Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Store JPG filer fra Silkypix
Fra : Erik D

Dato : 23-04-07 17:13

Hej.

Når jeg i Silkypix konverterer raw-filerne til jpg. kommer de til at
fylde 5-7 mb for et 4224x2376 billede.
Jeg tror det er éen eller anden indstilling jeg har lavet om på, for i
starten blev de kun ca. 2 mb.
Når jeg efterflg. åbner de store jpg filer i Paintshop Pro og gemmer,
bliver størrelsen til gengæld nede i nærheden af 1,0-1,2 mb.

Under development har jeg valgt quality 80 som er standard, så det er
ikke der det er galt.
Jeg vil selv søge videre i nat når jeg kommer hjem fra job, men hvis
der er nogen af jer der lige har et hurtigt hint til, hvad det kan
være for en indstilling jeg har fumlet med, er jeg lutter øren.
Derudover er der naturligvis frit slag i denne tråd for alskens
betragtninger iøvrigt ang. Silkypix, raw-konvertering, programmer som
er meget bedre,

Og så lige et åndet billede fra Nisseringen i lørdags:
http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/469775804/

Mvh. Erik Daugaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 17:25

Erik D wrote:

> [...]
> mb.
>
> Under development har jeg valgt quality 80 som er standard, så det

Jeg gætter på at du har sat chroma subsampling til 1x1. Prøv at sætte
den til 1x2 i stedet for.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Erik D

Dato : 23-04-07 18:09

Jeg mindes ikke at have set noget overhovedet, som hedder Chroma
subsampling. Men jeg har rodet lidt med chromatisk abberation. Har
disse ting noget med hoinanden at gøre ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 19:38

Erik D wrote:

> Jeg mindes ikke at have set noget overhovedet, som hedder Chroma
> subsampling. Men jeg har rodet lidt med chromatisk abberation. Har
> disse ting noget med hoinanden at gøre ?

Nej. Det ene er en parameter ved JPEG, det andet er et optisk fænomen.

Når man gemmer en JPEG, bliver den gemt i blokke, der som udgangspunkt
er 8x8 pixels. De enkelte pixels bliver opfattet som intensitet og
farve, der behandles adskilt. Man kan vælge at en af disse dele gemmes
med en lavere opløsning, så de 8 pixels strækkes ud på 16 (eller 32)
pixels. Det kan man gøre både for vandret og lodret.

Almindelige digitalkameraer, dvs. dem med Bayer-filter[1], producerer
næsten alle JPEGs, hvor farvedelen (chroma) er strukket ud på over 16x8
pixels, eller 2x1 af udgangspunktet (det var en fejl jeg skrev 1x2
tidligere). Grundet teknikaliteter ved Bayer-tingen, der går over min
forstand, får man omtrentligt intet ekstra ud af at gemme med 1x1.

Chroma subsampling stilles uafhængigt af den overordnede kompressions-
faktor, men har stor betydning for filstørrelsen. Der er en del
programmer, der ikke giver mulighed for at stille det eksplicit, men
som skifter mellem 2x2, 2x1 og 1x1, alt afhængigt af hvad man sætter
kompressionsfaktoren til.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Fra : Erik D

Dato : 23-04-07 18:55

Hmmmm, jeg synes eller jeg har svaret 1 gang, men nu prøver jeg igen.

Er ikke stødt på begrebet Chroma Subsampling.
Har til gengæld pillet med Chromatic aberation - har det noget med
hinanden at gøre ?

Fra : Erik D

Dato : 24-04-07 00:44

Nu har jeg MÅSKE fundet ud af det.

Som sagt stod Dev. precision skala til 80 (default). 0 = Fast og 100 =
Quality.

Under setting for developed image stod Compress til quality 100. Når
denne sættes ned til 80, kommer filerne til at fylde 1,48 mb. Ved
quality 100 fylder de 12,7.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-04-07 01:09

Erik D wrote:

> Under setting for developed image stod Compress til quality 100.
> Når denne sættes ned til 80, kommer filerne til at fylde 1,48 mb.
> Ved quality 100 fylder de 12,7.

Det lyder meget rigtigt. Generelt skal man holde sig fra alt over 95-97
stykker - det giver en markant forøgelse af filstørrelsen i forhold til
en meget lille gevinst i kvaliteten. Så hellere gå over til et tabsfrit
format, som f.eks. PNG.