Roundup dosering og brug
Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 09:38

Hej gruppe.

Jeg har støvet en dunk roundup af, jeg har haft stående i nogle år.
Detsværre er etiketten røget af, så jeg kan ikke aflæse hvorledes der skal
doseres.

Nogen der kan hjælpe med doseringen ?

Jeg vil have sået græs til efteråret, så haven er lige nu "bar" jord.
Men nu begynder skvalderkålen at skyde frem med nye skud overalt.
Er det for tideligt at sprøjte med roundup på skvalderkålen nu, eller skal
man vente til sommer når solen er stærkere ?

Tak for svar
Anders

Fra : Aksel

Dato : 29-03-07 14:51

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det for tideligt at sprøjte med roundup på skvalderkålen nu, eller skal
> man vente til sommer når solen er stærkere ?

Det er umuligt at gætte sig til blandingsforholdet, der produceres mange
forskellige koncentrationer, jeg har noget der skal blandes 20 ml til 10 l,
men de typer der sælges til haver kan være færdigblandede eller 1:20

Hilsen Aksel

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 15:17

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige koncentrationer, jeg har noget der skal blandes 20 ml til 10
> l, men de typer der sælges til haver kan være færdigblandede eller 1:20

Hvis det er nogen hjælp, er det denne:

Roundup Garden, øverst på siden.
http://www.roundup.dk/produkter

Tusind tak for svaret
Anders

Fra : Bent E.

Dato : 29-03-07 15:51

> Jeg har støvet en dunk roundup af, jeg har haft stående i nogle år.
> Detsværre er etiketten røget af, så jeg kan ikke aflæse hvorledes der skal
> doseres.
>
> Nogen der kan hjælpe med doseringen ?

Hvis det er den koncentrerede udgave du har (ca. 400 kr./flaske),
så er blandingsforholdet 1:25, (40 ml/l).

Vh
Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-03-07 17:36

"Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det er den koncentrerede udgave du har (ca. 400 kr./flaske),
> så er blandingsforholdet 1:25, (40 ml/l).

Til hvad? Det er en meget stærk blanding. Jeg bruger 40ml til 5 liter
vand i sprøjte, og det ordner det meste, incl. skvalderkål.

mvh
Preben

Fra : Bent E.

Dato : 29-03-07 20:35

> Til hvad? Det er en meget stærk blanding. Jeg bruger 40ml til 5 liter
> vand i sprøjte, og det ordner det meste, incl. skvalderkål.

Jeg har bare gengivet hvad der står på etiketten.

Vh
Bent E.

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 21:36

> Jeg har bare gengivet hvad der står på etiketten.
>
> Vh
> Bent E.

Og det skal du have rigtig mange tak for.
Det er super, let the battle begin.

Anders

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 29-03-07 17:17

> [...]
> Er det for tideligt at sprøjte med roundup på skvalderkålen nu, eller skal
> man vente til sommer når solen er stærkere ?

Du skal vente med at sprøjte til det hele er godt grønt, men inden det går i
frø.
Round Up virker kun på plantens grønne dele og ikke som jordmiddel.
Hvis du sprøjter nu, så kan du være helt sikker på, at der komme meget mere
ukrudt senere som du så skal til at sprøjte for igen.
Hilsen Matthias

Fra : Erik Nielsen

Dato : 29-03-07 21:20

> [...]
skal
> man vente til sommer når solen er stærkere ?

Aflever det til destruktion på kommunekemi

--
Venligst Erik N.

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 21:36

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> skrev i en meddelelse
> Aflever det til destruktion på kommunekemi

Skvalderkålen ? :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-07 20:45

On Thu, 29 Mar 2007 10:38:29 +0200, "Anders R" <webmaster@anjaro.dk>
wrote:

>Jeg har støvet en dunk roundup af, jeg har haft stående i nogle år.
>Detsværre er etiketten røget af, så jeg kan ikke aflæse hvorledes der skal
>doseres.
>
>Nogen der kan hjælpe med doseringen ?

Nu har du fået mange gode råd.

Det giver bare ikke rigtig mening at snakke om en mængde roundup til en
mængde vand.
Man skal regne med en mængde roundup mod det areal der sakl behandles.

I praksis er det lidt ligegyldigt om du bruger 1 liter vand eller 100
liter vand til 1 liter roundup.
I praksis skal det selvfølgelig være muligt at fordele den færdige
blanding på arealet, og uden at det hele løber ud på jorden.

En 360 gram/liter glyphosat (den kraftige udgave), der bruges så vidt
jeg husker 3-5 liter pr. hektar. Lad os sige 5 liter. Det er 1 liter til
2000 kvadratmeter. Så sakl du behandle 200 kvadratmeter, skal du bruge 1
deciliter roundup.
Du får aldrig 1 deciliter fordelt jævnt på 200 kvadratmeter. Så det skal
blandes i vand. For mit vedkommende er ca. 15 liter til 200 kvadratmeter
passende, det er forskelligt fra person til person hvordan man bedst
fordeler det. Det kan være du går lidt langsommere end jeg gør, og så
skal bruge 20 liter for at få det til at række til 200 kvadratmeter.

Brugte man i stedet 100 liter til de 200 kvadratmeter, ville
størstedelen af væsken løbe af planterne, ramme jorden og være spildt.
Eller, du kunne være helt vild med at gå med en rygsprøjte og gerne
ville over stykket 5 gange med korte intervaller, hvorfor du skulle
bruge 100 liter for at få fordelt den ene deciliter roundup jævnt.
Teoretisk er det muligt, det er bare ekstremt upraktisk - men for
eksemplet skyld ....

> [...]
>Er det for tideligt at sprøjte med roundup på skvalderkålen nu, eller skal
>man vente til sommer når solen er stærkere ?

Det kommer ikke an på solen, men hvor godt planterne er i vækst. Lige nu
er de formentlig så små at det ikke vil have ret stor effekt at sprøjte
dem. Om en uge, 14 dage vil de have lidt flere blade og så vil det virke
bedre. Skvalderkål skal nok have 2 gange med 14 dages mellemrum for at
få en fornuftig effekt.

Jeg havde et stykke med skvalderkål som fik forrige efterår, man kunne
se de ikke havde det godt, men helt dø ville de ikke. Sidste sommer fik
de 2-3 gange, man kunne tydeligt se de ikke havde det godt med det, men
det var som om de ikke døde helt. Jeg tror de har så meget næring gemt i
rødderne at de kan overleve et stykke tid på det. Men her i foråret er
der ingen spæde skud at se på det stykke, mens der er masser af fine
skvalderkål andre steder i haven. Så jeg tror de er udryddet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Is

Dato : 30-03-07 21:40

> [...]
> fordeler det. Det kan være du går lidt langsommere end jeg gør, og

> skal bruge 20 liter for at få det til at række til 200 kvadratmeter.

Nu ved jeg godt Anders spurgte til dossering af Roundup,
Og den beskriver du godt

men er der ikke andre produkter som måske er bedere til dette formål
?? det kunne jo også være Anders kunne finde det på hylderne.
Hvad med plænerens?? det fjerner jo alt andet end græs.

Eller måske så græset snart, og så rense plænen senere med plænerens??
også fordi bar jord indbyder alt andet til at spire frem.

Erik Isager

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-07 08:05

On Fri, 30 Mar 2007 22:40:21 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>Nu ved jeg godt Anders spurgte til dossering af Roundup,
>Og den beskriver du godt

Tak.

>men er der ikke andre produkter som måske er bedere til dette formål
>?? det kunne jo også være Anders kunne finde det på hylderne.
>Hvad med plænerens?? det fjerner jo alt andet end græs.

Jeg kender mange som anbefaler en blanding af plænerens og roundup til
at fjerne skvalderkål. Jeg har aldrig selv prøvet, så jeg undgår helst
at sige noget om det.
Men der findes givetvis midler som er bedre mod skvalderkål - jeg kender
dem bare ikke.

>Eller måske så græset snart, og så rense plænen senere med plænerens??
>også fordi bar jord indbyder alt andet til at spire frem.

Jo, det er en mulighed. Hvis bare man begyndte at klippe skvalderkålen
en gang om ugen, vil det dø i løbet af et stykke tid (sikkert mere end
et års klippen). Jeg ville nok ikke så græs direkte i skvalderkålen, men
nøjes med at klippe det - der vil komme græs af sig selv efterhånden som
skvalderkålen ikke kan klare sig mere, og når så det er helt væk, kan
man så nyt græs og lave en "rigtig" plæne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-03-07 22:16

> Men nu begynder skvalderkålen at skyde frem med nye skud overalt.
> Er det for tideligt at sprøjte med roundup på skvalderkålen nu, eller skal
> man vente til sommer når solen er stærkere ?

RoundUp er ikke særligt godt til skvalderkål. Det er plænerens til gengæld.
Det samme gælder i øvrigt brændælder

Mvh Maria