Sod-spærre efter fjernet skorsten?
Fra : N. Foldager

Dato : 28-03-07 20:15

Jeg har revet en gammel skorsten ned, så dens tidligere indre nu
danner hjørne i det pågældende rum. Dér havde jeg tænkt mig at pudse
og male.

Men hvordan spærrer jeg effektivt for den gamle sod?

Soden er jo trængt langt ind i de tilbageværende sten. Mest effektivt
ville det jo være at skifte stenene ud, men så går jeg gennem væggene
til køkken og et værelse.

Nogen gode erfaringer?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 00:05

N. Foldager skrev blandt andet:

> [...]
> og male.
> Men hvordan spærrer jeg effektivt for den gamle sod?

Jeg mener der findes noget specialmaling, der skulle kunne stoppe løbesod.
Det bør vel også kunne bruges i dit tilfælde. Spørg hos farvehandleren.

--
vh
Ole C.

Fra : jones_net

Dato : 29-03-07 09:13

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> Soden er jo trængt langt ind i de tilbageværende sten. Mest effektivt
> ville det jo være at skifte stenene ud, men så går jeg gennem væggene

Jeg har en skorsten, hvor _ydersiden_ var meget farvet af sod, som var
trængt igennem. Det er malet med en slags spærregrunder fra Flügger - tror
nok den fik 4-5 gange (indtil det ikke trængte igennem længere...) Det er nu
1½ år siden, og skorstenen er stadig i brug med en brændeovn.

Om det kan spærre på en inderside, som er pudset op ved jeg dog ikke. Men
pudslaget tager nu også en del af soden, alt efter lagets tykkelse.

/J