Pudsning af mur: teknik?
Fra : N. Foldager

Dato : 21-03-07 13:02

Jeg forstår ikke denne video:

http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?movie=none&speed=256&show=

med titlen "Pusning 2. lag (grovpuds)".

Speakeren siger: "For at sikre en plan overflade af pudslaget kan du
evt. opsætte ledere lodret på væggen."

Men han trækker jo mørtlen på i et lag, som er meget tyndere end
lederen. Hvilket formål tjener lederen så? Er det ikke lederens
tykkelse, der skal afgøre pudslagets tykkelse?

Senere siger han: "Træk herefter mørtlen af med en retholt på
lederne."

Men han trækker jo af med retholten parallelt med lederne (lodret);
ikke på lederne ??

Kan nogen belyse dette for mig?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : J. E.

Dato : 22-03-07 00:27

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lederen. Hvilket formål tjener lederen så? Er det ikke lederens
> tykkelse, der skal afgøre pudslagets tykkelse?

Jo men ved at du har de lodrette ledere har du ved hjælp af det de
rager ud over mørtelen en indikation af hvor tykt et lag du påfører.
Det kan være svært at vurdere ellers på en stor flade. Dvs. du
skal ikke have ledere længere fra hinanden end at det ikke kan
gå "helt" galt med tykkelsen imellem dem.

> [...]
> lederne."
>
> Men han trækker jo af med retholten parallelt med lederne (lodret);

Det kan jeg så ikke lige ..

Fra : N. Foldager

Dato : 22-03-07 23:26

> [...]
>skal ikke have ledere længere fra hinanden end at det ikke kan
>gå "helt" galt med tykkelsen imellem dem.

Tak for svaret. Jeg troede, at man lagde retholten *på* lederne og så
skar af i den tyjkkjelse de har.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mureren

Dato : 23-03-07 07:23

> Jeg forstår ikke denne video:

Det kan jeg sgu' godt forstå!

> [...]
> lederen. Hvilket formål tjener lederen så? Er det ikke lederens
> tykkelse, der skal afgøre pudslagets tykkelse?

Formålet med at trække på 2 gange er bedre vedhæftning.

> Senere siger han: "Træk herefter mørtlen af med en retholt på
> lederne."
>
> Men han trækker jo af med retholten parallelt med lederne (lodret);
> ikke på lederne ??

Jeg har _aldrig_ set pudsearbejde udført på den måde. Normalt laver man
ledere af mørtel, der rettes af med retholt el. lignende, og derefter
trækker man af vinkelret på dem, ganske som du selv mener.

Men, idéen med brættet er da okay, _forudsat at muren er nogenlunde i lod i
forvejen, ellers kan den ikke bruges til en skid.
Er muren nogenlunde i lod, kunne du sætte brædder op, save et stykke træ til
i enderne så du får den rette pudstykkelse, og derefter trække af. Det er
nok hurtigere og mere præcist (ihvertfald for ikke-øvede) end at lave ledere
i mørtel.

Mvh.
Mureren

Fra : N. Foldager

Dato : 24-03-07 08:15

Mureren:

>Det kan jeg sgu' godt forstå!

Tak for svaret. Det trøster mig en hel del.

> [...]
>
>Men, idéen med brættet er da okay, _forudsat at muren er nogenlunde i lod i
>forvejen, ellers kan den ikke bruges til en skid.

Lige netop. Det er også min erfaring.

> [...]
>nok hurtigere og mere præcist (ihvertfald for ikke-øvede) end at lave ledere

Ja.

Men hvordan laver du lederne i mørtel? Fikserer du retholten og murer
mørtel ind i fugen mellem retholt og rå-væg? Eller kaster du i en
vold, hvor den skal være og former med retholten?

Hvor brede laver du dem?

Mørtelledere forsinker vel arbejdet med en tørredag?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mureren

Dato : 24-03-07 08:49

> [...]
> mørtel ind i fugen mellem retholt og rå-væg? Eller kaster du i en
> vold, hvor den skal være og former med retholten?

Det sidste.

> Hvor brede laver du dem?

Ca. 10-15 cm

> Mørtelledere forsinker vel arbejdet med en tørredag?

Nej, lederne må ikke tørre så meget op at du ikke kan pudse feltet mellem
lederne sammen med lederne, der skal _fart_ på
(pudsearbejde er svært hvis det skal være rigtig pænt!)

Men hvorfor ikke bruge metoden som vist i videoen, bare med den forskel at
du saver 2 "hakker" i enderne af brættet du retter af med, så du får den
rette tykkelse. Så skal du slet ikke lave ledere.

Mvh.
Mureren

Fra : N. Foldager

Dato : 24-03-07 15:12

Mureren:

>Nej, lederne må ikke tørre så meget op at du ikke kan pudse feltet mellem
>lederne sammen med lederne, der skal _fart_ på
>(pudsearbejde er svært hvis det skal være rigtig pænt!)

Ja. Det må være kritisk, hvornår lederne er tørre nok til at kunne
holde til trækbrættet, men stadig kan pudses sammen med banen.

>Men hvorfor ikke bruge metoden som vist i videoen, ...

Jeg spørger til mørtel-lederne mhp. en anden god gang.

> ... bare med den forskel at du saver 2 "hakker" i enderne af brættet du retter af
> med, så du får den rette tykkelse. Så skal du slet ikke lave ledere.

Jeg går ud fra, at du mener sådan her:

http://www.nf.suite.dk/puds.jpg

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Mureren

Dato : 24-03-07 17:57

> Jeg går ud fra, at du mener sådan her:
>
> http://www.nf.suite.dk/puds.jpg

Exactly

Mvh.
Mureren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-03-07 19:46

> [...]
> lederne."
>
> Men han trækker jo af med retholten parallelt med lederne (lodret);

Vi andre pudser bare, og der hvor der er for lidt på, giver vi det bare lidt
mere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 24-03-07 08:10

Preben Riis Sørensen:

>Vi andre pudser bare, og der hvor der er for lidt på, giver vi det bare lidt
>mere.

Det er jo et godt og sundt princip

Mange hilsner

Niels