Bolt med split
Fra : Jacob Andersen

Dato : 25-03-07 16:31

Jeg har brug for at holde to stykker træ løst sammen. De skal kunne skildes
ad hurtigt, uden værktøj. Derfor har jeg brug for en bolt, ca 10 cm lang -
10 mm tyk, med en split på tværs i den ene ende. Men jeg kan bare ikke finde
sådan nogle. Nogen forslag?

Jacob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-07 16:49

On Sun, 25 Mar 2007 17:30:40 +0200, "Jacob Andersen" <i@dk> wrote:

> [...]
>10 mm tyk, med en split på tværs i den ene ende. Men jeg kan bare ikke finde

Kan du ikke lave den selv? Bore et hul i bolten og sætte en ring-split
eller lign igennem?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jacob Andersen

Dato : 25-03-07 20:54

> Kan du ikke lave den selv? Bore et hul i bolten og sætte en ring-split
> eller lign igennem?

Tja jeg har forsøgt, sådan en bolt er rigtig, rigtig hård. Det blev ikke
bolten der kom hul i, men boret der blev til støv, på trods af fin
opstilling i stationær boremaskine, olie til køling etc. Meget tid brugt,
intet vundet - nu vil jeg købe mig til tingene.
Jacob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-07 21:17

On Sun, 25 Mar 2007 21:53:49 +0200, "Jacob Andersen" <i@dk> wrote:

> [...]
>opstilling i stationær boremaskine, olie til køling etc. Meget tid brugt,
>intet vundet - nu vil jeg købe mig til tingene.

Måske du kan finde noget brugbart i en (landbrugs-)maskinforretning?
Måske http://www.p-lindberg.dk/ .
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-03-07 22:18

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev>
> [...]
> opstilling i stationær boremaskine, olie til køling etc. Meget tid brugt,
> intet vundet - nu vil jeg købe mig til tingene.

En bræddebolt er ikke hårdere, end at man kan bide mærker i den, så den er
let at bore i.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-03-07 14:34

Jacob Andersen wrote:

> [...]
> fin opstilling i stationær boremaskine, olie til køling etc. Meget
> tid brugt, intet vundet - nu vil jeg købe mig til tingene.

Du skal vælge en skrue klasse 8.8 som er lang nok når du skærer den
gevindskårne ende af.

Hvis den er for hård, bør du finde et kursus i maskinbearbejdning, for
så er det dit værktøj og/eller teknik som er forkert. Til køling ved
boring i stål bruges boreemulsion eller til nød skæreolie, aldrig smøre-
eller hydraulikolie.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-03-07 21:14

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm lang - 10 mm tyk, med en split på tværs i den ene ende. Men jeg kan
> bare ikke finde sådan nogle. Nogen forslag?

Smut ind et sted der handler med landbrugsudstyr. Sådan nogle sidder tit
forskellige steder på deres grej.

- Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-03-07 22:30

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev
>Sådan nogle sidder tit
> forskellige steder på deres grej.

Det må da være en ubehagelig fornemmelse for dem, kan godt forstå de flytter
lidt rundt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JJ

Dato : 27-03-07 21:07

> [...]
> cm lang - 10 mm tyk, med en split på tværs i den ene ende. Men jeg kan
> bare ikke finde sådan nogle. Nogen forslag?

Hej Jacob.

Du har været uheldig og har fået fat i en hærdet bolt (stål) - du skal have
en almindelig bolt f.eks. galvaniseret bræddebolt, eller et stykke
rundjern - evt. messing vil være udemærket. Du kan nemt finde eet eller
andet på et byggemarked, som du kan bore i.
Det må endelig ikke være rustfrit stål, det er hårdt som bare fanden.
Du skal derefter slå et mærke med en hammer, kørner eller lignende, så det
bliver fladt lige der hvor du vil bore hullet, ellers bliver boret ved med
at smutte ved siden af, og vil derfor gerne knække. Du skal samtidig bore
med lav hastighed, da boret ellers bliver ophedet, og mister hærdningen og
dermed skarpheden.

Held og lykke