Rep. af tagpap - gør det selv
Fra : Peter Jensen

Dato : 27-03-07 12:24

Hej,

Jeg har en brændeovn som går op igennem taget hvor der er tagpap på. I
gennem vinteren har det dryppet mere og mere ned omkring skorstenen. Jeg har
haft en fagmand på, som siger at der ikke er tagpap omkring skorstenen !!
(uden at være fagmand kan jeg nu heller ikke se noget pap, nærmere som om
der er smurt noget sort "smat" omkring skorstenen).

Fagmanden siger, at han vil kunne ligge tagpap omkring skorstenen og at
denne løsning vil kunne holde i mange år (5-10 år). Han skal have 5000-, ex
moms for dette. Det synes jeg lyder meget dyrt.

Mit spørgsmål er: Er det noget jeg selv kan gøre (er ikke selv håndværker).
Hvis JA, findes der nogle gør-det-selv vejledninger på nettet, jeg synes
ikke kan finde det. Vil gerne have en vejledning med billeder. Hvordan gør
jeg, hvad skal jeg købe af materiale og udstyr? Skal tagpap lidt op omkring
skorstenen eller blot helt hen til kanten af skorstenen, eller.....?

....................jeg ved godt, at mere korrekt løsning er at føre
skorstenen ud i gennem væggen og op, men det er en anden pris og projekt.
Derfor er det pt. ikke aktuelt.

Håber I kan hjælp mig.

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-03-07 13:02

> [...]
>
> ...................jeg ved godt, at mere korrekt løsning er at føre
> skorstenen ud i gennem væggen og op, men det er en anden pris og projekt.

Med al respekt for dem der gerne vil lære at gøre det selv, så er det altså
tit en god ide at starte med et projekt der ikke kan have så vidtrækkende
konsekvenser for huset, som det du taler om. For det første er der en række
regler omkring brandsikkerhed som jo ikke er helt ligegyldige. For det andet
kan indtrængende vand og kondensskader give helt uoverskuelige problemer med
råd/svamp i konstruktionen, hvis det er forkert eller sjusket lavet. Og det
kan dårligt blive andet, når man, som du, er helt nybegynder - uanset hvor
meget man ellers gør sig umage. Rent forsikringsmæssigt vil du også stå
enormt dårligt, når det ikke er lavet af en proffessionel, hvis der bliver
problemer med svamp i det område af tagkonstruktionen.

Det er ikke super let at lægge tagpap så det virkelig bliver pænt og
ordentlig lavet - _især_ ikke omkring inddækninger. Det er et job for
proffessionelle eller meget erfarne gør det selv folk og der er nok også
derfor du ikke har kunnet finde ret mange begynder vejledninger på nettet.

Mit råd er, at hvis du gerne vil være gør det selv'er, så start i den lette
ende med noget, hvor det ikke kan have alvorlige konsekvenser for huset,
hvis du begår en masse begynderfejl. Byg et haveskur og læg tagpap på det -
eller noget andet relativt ukompliceret og få alt omkring tagkonstruktionen
på huset lavet af nogen der ved hvad de gør.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 28-03-07 18:45

Nu siger du ikke hvilken slags skorsten det er. er det et stålrør eller
en gammel muret med isokern?

Hvis det er en rund stålskorsten, så skal du have en krave på der
passer. Fx såden en her:

http://lavprisvvs.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid=2714

Den skal have en god gang silikone i samlingen med skorstenen. Kravens
fod skal svejses over med 4 tagpapstykker.

Det er ikke så vanskeligt, så det kan du gøre selv eller få en
alt-mulig-mand med tagpap-erfaring til.

Er skorstenen muret, er det mere kompliceret.

Vh Rune

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 28-03-07 18:46

Peter Jensen skrev:
> ...................jeg ved godt, at mere korrekt løsning er at føre
> skorstenen ud i gennem væggen og op,

Øh, nå. Hvem har fortalt dig det?