Fastgørelse af pæle til hegn og tørrestati~
Fra : BHR

Dato : 20-03-07 17:55

Jeg har opsat et nyt tørrestativ, hvor pælene er 10x10 cm og 270cm lange.
Det er et standard tørrestativ fra Råd&Dåd. Det er nedsat i næsten ren sand
ved sommerhuset. Pælene når ca. 70 cm ned og jeg kan mærke de er nemme at
rokke, selvom jeg har brugt pælebor og stampet og vandet sandet ned langs
pælene.
Vores nye 170cm høje pileflethegn står ligeledes ikke særligt stabilt,
selvom pælene her er nede i 100cm dybde. De er dog kun 6,5x6,5 cm tykke.

Er der et link eller en god vejledning til at gøre det stabilt?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-03-07 20:04

On Tue, 20 Mar 2007 17:54:31 +0100, "BHR" <bhrFJERN@lic-mail.dk>
wrote:

> [...]
>selvom pælene her er nede i 100cm dybde. De er dog kun 6,5x6,5 cm tykke.
>
>Er der et link eller en god vejledning til at gøre det stabilt?

Spørg Poul Nyrup, er han ikke ekspert
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-07 21:41

"BHR" <bhrFJERN@lic-mail.dk> skrev
>.... Pælene når ca. 70 cm ned og jeg kan mærke de er nemme at
> rokke, selvom jeg har brugt pælebor og stampet og vandet sandet ned langs
> pælene.

Du må nok prøve på ny, og så bruge diverse sten/stabilt grus til at stampe
fast med, ved at stampe og fylde på ad nogle gange. Jeg ville forsøge at
sætte pælen en lille smule skævt, modsat det kommende træk, men det skal nok
kun være en anelse. Hvis det ikke lykkes at gøre det stabilt, er der
løsningerne skråstivere eller støbning. Eller den socialdemokratisk
korrekteste løsning (næsten radikale kan man sige): en stang mellem pælene
foroven!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen