Beskæring af kapriflolie
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 18:19

Jeg har to store kaprifolier i min have, som jeg skal have beskåret på et
tidspunkt.

Sidste år beskar jeg dem engang i april måned, før de endnu var sprunget
helt ud. Lige nu er der begyndt at komme blade på, men er ikke sprunget ud
endnu.

Hvornår vild et være bedst at beskære dem?
Jeg vil jo helst ikke fjerne mere end det der er nødvendigt.

Selv tænker jeg at vente minimum en måneds tis fra nu, så de er sprunget ud,
for så kan jeg tydeligt se hvad der skal fjernes. Men er det dumt?

MVH
Louise - som er ny ud i det med have (har kun haft en i ca 1½ år)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-07 19:45

On Tue, 20 Mar 2007 18:18:34 +0100, "Louise"
<louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

> [...]
>
>Selv tænker jeg at vente minimum en måneds tis fra nu, så de er sprunget ud,
>for så kan jeg tydeligt se hvad der skal fjernes. Men er det dumt?

Det kommer an på hvorfor du vil beskære den. Er den for stor, så er der
ingen grund til at vente. Er det for kun at fjerne døde grene, så kan du
roligt vente.

Du kan roligt beskære den nu - der vil hurtigt komme nye blade. Disse
blade _kan_ blive svedet af frost, men det skal blive ret hård frost for
at de direkte dør. Svedne blade ser selvfølgelig også lidt triste ud,
men på denne årstid går det jo stærkt med at få nye.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 20:59

> Det kommer an på hvorfor du vil beskære den. Er den for stor, så er
> der ingen grund til at vente. Er det for kun at fjerne døde grene, så
> kan du roligt vente.

Grunden til at jeg vil beskære er primlrt for at fjerne døde grene etc.
Størrelsen på buskene er jeg generelt tilfreds med.

> [...]
> for at de direkte dør. Svedne blade ser selvfølgelig også lidt triste
> ud, men på denne årstid går det jo stærkt med at få nye.

Tror jeg venter lidt så, så det er mere tydeligt hvilke grene der er døde og
skal fjernes..

Tak for svar

Louise