:07

SUPER LØSNING

I hvert fald en let løsning og værd at huske til næste gang.

Når man opsætter trapetz tag, så er faldet normalt ikke særligt stort,
hvilket bevirker, at vandet ofte løber ind under pladen igen. (Bare en lille
smule)

I dit tilfælde gør det, at vandet løber tilbage og ned af træet.

Når du opsætter tagrenden vil den stadig gøre det!

Du skal i stedet frem med en varmluft pistol (ca. 70 kr. i jem og fix tror
jeg) og varme trapetz pladen op i enden. I det nederste buk selvfølgelig.
Når den er blevet varmet op, kan du forme en lille tud, som på en kande. Det
skal selvfølgelig gøres i hvert hak. Så løber vandet ikke tilbage. Hvis du
varmer for meget, bliver den sort....

Jeg lærte det af en tømrer for et par år siden. Jeg har gjort det på min
egen carport, og det virker rigtigt godt. Der løb efterfølgende vand ned et
par steder, men det var fordi jeg ikke havde lavet tuden godt nok. Og
vigtigst af alt: Det er meget let at lave!

Håber du kan bruge det til noget

Mvh
Mads

Fra : Anders R

Dato : 03-04-07 08:59

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> SUPER LØSNING

> Håber du kan bruge det til noget
>
> Mvh
> Mads

Hejsa tusind tak for tippet.
Problemet er jeg ikke har "materiale" nok til at lave tuden.
Men jeg er sikker på at andre kan bruge tippet, og jeg kan bestemt huske det
til næste gang.

Med venlig hilsen
Anders